Wysokie ceny i przewozy kolejami z Chin

Dalekowschodni transport kolejowy pozostaje drogi, ponieważ popyt utrzymuje się na wysokim poziomie.

Publikacja: 26.01.2021 18:16

Wysokie ceny i przewozy kolejami z Chin

Foto: logistyka.rp.pl

Ten rok może być równie dobry jak ubiegły. Operator kolejowy ULTC ERA (dominujący dalekowschodni kierunek) raportuje przewóz w 2020 roku 546,9 tys. TEU, o 64 proc. więcej niż w 2019 roku. Przewozy kontenerów do Europy wzrosły o 77 proc. do 348,1 tys. TEU, zaś do Chin o 45 proc. do 198,8 tys. TEU.

Czytaj więcej w: Brak kontenerów zagrozi przewozom intermodalnym z Chin

Przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyński narzeka na wysokie ceny przewozów. – Na Nowym Jedwabnym Szlaku nadarzającą się okazję wykorzystano do poprawy ekonomicznej strony przedsięwzięcia, które było przez kilka lat subwencjonowane przez Chiny – wskazuje Tarczyński.

Duże przewozy doprowadziły do spiętrzenia przeładunków na granicy chińsko-kazachskiej i białorusko-polskiej, gdzie stykają się koleje szerokotorowe z normalnotorowymi. Spedytorzy poszukują alternatywnych tras. Spółka Belintertrans Germany skierowała pod koniec grudnia pociąg z Chin do Sławkowa, aby sprawdzić możliwości nowego połączenia, na którym nie trzeba przeładowywać kontenerów z szerokiego na normalny tor.

Czytaj więcej w: Lotos będzie konkurował z Laude i Captrain Polska

DB Schenker rozpoczął przeładunki różnych ładunków w Małaszewiczach na terminalu Adampolu, leżącym tuż obok terminalu PKP Cargo.

Do Polski przez Małaszewicze trafiają także kontenery z ładunkami z krajów Dalekiego Wschodu. – Wciąż jest to duży ruch i zainteresowanie tą nitką. Coraz większą popularność zdobywa połączenie Japonia/Korea do Europy. Pociągi jeżdżą regularnie, granica nie jest zablokowana. Jeździmy z planowaną częstotliwością – podkreśla przedstawicielka PCC Intermodal Monika Konsor-Fąferek.

Czytaj więcej w: Kolejarze cisną armatorów na Nowym Jedwabnym Szlaku

Dodaje, że pociągi zabierają wszystkie zgłoszone ładunki, choć jest to linia najtrudniej przewidywalna. – Są na niej nieregularnie górki i spadki, są momenty kiedy ten ruch graniczny nie idzie płynnie stąd musimy więcej inwestować w składy, zapewniać dodatkowe zestawy wagonów i utrzymywać bufor sprzętu by jeździć regularnie/rozkładowo – trzy razy w tygodniu – przypomina przedstawicielka PCC Intermodal.

Ten rok może być równie dobry jak ubiegły. Operator kolejowy ULTC ERA (dominujący dalekowschodni kierunek) raportuje przewóz w 2020 roku 546,9 tys. TEU, o 64 proc. więcej niż w 2019 roku. Przewozy kontenerów do Europy wzrosły o 77 proc. do 348,1 tys. TEU, zaś do Chin o 45 proc. do 198,8 tys. TEU.

Czytaj więcej w: Brak kontenerów zagrozi przewozom intermodalnym z Chin

Pozostało 81% artykułu
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności