Będą nowe znaki drogowe

Ministerstwo Infrastruktury wprowadzi  nowe znaki drogowe.

Resort poszerzy „zakres informacji przekazywanych kierującym pojazdami” oraz pozwoli organom zarządzającym ruchem na drogach „na bardziej elastyczne reagowanie na potrzeby wynikające z charakterystyki i struktury ruchu na drodze”.

Projekty rozporządzeń wprowadzają nowe znaki:

D-44a „śródmiejska strefa płatnego parkowania” 

Znak ten oznacza wjazd do strefy, w której za postój pojazdu samochodowego jest pobierana opłata. Wprowadzenie tego znaku wynika z nowelizacji ustawy o drogach publicznych, umożliwiającej tworzenie śródmiejskich stref płatnego parkowania.

D-34b „zbiorcza tablica informacyjna” 

Znak D-34b  informuje o obiektach dla podróżnych znajdujących się przy drodze. Graficzne przedstawienie znaku występuje obecnie jedynie w rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, w rozporządzeniu w sprawie znaków i sygnałów drogowych nie było regulacji w tym zakresie.

Zmiana umożliwi informowanie, za pomocą odpowiedniej tabliczki pod znakiem D-34b, o odległości do kolejnej stacji paliwowej, co jest istotne dla kierujących pojazdami na autostradach i drogach ekspresowych, gdzie występują znaczne odległości pomiędzy stacjami.

F-14d–f tablice wskaźnikowe na drodze ekspresowej umieszczane przed pasem wyłączania

Znaki te informują o zbliżaniu się do początku pasa prowadzącego do wyjazdu z drogi ekspresowej (pasa wyłączania). Tablice wskaźnikowe będą umieszczane:

  • F-14d – w odległości 300 m przed pasem wyłączania,
  • F-14e – w odległości 200 m przed pasem wyłączania,
  • F-14f – w odległości 100 m przed pasem wyłączania.

Dotychczas takie znaki (F-14a–c) były przewidziane jedynie dla autostrad. Wprowadzenie oznaczeń dla dróg ekspresowych pozwoli na zapewnienie lepszej informacji dla kierujących pojazdami o odległości do wyjazdu z drogi ekspresowej, a tym samym wpłynie na poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Ministerstwo doprecyzuje zasady umieszczania i oznakowania stacjonarnych urządzeń rejestrujących w pasie drogi publicznej. Projekty rozporządzeń przewidują możliwość umieszczania znaków D-51 „automatyczna kontrola prędkości” i D-51a „automatyczna kontrola średniej prędkości” na tle folii pryzmatycznej odblaskowo-fluorescencyjnej żółto-zielonej.

Projekty rozporządzeń 14 września 2020 r. zostały przekazane do uzgodnień międzyresortowych oraz konsultacji publicznych.

Mogą Ci się również spodobać

Uber Freight pomaga przewoźnikom

Uber Freight wspiera przewoźników realizujących transporty pomocowe i oferuje przyspieszone płatności spedytorom, wykonującym przynajmniej ...

Jutro czarny piątek

Branża KEP już pracuje na najwyższych obrotach. Jutro czarny piątek, w a przyszły tydzień ...

Politycy nie mają pojęcia o logistyce

Rozmowa z Bernhardem Simonem, prezesem Dachser Group, o polityce transportowej Unii Europejskiej i ważnych ...

TRAKO 2019 WIDEO | Krzysztof Niemiec, Track Tec: Czekają nas spore wyzwania

Stabilność zamówień i wielkość kwot realnie wydawanych co roku w ramach Krajowego Programu Kolejowego ...

Łódź to idealny punkt przeładunkowy, z którego korzysta wielu przedsiębiorców

W rejonie Łodzi znajdują się centralne sortownie większości firm kurierskich. Kolejne dwie realizują nowe ...

TRAKO 2019 WIDEO | Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury: Oferta kolei jest coraz lepsza

Częste zmiany rozkładu jazdy wynikają z ogromnego programu modernizacji infrastruktury kolejowej. Ale staramy się, ...