Pakiet Mobilności podniesie koszty wynagrodzeń kierowców o 30 proc.

Cab interior, driver

Pakiet Mobilności oznacza wzrost wynagrodzeń z powodu objęcia delegowaniem kabotażu i przerzutów.

W dłuższym terminie Pakiet Mobilności może spowodować osłabienie pozycji polskich firm transportowych na rynku europejskim – ocenia prezes Grupy INELO Magdalena Magnuszewska. Według badania INELO, polscy przedsiębiorcy najbardziej obawiają się skomplikowanych obowiązków administracyjnych po wejściu w życie pakietu mobilności (62 proc.).

Czytaj więcej w: Jesienią przewoźnicy będą padać jak muchy

W 2018 roku polscy przewoźnicy zdobyli ponad 32 proc. unijnego rynku przerzutów oraz 40 proc. rynku kabotażu. Nowe regulacje poważnie zwiększą koszty przedsiębiorców. W marcu 2022 roku wejdzie w życie obowiązek delegowania pracowników w przewozach kabotażowych i przerzutach (przewozach pomiędzy krajami trzecimi), za wyjątkiem jednej operacji doładunku lub rozładunku bądź dwóch operacji doładunku/rozładunku w drodze powrotnej pod warunkiem że odbywają się one w trakcie przewozu bilateralnego.

Czytaj więcej w: http://Wynajem rozrusza rynek aut dostawczych

Ogólnopolskie Centrum Rozliczania Kierowców szacuje, że delegowanie zwiększy koszty wynagrodzeń kierowców o 30 proc. Do wyliczeń OCRK posłużyło się przykładem kierowcy, który kursuje na trasie międzynarodowej Warszawa – Libourne. Pracuje 20 dni za granicą i zarabia 6500 zł netto. W obliczeniach założono, że kierowcy otrzymują średnio 47 euro dziennych należności z tytułu podróży służbowych. Wszystkie dodatkowe składniki (dyżury, nocne, nadgodziny, wyrównania do minimalnych) mieszczą się średnio w kwocie 3500 zł brutto. Kierowca pracuje 160 h, a średnia stawka zagranicznej płacy minimalnej wraz z dodatkami wynosi12 euro/h.

OCRK wylicza, że przy obecnych zasadach łączne koszty wynagrodzenia, jakie poniesie pracodawca to 8170 zł (w tym 3950 zł z tytułu podróży służbowych), zaś po wejściu obowiązku delegowania będzie to 10 670 zł (w tym 600 zł z tytułu podróży służbowych).

– Koszty pracownicze po wejściu w życie pakietu mobilności mogą wzrosnąć nawet o 30 proc. Delegowaniem zostaną objęte przewozy cross trade oraz wszelkie operacje kabotażowe. A delegowanie po nowemu oznacza korzystanie z pełnych układów zbiorowych przy rozliczaniu płac minimalnych oraz brak możliwości zaliczania do wynagrodzeń kierowcy diet i ryczałtów – ostrzega ekspert OCRK Kamil Wolański.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Duże inwestycje w hale pod Poznaniem i w Zabrzu.

Dwie kolejne duże inwestycje w nieruchomości zapewnią przewoźnikom zlecenia. Niemiecki operator logistyczny Clipper wynajął ...

Ciężarówka sama zapłaci za tankowanie

Zamiast wyjmować gotówkę z portfela dziś płacimy kartami, a często nawet telefonem czy zegarkiem. ...

Uber Freight pomaga przewoźnikom

Uber Freight wspiera przewoźników realizujących transporty pomocowe i oferuje przyspieszone płatności spedytorom, wykonującym przynajmniej ...

Brexit za 2 tygodnie

Nadal nie wiadomo jak docelowo będzie funkcjonować granica z Wielką Brytanią. Unia wynegocjowała z ...

Wielton ma nowego prezesa

Dotychczasowy prezes Mariusz Golec został dyrektorem operacyjnym. Nowy prezes Grupy Wielton to Paweł Szataniak, ...

Dostęp do unijnego rynku ma swoją cenę

Wkrótce ruszą negocjacje nowej umowy handlowej z Wielką Brytanią. Posłowie pamiętają o potrzebach transportu. ...