Do eCMR brakuje tylko podpisu

Do wdrożenia elektronicznego listu przewozowego brakuje tylko uzgodnienia przez ONZ standardu uwierzytelnienia cyfrowego podpisu.

Publikacja: 23.05.2021 21:53

Do eCMR brakuje tylko podpisu

Foto: Fot GDDKiA

Od 2026 roku elektroniczne listy przewozowe będą obowiązkowe w UE. Tymczasem aby to rozwiązanie mogło być zastosowane, musi być przyjęte na całym świecie. ONZ podaje, że Protokół dodatkowy eCMR ratyfikowało 29 państw Europy i Azji, a w trakcie ratyfikacji są m.in. Niemcy, Włochy, Grecja i Chorwacja. Protokół dodatkowy do Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR), dotyczący stosowania elektronicznego listu przewozowego wszedł w życie w Polsce 11 września 2019 roku.

Czytaj więcej w: Krajowa platforma PCOL ruszy w tym roku

Europejska Komisja Gospodarcza ONZ w Genewie powołała specjalną grupę roboczą, której celem jest opracowanie wytycznych dla systemu, który będzie w stanie odczytywać dane listu przewozowego zawarte na nośnikach elektronicznych.

Prace grupy trwają, jednakże z względu na złożoność materii wymagają czasu. – Ministerstwo Infrastruktury pozytywnie odnosi się do możliwości przedstawiania organowi celnemu danych CMR w formie innej niż papierowa lub PDF i uczestniczy w inicjatywach zmierzających do elektronizacji tego dokumentu. Obecnie Estonia, przy wsparciu Polski, Litwy i Łotwy przygotowuje na najbliższe posiedzenie Rady UE ds. Transport, Telekomunikacji i Energii dokument informacyjny, zachęcający do przyspieszenia prac na rzecz wprowadzenia elektronicznych dokumentów transportowych w UE – zaznacza rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury Szymon Huptyś.

Czytaj więcej w: Pierwsze kontrole inteligentnych tachografów

Dodaje, że Ministerstwo Infrastruktury, jak również Ministerstwo Finansów deklarują aktywne uczestnictwo w działaniach na rzecz cyfryzacji dokumentów. – W tej sprawie istotne jest przede wszystkim opracowanie przez podmioty biznesowe właściwego oprogramowania na potrzeby platformy eCMR przy wsparciu i zaangażowaniu środowiska przewoźników drogowych. Na tym etapie jest jednak za wcześnie na określenie, od kiedy przewoźnicy mogliby się posługiwać elektronicznym listem przewozowym – zastrzega rzecznik MI.

List przewozowy CMR jest wykorzystywany jest jako załącznik do zgłoszeń celnych. Ministerstwo Finansów zapewnia, że jest przygotowane zarówno do przyjmowania listów papierowych jak i elektronicznych.

Czytaj więcej w: Elektryfikacja flot nie ruszy bez słonych dopłat

Projekt eCMR skierowany jest przede wszystkim do przedsiębiorców. – Duże znaczenie będzie miało zaangażowanie Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU), organizacji skupiającej organizacje przewoźników drogowych z wielu państw, w prace EKG ONZ – uważa Huptyś.

IRU szacuje, że koszty elektronicznej dokumentacji są 3-4 razy niższe od papierowej, elektronika przyspiesza obieg dokumentacji, a na dodatek pozwoli uniknąć błędów. IRU oferuje od kilku lat własny program do wystawiania cyfrowych listów przewozowych, który nazywa się TransFollow.

Od 2026 roku elektroniczne listy przewozowe będą obowiązkowe w UE. Tymczasem aby to rozwiązanie mogło być zastosowane, musi być przyjęte na całym świecie. ONZ podaje, że Protokół dodatkowy eCMR ratyfikowało 29 państw Europy i Azji, a w trakcie ratyfikacji są m.in. Niemcy, Włochy, Grecja i Chorwacja. Protokół dodatkowy do Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR), dotyczący stosowania elektronicznego listu przewozowego wszedł w życie w Polsce 11 września 2019 roku.

Pozostało 81% artykułu
Legislacja
Ministerstwo Infrastruktury chce harmonogramów pracy kierowcy
Legislacja
Śmieci zalewają zachodnią Polskę
Legislacja
Nowe zasady wynagrodzeń kierowców nie do przyjęcia
Legislacja
Będą wyższe kary za przemyt imigrantów
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Legislacja
Ekologiczne regulacje sparaliżują transport?