W dłuższym terminie Pakiet Mobilności może spowodować osłabienie pozycji polskich firm transportowych na rynku europejskim – ocenia prezes Grupy INELO Magdalena Magnuszewska. Według badania INELO, polscy przedsiębiorcy najbardziej obawiają się skomplikowanych obowiązków administracyjnych po wejściu w życie pakietu mobilności (62 proc.).
Czytaj więcej w: Jesienią przewoźnicy będą padać jak muchy
W 2018 roku polscy przewoźnicy zdobyli ponad 32 proc. unijnego rynku przerzutów oraz 40 proc. rynku kabotażu. Nowe regulacje poważnie zwiększą koszty przedsiębiorców. W marcu 2022 roku wejdzie w życie obowiązek delegowania pracowników w przewozach kabotażowych i przerzutach (przewozach pomiędzy krajami trzecimi), za wyjątkiem jednej operacji doładunku lub rozładunku bądź dwóch operacji doładunku/rozładunku w drodze powrotnej pod warunkiem że odbywają się one w trakcie przewozu bilateralnego.
Czytaj więcej w: http://Wynajem rozrusza rynek aut dostawczych
Ogólnopolskie Centrum Rozliczania Kierowców szacuje, że delegowanie zwiększy koszty wynagrodzeń kierowców o 30 proc. Do wyliczeń OCRK posłużyło się przykładem kierowcy, który kursuje na trasie międzynarodowej Warszawa – Libourne. Pracuje 20 dni za granicą i zarabia 6500 zł netto. W obliczeniach założono, że kierowcy otrzymują średnio 47 euro dziennych należności z tytułu podróży służbowych. Wszystkie dodatkowe składniki (dyżury, nocne, nadgodziny, wyrównania do minimalnych) mieszczą się średnio w kwocie 3500 zł brutto. Kierowca pracuje 160 h, a średnia stawka zagranicznej płacy minimalnej wraz z dodatkami wynosi12 euro/h.