Wcześniej posłowie odrzucili wszystkie poprawki. – Walka była ciężka, jednak udało się nam wprowadzić wiele korzystnych poprawek – zaznacza posłanka Elżbieta Łukacijewska (PO).
Delegowanie w przerzutach i kabotażu
Dodaje, że przepadły poprawki obejmujące przepisami Pakietu Mobilności także przewoźników z krajów spoza unii. – Obawiam się, że brak tego zapisu wprowadzi nierównowagę konkurencyjną. Przepadła także poprawka znosząca obowiązek powrotu ciężarówki do bazy co 8 tygodni – wymienia posłanka.
Większość zmian wejdzie w życie 18 miesięcy po ogłoszeniu przepisów. Pakiet oznacza, że przepisami o delegowaniu będą objęci kierowcy wykonujący przewozy między krajami trzecimi oraz kabotaże. Przedsiębiorcy będą musieli wynagradzać pracowników według stawek lokalnych. – We Francji wynagrodzenie ma kilkanaście składowych. Zapis komplikuje prowadzenie działalności, ale zanim ta regulacja wejdzie w życie za 18 miesięcy, wiele wątpliwości zostanie rozwianych – uważa posłanka.
Czytaj więcej w: Berlin faworyzuje pomocą przewoźników
Pomimo potężnego oporu posłów z krajów peryferyjnych UE, parlament wprowadził obowiązkowe 4-dniowe przerwy w wykonywaniu kabotażu.