Pakiet Mobilności podniesie koszty wynagrodzeń kierowców o 30 proc.

Pakiet Mobilności oznacza wzrost wynagrodzeń z powodu objęcia delegowaniem kabotażu i przerzutów.

Publikacja: 09.07.2020 23:06

Pakiet Mobilności podniesie koszty wynagrodzeń kierowców o 30 proc.

Foto: Cab interior, driver

W dłuższym terminie Pakiet Mobilności może spowodować osłabienie pozycji polskich firm transportowych na rynku europejskim – ocenia prezes Grupy INELO Magdalena Magnuszewska. Według badania INELO, polscy przedsiębiorcy najbardziej obawiają się skomplikowanych obowiązków administracyjnych po wejściu w życie pakietu mobilności (62 proc.).

Czytaj więcej w: Jesienią przewoźnicy będą padać jak muchy

W 2018 roku polscy przewoźnicy zdobyli ponad 32 proc. unijnego rynku przerzutów oraz 40 proc. rynku kabotażu. Nowe regulacje poważnie zwiększą koszty przedsiębiorców. W marcu 2022 roku wejdzie w życie obowiązek delegowania pracowników w przewozach kabotażowych i przerzutach (przewozach pomiędzy krajami trzecimi), za wyjątkiem jednej operacji doładunku lub rozładunku bądź dwóch operacji doładunku/rozładunku w drodze powrotnej pod warunkiem że odbywają się one w trakcie przewozu bilateralnego.

Czytaj więcej w: http://Wynajem rozrusza rynek aut dostawczych

Ogólnopolskie Centrum Rozliczania Kierowców szacuje, że delegowanie zwiększy koszty wynagrodzeń kierowców o 30 proc. Do wyliczeń OCRK posłużyło się przykładem kierowcy, który kursuje na trasie międzynarodowej Warszawa – Libourne. Pracuje 20 dni za granicą i zarabia 6500 zł netto. W obliczeniach założono, że kierowcy otrzymują średnio 47 euro dziennych należności z tytułu podróży służbowych. Wszystkie dodatkowe składniki (dyżury, nocne, nadgodziny, wyrównania do minimalnych) mieszczą się średnio w kwocie 3500 zł brutto. Kierowca pracuje 160 h, a średnia stawka zagranicznej płacy minimalnej wraz z dodatkami wynosi12 euro/h.

OCRK wylicza, że przy obecnych zasadach łączne koszty wynagrodzenia, jakie poniesie pracodawca to 8170 zł (w tym 3950 zł z tytułu podróży służbowych), zaś po wejściu obowiązku delegowania będzie to 10 670 zł (w tym 600 zł z tytułu podróży służbowych).

– Koszty pracownicze po wejściu w życie pakietu mobilności mogą wzrosnąć nawet o 30 proc. Delegowaniem zostaną objęte przewozy cross trade oraz wszelkie operacje kabotażowe. A delegowanie po nowemu oznacza korzystanie z pełnych układów zbiorowych przy rozliczaniu płac minimalnych oraz brak możliwości zaliczania do wynagrodzeń kierowcy diet i ryczałtów – ostrzega ekspert OCRK Kamil Wolański.

W dłuższym terminie Pakiet Mobilności może spowodować osłabienie pozycji polskich firm transportowych na rynku europejskim – ocenia prezes Grupy INELO Magdalena Magnuszewska. Według badania INELO, polscy przedsiębiorcy najbardziej obawiają się skomplikowanych obowiązków administracyjnych po wejściu w życie pakietu mobilności (62 proc.).

Czytaj więcej w: Jesienią przewoźnicy będą padać jak muchy

Pozostało 83% artykułu
Legislacja
Tachografy powstrzymają nielegalną konkurencję?
Legislacja
Ministerstwo Infrastruktury chce harmonogramów pracy kierowcy
Legislacja
Śmieci zalewają zachodnią Polskę
Legislacja
Nowe zasady wynagrodzeń kierowców nie do przyjęcia
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Legislacja
Będą wyższe kary za przemyt imigrantów