CAT LC: Od dystrybucji do logistyki

Globalny operator logistyczny z siedzibą we Francji CAT LC specjalizuje się w dystrybucji części zamiennych.

Publikacja: 08.06.2016 20:15

CAT LC: Od dystrybucji do logistyki

Foto: materiały prasowe

Francuską Compagnie d’Affretement et de Transport (CAT) stworzył w 1957 roku Renault, ale od 2008 roku właścicielem CAT Group jest Two Continent Logistic (TCL). Jej udziałowcem jest Manuel Antelo, współwłaściciel Wallenius 30Wilhelmsen Logistics oraz członek zarządu Renault Argentyna.

Grupa CAT nie ma wyłączności na obsługę Renault i radzi sobie samodzielnie, choć historyczną zaszłością jest centrala w Billancourt, w miejscu pierwszej fabryki Renault. – W Polsce działalność dla Renault stanowi 1,3 proc. przychodów sięgających 50 mln euro – tłumaczy dyrektor zarządzający CAT LC Polska Radosław Rożek.

Wyjaśnia, że Grupa CAT dzieli się na dwa działy: CAT Cargo Logistics (CAT LC) specjalizuje się w logistyce części zamiennych i komponentów z branży motoryzacyjnej oraz CAT Vehicle Logistics, zajmującym się transportem gotowych samochodów osobowych i dostawczych.

NOCNA SIEĆ

CAT LC Polska obsługuje 80 proc. importerów aut, dostarczając do ich autoryzowanych sieci warsztatów części zamienne. – W 65 proc. przypadków są to nocne dostawy, które wymagają dużego zaufania z obu stron – podkreśla kierownik działu sprzedaży i marketingu Tomasz Zarzycki. – Opracowaliśmy procedury i standardy dotyczące sposobu przekazywania części, zabezpieczające klienta oraz dostawcę usługi. Klientom oferujemy nawet nocne minimagazyny, w których kierowca pozostawia zamówione części – opisuje Zarzycki.

Dyrektor wyjaśnia, że choć w przesyłkach jest sporo paczek, to jednak importerzy wolą korzystać z usług CAT niż sieci kurierskich, ponieważ zapewnia on wyższą jakość. – Specjalizujemy się w przewozach nietypowych ładunków, a nasze procesy są dostosowane do branży motoryzacyjnej, m.in. opracowaliśmy stojaki do przewozu zderzaków, pojedynczych szyb czy plastikowych elementów. To bardzo wrażliwe ładunki. Dzięki wdrożonym w całej Polsce stojakom liczba uszkodzonych zderzaków zmalała kilkakrotnie. Jest to jeden z przykładów usprawnienia szytego na miarę, wspólnie z naszymi klientami podczas warsztatów wypracowujemy nowe rozwiązania podnoszące jakość dostarczanego serwisu – porównuje Rożek.

Wysyłka pojedynczych szyb ułatwiła składanie zamówień, a w rezultacie wzrosła liczba tego rodzaju przesyłek. – Współpracujemy z większością firm produkujących lub sprzedających szyby – stwierdza Zarzycki.

JEDNOŚLADY I KOMBAJNY

Sieć wykorzystywana jest w ciągu dnia, m.in. dzięki kolejnej specjalności, jaką jest logistyka jednośladów. Dla ich przewozu firma opracowała specjalne palety. – Obsługujemy ponad 90 proc. tego rynku, a notowane w ostatnich latach duże zwyżki sprzedaży jednośladów były dla nas wyzwaniem logistycznym – przyznaje dyrektor. Firma przewozi rocznie ponad 49 tys. jednośladów, 70 proc. tego wolumenu realizuje w sezonie, który trwa od lutego do czerwca. – Wiosną poza środkami transportu musimy dostarczać elastyczne rozwiązania w postaci powierzchni cross-dockowych, zasobów oraz narzędzi – podkreśla Zarzycki. Wolumen tworzony jest przez Romet.

