Do Polski coraz szerszą falą docierają kontenery z Chin przesyłane kolejami. Operatorzy terminali notują rekordowe obroty. Zarządzający terminalem przeładunkowym w Małaszewiczach Adampol odnotował wzrost przeładunków o 70 proc. w stosunku do poprzedniego okresu. – Euro China Train i przewozy general cargo zanotowały wzrost rzędu 140 proc., a zamówienia dla branży automotive wzrosły o 60 proc. w porównaniu do 2019 roku – porównuje Business Development Director w Adampol Dariusz Stypułkowski.
Brakuje kontenerów
Stypułkowski przyznaje, że połączenie ECT Małaszewicze – Gdańsk (zapewnia dostawę towarów eksportowanych z Chin bezpośrednio do portu w Gdańsku) działa w mniejszej skali niż dotychczas. – Jednak przeładunki na terminalu Adampol odbywają się zgodnie z zaplanowanym terminarzem i bez opóźnień – zastrzega Stypułkowski.
Czytaj więcej w: Wysokie ceny i przewozy kolejami z Chin
Przewozy z Dalekiego Wschodu są widoczne także na linii szerokotorowej należącej do PKP LHS. – W 2020 roku odnotowaliśmy 92-procentowy wzrost w transporcie intermodalnym. W 2020 roku nową trasą z Chin do Sławkowa przyjęliśmy 40 pociągów (z czego jeden został nadany w grudniu 2019 rok), które przewiozły łącznie 1530 kontenerów. Oprócz trasy z Chin są to również przewozy z Rosji i Ukrainy – przypomina rzeczniczka PKP LHS Agnieszka Hałasa.
Przyjazd pociągu z Chin na terminal PKP LHS Sławków.