Czy Pakiet Mobilności wyczyści Europę z ciężarówek?

Przewoźnicy liczą na złagodzenie przepisów szczegółowych Pakietu Mobilności. Bez tego zniknie potencjał transportowy Europy.

Publikacja: 11.02.2021 09:27

Czy Pakiet Mobilności wyczyści Europę z ciężarówek?

Foto: logistyka.rp.pl

Z badania PKO Leasing wynika, że 95% przewoźników spodziewa się wzrostu kosztów funkcjonowania po wejściu w życie wszystkich zapisów Pakietu Mobilności. – Spowodują wzrost kosztów działalności firm transportowych bez znaczących socjalnych korzyści dla kierowców, a takie były pierwotne założenia Pakietu – ocenia prezes Adampol Krzysztof  Dakowicz.

Czytaj więcej w: Przewozy przez Kanał La Manche nadal niedrożne

Wskazuje, że dodatkowo regulacje negatywnie wpłyną na środowisko – zwiększona zostanie emisja CO2 (powroty ciężarówek do kraju rejestracji, ograniczenia przy kabotażu).

Przedsiębiorcy krytykują przepisy. – Pakiet Mobilności to nieprzemyślana decyzja ludzi zza biurka oderwanych od rzeczywistości. Skutki wprowadzenia Pakietu odczują wszyscy mieszkańcy Unii. Pakiet spowoduje znaczący wzrost kosztów funkcjonowania firm – ostrzega dyrektor Demotrans Spedycja Transport Andrzej Błach.

Przyznaje, że pandemia sprawiła, że wprowadzone w sierpniu ub.r. pierwsze zapisy Pakietu Mobilności nie są rygorystycznie egzekwowane. – Jednak pakiet w znaczący sposób utrudni funkcjonowanie firm transportowych, w szczególności tych, które specjalizują się w przerzutach, czyli przewozach pomiędzy krajami trzecimi – zaznacza Błach.

Czytaj więcej w: Pakiet Mobilności wystraszył połowę przewoźników

Wzrost kosztów transportu oraz utrudnienia formalne mogą doprowadzić do paraliżu gospodarki Europy Zachodniej. – W najbliższych miesiącach będą kształtować się docelowe modele biznesowe, które umożliwią obsługę zleceń w kontekście Pakietu Mobilności. Jestem bardzo ciekawy jak zostaną zredagowane przepisy szczegółowe. Uważam, że na etapie ich redakcji pojawić się może pewna refleksja. Już dzisiaj zleceniodawcy z Niemiec czy Francji obawiają się o brak zdolności przewozowych – podkreśla ekspert dr Paweł Trębicki.

Rewolucja lutowa

Pakiet wprowadzi obowiązek stosowania płacy minimalnej i układów zbiorowych, co niesie wiele niejasności. – Musimy czekać w niepewności na wytyczne Komisji Europejskiej dotyczące płac minimalnych, a w zasadzie co do stosowania postanowień układów zbiorowych, których obecnie w niektórych krajach jest kilka różnych – wyjaśnia Dakowicz.

Pakiet Mobilności musi zostać wdrożony także do naszego krajowego prawa. – Musimy zaczekać na decyzję, czy polscy ustawodawcy dostosują nasze wewnętrzne przepisy (Ustawy o czasie pracy kierowców) do zapisów Pakietu Mobilności. Głównie mam tu na myśli brak możliwości zaliczenia diet oraz ryczałtów do minimalnego wynagrodzenia. Brak zmian w ww. ustawie będzie skutkował wzrostem kosztów pracodawcy od 5% do nawet 50%, bez finansowej korzyści kierowcy – szacuje prezes Adampol.

Czytaj więcej w: Kwitnie rynek dostawczych busów

Część przewoźników nie ma pewności w jaki sposób zostaną wdrożone zapisy Pakietu. – Co będzie w lutym przyszłego roku po wprowadzeniu w życie kolejnych zapisów Pakietu Mobilności nie wiem. Od wielu lat obsługujemy branżę e-handlu. Pracujemy z Amazonem (od czwartku do czwartku) i nie zastanawiam się co będzie w lutym przyszłego roku. Proszę popatrzeć na ostatnie dni. Zim miało nie być, a tu dwa dni mrozu i śniegi i cała Polska stoi – wskazuje dyrektor Demotrans.

