W lutym przyszłego roku wchodzą w życie zasadnicze zapisy Pakietu Mobilności, które w nowy sposób uregulują zasady dostępu do rynku. PKO Leasing przeprowadziło badanie wśród 100 przewoźników w jaki sposób oceniają oni wprowadzone i nadchodzące zmiany.
Obowiązujące od sierpnia ub.r. pierwsze zapisy Pakietu, wymagające m.in. od pracodawcy zapewnienia kierowcy możliwości powrotu na bazę co 4 tygodnie, odczuło 37,5 proc. pytanych.
Czytaj więcej w: Kwitnie rynek dostawczych busów
Ponad 95 proc. biorących udział w badaniu spodziewa się, że Pakiet podniesie koszty działalności, a niemal 54 proc. uważa, że trwale obniży konkurencyjność polskich firm. Blisko 32 proc. ankietowanych jest zdania, że nowe przepisy utrudnią działanie firm transportowych na początku, ale z czasem powinno być prościej.
Unijne regulacje uderzą w małych przedsiębiorców
Prawie 14,5 proc. respondentów uważa, że wprowadzone przez Pakiet zasady uporządkują rynek transportowy. – Pakiet Mobilności może przyczynić się do lekkiego spadku efektywności sieci transportowej oraz wzrostu kosztów prowadzonej działalności. Jego regulacje mogą być bardziej dotkliwe dla małych firm. Perspektywy rozwoju dla firm średnich i dużych pozostają jednak korzystne, a Pakiet nie powinien istotnie wpłynąć na pogorszenie ich sytuacji finansowej czy konkurencyjności – komentuje wyniki ankiety ekonomista PKO Banku Polskiego Wojciech Matysiak.