Kierowcy zawodowi coraz lepiej zarabiają

Pomimo zawirowań gospodarczych w 2022 roku, średnia pensja netto kierowców wzrosła o 21,6% w stosunku do roku poprzedniego.

Publikacja: 11.04.2023 11:41

Kierowcy zawodowi coraz lepiej zarabiają

GDDKiA

Foto: GDDKiA

Nowy raport PITD pokazał, że wynagrodzenie kierowców zawodowych w Polsce netto sięgnęło 7700 zł (mediana) lub 7671 (średnia). Blisko 60 proc. pytanych potwierdza podwyżki, a jedna trzecia zapewnia, że nie zmieniły się. Wzrost spowodowany był wojną na Ukrainie i odpływem kierowców, rosnącą inflacją oraz wprowadzeniem kolejnych przepisów Pakietu Mobilności. 

Wynagrodzenia rosną wraz z doświadczeniem. Przy rocznym stażu zarobki wynoszą 7150 zł, przy ponad 10-letnim 8 tys. zł. 82 proc. ankietowanych pracuje u jednego pracodawcy mniej niż 5 lat. Kierowcy busów zarabiają średnio 5172 zł (średnia), zaś mediana ich zarobków wynosi 4400 zł. 

PITD

Foto: PITD

Twórcy raportu wskazują, że ujednolicone regulacje funkcjonowania kierowców jak planowanie harmonogramu ich pracy, zrównanie wynagrodzeń, wpisy do tachografów i ich wymiany, zgłaszanie kierowców do systemu IMI czy też nowe wymagania w zakresie tygodniowych odpoczynków poprawiły sytuację kierowców i zapewniły równowagę między ochroną kierowców, a swobodą przedsiębiorców w zakresie świadczenia transgranicznych usług transportowych. 

Badania pokazują, iż 80% kierowców jest zadowolona z wykonywanej pracy. W stosunku do zeszłorocznego raportu widać kilkuprocentowy wzrost poziomu satysfakcji z podejmowanej pracy – 8%. Powodem zadowolenia jest dla kierowców poznawanie nowych miejsc, elastyczne godziny pracy, a najmniej benefity. Największym wyzwaniem dla kierowców jest jednak rozłąka z najbliższymi, co powoduje, iż praca staję się często niewygodna. 

Czytaj więcej

Stracona szansa na poprawę warunków pracy transportu na Ukrainę

Z badania wynika, że 91 proc. pytanych kierowców ma umowy o pracę. Wśród ankietowanych 830 kierowców, 90 prowadzi zestawy z naczepą a 6 proc. busy (o dmc do 3,5 tony). Ponad połowa (53 proc.) pracuje w ruchu międzynarodowym, 8 proc. jeździ poza UE i 22 proc. w ruchu lokalnym. 69 proc. respondentów ma mniej niż 40 lat. 

Praca w logistyce
Politycy powinni ułatwić delegowanie pracowników
Praca w logistyce
Wysokie koszty pracy odbiją się na zatrudnieniu
Praca w logistyce
Ukraina ściąga mężczyzn w wieku poborowym
Praca w logistyce
Ukraińska ustawa o mobilizacji weszła w życie
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Praca w logistyce
Przewoźnicy apelują o zmniejszenie kosztów pracy
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką