Nowy pobór myta ruszy w czerwcu

Fot. ViaToll

Przewoźnicy będą mieli tylko 2-3 tygodnie okresu przejściowego. 30 czerwca viaToll przestanie działać.

Nowy system poboru opłat myta pierwotnie miał ruszyć na początku kwietnia, ale KAS poinformował o ponad miesięcznym poślizgu. – Jesteśmy na ostatniej prostej do uruchomienia systemu – zapewnia pełnomocnik ministra finansów ds. informatyzacji Przemysław Koch.

Rejestracja od maja

W nowym systemie przewoźnicy będą mogli zdalnie rejestrować się już w maju. Tomasz Kęsicki z departamentu poboru opłat drogowych MF obiecuje, że system będzie prosty w użytkowaniu, uwierzytelnienia można będzie dokonać przez profil zaufany lub za pomocą danych podatkowych. Do wyboru będzie 9 języków.

Czytaj więcej w: Kręta droga do e-CMR

KAS zrezygnował z podawania m.in. numeru VIN pojazdu oraz numeru rejestracyjnego naczepy. Zezwalająca na uproszczenie nowelizacja ustawy o płatnych autostradach ma do końca marca być przyjęta w Radzie Ministrów. System poboru myta będzie mógł również służyć do nadzoru przewozu towarów wrażliwych SENT.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy słono zapłacą za eToll

Nowy system przechodzi próby integracyjne i akceptacyjne. – Na bieżąco usuwamy błędy programistyczne. Przebiega integracja z dostawcami usług zewnętrznych: operatorami kart flotowych, urządzeń EETS, operatorów OBU, ZSL. Prowadzimy próby z integracją danych z CEPiK, CEIDG, KRS. Przygotowujemy się do testów wydajnościowych i akredytacji bezpieczeństwa – opisuje dyrektor Departamentu Poboru Opłat Drogowych Tomasz Prarat.

Dane w Radomiu

Testy drogowe prowadzone są z PKN Orlen. Od początku marca na A4 i A2 montowane są kamery służące weryfikacji danych o samochodzie, dodatkowe kamery pojawią się także na pozostałych odcinkach płatnych dróg.

System co minuta wysyła dane geolokalizacyjne do sytemu centralnego aby naliczyć opłatę. Jeżeli kierowca posługuje się aplikacją na smartfona, pracuje ona w tle, można dzwonić przez telefon. Chwilowy brak sygnału GPS powoduje, że aplikacja zbiera dane i wysyła je po odzyskaniu łączności. – Tak samo dzieje się w technologii GNSS – porównuje Kęsicki.

Czytaj więcej w: Cyfrowe spedycje zgarniają miliony od inwestorów

Dane rejestracyjne w rejestrze centralnym będą przechowywane przez 36 miesięcy. – Wydłużyliśmy ten okres w znowelizowanej ustawie, aby nie usuwać niepotrzebnie danych użytkownikom aut osobowych, którzy zapewne będą rzadko zaglądali na swoje konto, w przeciwieństwie do przewoźników – tłumaczy dyrektor w Centrum Informatycznego Resortu Finansów Maciej Górski. Serwer CIRF znajduje się w Radomiu.

Służące do naliczania opłat dane geolokalizacyjne będą przechowywane przez 9 miesięcy.

Na początek aplikacja

Opłata będzie mogła być uiszczona za pomocą aplikacji na smartfona, zewnętrznego systemu lokalizacyjnego (ZSL), urządzenia pokładowego lub elektronicznego biletu. Aplikacja wymaga włączenia i wyłączenia, o czym musi pamiętać kierowca. Do wyboru będzie przedpłata lub odroczona płatność.

Czytaj więcej w: Wielka modernizacja Poczty Polskiej

KAS podał, że zweryfikowane są dwaj operatorzy ZSL, a w testach jest jeszcze ośmiu, w tym co najmniej jeden dostawca urządzeń pokładowych. Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych uważa, że będzie to najpopularniejsze rozwiązanie wśród firm transportowych. ZMPD obawia się, że będzie zbyt mało urządzeń pokładowych. W ViaToll zarejestrowanych jest ponad 1,2 mln pojazdów. – Operatorzy są w stanie dostarczyć miesięcznie kilkadziesiąt tys. OBU. Pierwsze urządzenia będą dostępne po uruchomieniu punktów dystrybucji. Trwają rozmowy o terminach dostaw. Do tego przewoźnicy mogą korzystać z ZSL, aplikacji mobilnych. Jesteśmy po bezpiecznej stronie – zapewnia dyr. Prarat.

Czytaj więcej w: Diesle znikną ze sprzedaży

KAS chce jak najszybciej zweryfikować operatorów EETS, których urządzenia również są często wykorzystywane przez polskich przewoźników. E-bilet dostępny będzie od 1 grudnia br. Do jego zakupu potrzebne będzie tylko podanie numeru rejestracyjnego.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Moya przejmuje sieć stacji eMILA

Anwim S.A., właściciel marki MOYA, podpisał z BM Reflex umowę przedwstępną na akwizycję sieci ...

Pandemia wymiotła chętnych na naczepy

Popyt na naczepy w kwietniu zmalał o ponad 70 proc. i był to jedenasty ...

Wreszcie pierwsza po brexicie dostawa ryb do Portu w Gdańsku

Polska branża rybna uczy brytyjskich urzędników nowych formalności. Pod dłuższej przerwie spowodowanej brexitem, chłodnicowiec ...

Kompleksowe usługi w cenie

Wysokie marże, stabilność obrotów i dobre perspektywy sprawiają, że logistyka kontraktowa ma przed sobą ...

Przekop droższy niż planowano

Siedem firm zgłosiło się do budowy przekopu Mierzei Wiślanej. Oferty przekroczyły zakładane wstępnie 880 ...

Rekordowe przeładunki w Porcie Gdańsk

Ponad 27 mln ton towarów przeładował w pierwszym półroczu Port Gdańsk. To o 9 ...