Nowela ustawy o ruchu drogowym i fotoradary mają zmniejszyć liczbę ofiar na polskich drogach.

Wiceminister infrastruktury Rafał Weber ujawnił, że jest już przygotowana nowelizacja prawa o ruchu drogowym. Pieszy będzie miał pierwszeństwo na pasach, na terenie zabudowanym będzie przez całą dobę obowiązywał jednolity limit 50 km/h.

– Pieszy nie będzie miał bezwzględnego pierwszeństwa, bo czegoś takiego nie ma. Piesi także muszą uważać i nie mogą wchodzić pod rozpędzone samochody – podkreślił wiceminister.

Nowela dopiero trafi do Komitetu Stałego Rady Ministrów, a po międzyresortowych konsultacjach do Rady Ministrów i do Sejmu. – Prawo zacznie obowiązywać z pewnym opóźnieniem bo najpierw zorganizujemy dużą kampanię informacyjną, a równolegle będą przebudowane przejścia dla pieszych. Otrzymają klarowne oznaczenia i oświetlenie – wyjaśnia wiceminister Weber.

Rząd chce zmniejszyć liczbę zabitych na polskich drogach. W 2019 roku była ona większa niż rok wcześniej. Skutki są fatalne z powodu nadmiernej prędkości. Instytut transportu Samochodowego od lat alarmuje, że w miejscach zlikwidowanych fotoradarów kierowcy nagminnie łamią ograniczenia prędkości. Badania ITS pokazały, że 58 proc. kierowców przekracza prędkości na autostradach, a aż 84 proc. kierowców przejeżdżając przez wsie i małe miejscowości. W miejscach fotoradarów tylko 2 proc. kierowców przekracza dozwolone limity o więcej niż 10 km/h – porównuje dyrektor ITS Marcin Ślęzak.

Wskazuje, że w Polsce jest bardzo mało urządzeń kontrolujących prędkość. Jedno przypada na tysiąc km kw., gdy np. w Belgii lub Wielkiej Brytanii nasycenie jest 23 razy większe.

Dlatego Główny Inspektorat Transportu Drogowego, który odpowiada za system fotoradarów, za 162 mln zł (w tym 80 proc. to dofinansowanie unijne) zamierza kupić 358 nowy urządzeń. Będą to zarówno fotoradary, urządzenia nadzorujące wjazd na czerwonym świetle na skrzyżowanie z drogą lub linią kolejową jak i odcinkowe pomiary prędkości. 26 fotoradarów i 38 urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości stanie w nowych lokalizacjach.

Pierwszy przetarg ogłosiło Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (część GITD) na 26 urządzeń.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy domagają się mniejszej akcyzy

Miejsca posadowienia nowych urządzeń wskazał ITS. Zbadał 1,6 mln zdarzeń drogowych z lat 2016-2018 i wybrał 26 miejsc, w tym 17 na terenie zabudowanym, które powinny w pierwszej kolejności otrzymać automatyczne systemy nadzoru. Po raz pierwszy w historii fotoradary GITD staną nie tylko na drogach krajowych, ale także wojewódzkich i powiatowych. Instalacja nowych urządzeń powinna rozpocząć się pod koniec tego roku.

ITS skontrolował również skuteczność 247 z 514 urządzeń którymi dysponuje CANARD. Naukowcy instytutu wskazali że tylko 3 lokalizacje wymagają poprawy.

Lokalizacje nowych fotoradarów.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Bezpieczeństwo towaru w transporcie – kto odpowiada za bezpieczeństwo ładunku?

Czynników mających wpływ na bezpieczeństwo ładunku czy przesyłki w transporcie jest tak wiele, że ...

Jutro odbędzie się kluczowa rozgrywka o Pakiet Mobilności

Na posiedzeniu plenarnym 4 kwietnia rozegra się kluczowa rozgrywka o Pakiet Mobilności.

Sezon na wielkie magazyny

Deweloperzy biją rekordy wielkości wynajętych magazynów. Rozwijający się e-handel i sprzedaż wielokanałowa wymuszają inwestycje ...

PKP Cargo: Dobre perspektywy na torach

Ekspansja międzynarodowa, wzrost przewozów intermodalnych, modernizacja i zakupy taboru – to ambitne plany Grupy ...

TRAKO 2019 WIDEO | Michał Ruciński, Thales Polska: Superkarta dla pasażera

Drukowanie biletów papierowych to ogromny koszt. Trzeba myśleć o rozpowszechnieniu innych nośników, kartach w ...

Pozytywne prognozy dla logistyki

Branża oczekuje udanej drugiej połowy roku, choć zagrożeniem słabość kapitałowa przewoźników.   Branża logistyczna ...