Ten rok może być równie dobry jak ubiegły. Operator kolejowy ULTC ERA (dominujący dalekowschodni kierunek) raportuje przewóz w 2020 roku 546,9 tys. TEU, o 64 proc. więcej niż w 2019 roku. Przewozy kontenerów do Europy wzrosły o 77 proc. do 348,1 tys. TEU, zaś do Chin o 45 proc. do 198,8 tys. TEU.
Czytaj więcej w: Brak kontenerów zagrozi przewozom intermodalnym z Chin
Przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyński narzeka na wysokie ceny przewozów. – Na Nowym Jedwabnym Szlaku nadarzającą się okazję wykorzystano do poprawy ekonomicznej strony przedsięwzięcia, które było przez kilka lat subwencjonowane przez Chiny – wskazuje Tarczyński.
Duże przewozy doprowadziły do spiętrzenia przeładunków na granicy chińsko-kazachskiej i białorusko-polskiej, gdzie stykają się koleje szerokotorowe z normalnotorowymi. Spedytorzy poszukują alternatywnych tras. Spółka Belintertrans Germany skierowała pod koniec grudnia pociąg z Chin do Sławkowa, aby sprawdzić możliwości nowego połączenia, na którym nie trzeba przeładowywać kontenerów z szerokiego na normalny tor.
Czytaj więcej w: Lotos będzie konkurował z Laude i Captrain Polska