Zmienią się również zasady wykonywania kabotażu. Dakowicz ocenia, że w zmiany przepisów dotyczących kabotażu nie wpłyną znacząco na działalność Adampolu. – Przewozy kabotażowe wykorzystywaliśmy dotąd głównie w celu dojazdu do kolejnego miejsca załadunku, jako minimalizacji pustych przejazdów – tłumaczy Dakowicz.

Pakiet uprości także kilka formalności. – Pozytywne w Pakiecie Mobilności jest to, że w każdym kraju będą te same przepisy, ujednolicone dokumenty oraz brak wymogu posiadania przedstawicieli przed reprezentantami kontroli – wskazuje prezes Adampol.

Czytaj więcej w: W tym roku spodziewane są liczne bankructwa

Zaznacza, że wprowadzone przepisy Pakietu Mobilności, dotyczące czasu pracy kierowców i ich powrotu do bazy przedsiębiorstwa wpisują się w schemat pracy kierowców Adampolu w 100%. – Od około 10 lat tak planujemy pracę naszych kierowców, aby jeździli w systemie 3/1 lub 2/1, a możliwość oficjalnego skrócenia dwóch pauz tygodniowych pozwala nam na bardziej efektywne wykorzystanie ciężarówek – zapewnia Dakowicz.

Jak uciec przed Pakietem?

Znaczna część przedsiębiorców zakłada, że będzie musiała przerzucić części aktywów do Europy Zachodniej. Pojawiają się głosy, że warto otworzyć firmę np. na Białorusi, ponieważ Pakiet nie obejmuje przewoźników spoza Unii. – Nie planujemy przenoszenia naszych aktywów do innych krajów. Jednak nie wykluczamy naszego dalszego rozwoju i otwierania oddziałów w innych krajach UE wraz z flotą ciężarówek dedykowaną do danego oddziału. Tak zrobiliśmy w roku 2019, gdzie został utworzony oddział w Belgii. Tam są również zarejestrowane ciężarówki wykonujące dystrybucję w tym kraju – przypomina Dakowicz.

Niepokoją go zapisy dotyczące przymusowej wymiany tachografów na tzw. Smart Tacho 2”. – Może okazać się̨, że będziemy zmuszeni wymieniać na nowe tachografy, które były użytkowane tylko przez 2-3 lata  – stwierdza.

Czytaj więcej w: Niezbędne nowe zasady wynagrodzenia kierowców

Producenci tachografów szacują, że urządzenia nowej generacji, nad którymi jeszcze pracują, będą kosztować 4-5 tys. euro.

Dakowicz przypuszcza, że w przypadku usług związanych z logistyką gotowych samochodów, wprowadzenie Pakietu Mobilności nie powinno mieć wpływu na szersze korzystanie z intermodalu. – Rozwój intermodalu z udziałem Polski widoczny jest natomiast w dostawach pomiędzy Europą i Azją i właśnie w tym rozwoju firma Adampol widzi swoją przyszłość – zaznacza prezes firmy.

Z badania PKO Leasing wynika, że 95% przewoźników spodziewa się wzrostu kosztów funkcjonowania po wejściu w życie wszystkich zapisów Pakietu Mobilności. – Spowodują wzrost kosztów działalności firm transportowych bez znaczących socjalnych korzyści dla kierowców, a takie były pierwotne założenia Pakietu – ocenia prezes Adampol Krzysztof  Dakowicz.

Czytaj więcej w: Przewozy przez Kanał La Manche nadal niedrożne

Pozostało 92% artykułu
Legislacja
Ministerstwo Infrastruktury chce harmonogramów pracy kierowcy
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?
Legislacja
Śmieci zalewają zachodnią Polskę
Legislacja
Nowe zasady wynagrodzeń kierowców nie do przyjęcia
Legislacja
Będą wyższe kary za przemyt imigrantów
Legislacja
Ekologiczne regulacje sparaliżują transport?