System dostaw jednośladów jest dostosowany do potrzeb klientów indywidualnych. Mogą oni składać zlecenie również przez internet, a usługa świadczona jest nie tylko na terenie Europy. – Co roku mamy ok. 1,5 tys. takich zleceń – podaje Zarzycki. Dorzuca, że sezonowość jednośladów uzupełnia się z sezonem na szyby, zderzaki i wymianę kół w pojazdach samochodowych, którą CAT LC wykonuje na zlecenie większości importerów aut.

Sezonowy jest również rynek części zamiennych do maszyn rolniczych. – Świadczymy usługi m.in. dla takich kluczowych producentów jak Class czy Kuhn. Dostawy organizujemy w trybie ekspresowym, np. w niespełna jeden dzień z Niemiec do wszystkich odbiorców w Polsce – także w niedziele, bo plony nie mogą czekać – podkreśla Rożek.

Firma obsługuje też dostawy części dla maszyn budowlanych, zajmując się logistyką części dla Caterpillara oraz dla branży medycznej, dostarczając (nawet w tempie bardzo pilnym, prosto na salę operacyjną) urządzenia podtrzymujące życie.

TRUDNY TOWAR: WÓZKI WIDŁOWE

CAT LC od blisko czterech lat oferuje także logistykę wózków widłowych. – To wymagający towar, jeśli chodzi o obsługę logistyczną z uwagi na jego wymiary i wagę. Dzięki naszym 11 platformom przeładunkowym znacznie zmieniliśmy obsługę tego typu pojazdów na rynku polskim – wyjaśnia Rożek. Dalekie dystanse wózki pokonują w naczepach samochodów, a dopiero „ostatnią milę” na lawecie. – Takie rozwiązanie znacznie obniża cenę usługi – podkreśla dyrektor. Producenci wózków widłowych, podobnie jak warsztaty samochodowe, korzystają z nocnych dostaw części zamiennych.

Coraz wyraźniej rośnie zapotrzebowanie na dostawy tego samego dnia i ta usługa jest oferowana w Warszawie dla Toyoty i we Wrocławiu dla Volkswagena.

W dystrybucji krajowej CAT LC wysyła codziennie 350 samochodów do 2,5 tys. odbiorców. Do tego miesięcznie wykonuje 2750 tys. przejazdów całopojazdowych w ruchu międzynarodowym.

Zapełnienie wszystkich samochodów w ruchu międzynarodowym to jedno z głównych wyzwań naszej firmy CAT LC Polska. Stąd kolejny produkt tym razem na logistykę dowozową dla koncernów samochodowych (logistykę inboundową) – tłumaczy Zarzycki. Przyznaje, że zapewnienie płatnych kilometrów w obie strony jest bardzo atrakcyjne, ale i trudne, bo takie kontrakty trwają po kilka lat, więc szansa na zmianę dostawcy logistyki pojawia się stosunkowo rzadko.

Firma czerpie około 43 proc. przychodów ze spedycji międzynarodowej i 41 proc. z dystrybucji krajowej, nie mniej jednak, jeżeli rozwinie się logistyka dowozowa, te proporcje się zmienią.

Francuską Compagnie d’Affretement et de Transport (CAT) stworzył w 1957 roku Renault, ale od 2008 roku właścicielem CAT Group jest Two Continent Logistic (TCL). Jej udziałowcem jest Manuel Antelo, współwłaściciel Wallenius 30Wilhelmsen Logistics oraz członek zarządu Renault Argentyna.

Grupa CAT nie ma wyłączności na obsługę Renault i radzi sobie samodzielnie, choć historyczną zaszłością jest centrala w Billancourt, w miejscu pierwszej fabryki Renault. – W Polsce działalność dla Renault stanowi 1,3 proc. przychodów sięgających 50 mln euro – tłumaczy dyrektor zarządzający CAT LC Polska Radosław Rożek.

Pozostało 89% artykułu
Produkty i Usługi
Czy InPost i Allegro są na kursie kolizyjnym?
Produkty i Usługi
Mimo spowolnienia kurierzy budują nowe obiekty
Produkty i Usługi
Nowy Jork stawia na… automaty paczkowe
Produkty i Usługi
W tym roku ruszą kurierskie przesyłki do Anglii
Produkty i Usługi
Logistyka e-commerce rośnie trzy razy szybciej niż rynek kontraktowy
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?