W ostatnich tygodniach obserwowany jest szybki wzrost stawek frachtu morskiego z Dalekiego Wschodu do Europy. Drewery Maritime podaje, że od 23 maja średnia cena spot przewiezienia 40-stopowego kontenera z Szanghaju do Rotterdamu wzrosła o 20 proc. tydzień do tygodnia do 4999 dol. Wysyłka w drugą stronę to wydatek 673 dol.
Czytaj więcej
Będące papierkiem lakmusowym branży nieruchomości budowy spekulacyjne magazynów wracają, co oznacza, że ten rynek odżywa. Będzie także więcej transakcji przejęć całych projektów.
Podwyżki na trasie europejskiej były najwyższe ze wszystkich głównych kierunków wychodzących z Szanghaju. W porównaniu do ubiegłego roku ceny wzrosły o 227 proc. – Znaczące wzrosty stawek wynikają głównie ze znaczącego wzrostu popytu. Obserwujemy przesunięcie wysokiego sezonu na koniec maja, początek czerwca – tłumaczy Sea Freight Country Manager Raben Sea & Air SE Dawid Graczyk.
Działający na dziewięciu dużych europejskich rynkach InPost dostrzega rosnącą konsumpcję. – Jestem umiarkowanym optymistą i widzimy umiarkowane ożywienie – przyznaje założyciel i CEO InPost Rafał Brzoska.