Hasłem dnia oszczędności i presja na ceny

Klienci firm logistycznych odczuwają spadki zamówień i oczekują od dostawców zarówno szybkich jak i systemowych oszczędności.

Publikacja: 29.09.2023 08:38

Hasłem dnia oszczędności i presja na ceny

Foto: Grupa Raben

Konsumpcja w Europie maleje, co widać m.in. po rynku towarów szybkozbywalnych oraz przesyłek kurierskich. Recesja dotknęła nawet największy rynek Starego Kontynentu. Badanie Instytutu ifo wskazuje, że niemiecki sektor detaliczny ocenia sytuację jako coraz gorszą. Prognozy na nadchodzące miesiące nie są optymistyczne. Jedynym dobrym sygnałem jest spadek liczby firm mających kłopoty z dostawami do 34,8 proc. w sierpniu z 36,6 proc. w lipcu. – Wyjątkiem jest sektor spożywczy, gdzie strajki pracowników sieci logistycznych oraz dysputy pomiędzy producentami i dystrybutorami o wysokość marż doprowadziły do wstrzymania dostaw – zauważa ekspert ifo Patrick Hoppner. 

Trudne wybory logistyków

Wykładowca Wyższej Szkoły Logistyki Artur Olejniczak dodaje, że w czasach BANI (niepewność i ciągłej zmiany) cena (koszt) usługi zyskuje jeszcze bardziej na znaczeniu. – Z jednej strony mamy bezprecedensowy wzrost kosztów operacyjnych w transporcie i logistyce (płaca minimalna, paliwo, energia, ubezpieczenia, raty leasingowe), z drugiej zaś dążenie do niskoemisyjności, presję na podnoszenie efektywności procesów logistycznych. W efekcie firmy nie mają innego wyjścia jak inwestycje w ekologiczny tabor oraz zaawansowane narzędzia IT. To wszystko kosztuje i powoduje, że w negocjacjach cena jest kluczowa. Zapewnienie płynności finansowej staje się w branży TSL gigantycznym wyzwaniem, gdyż zatorów płatniczych przybywa, a to w znacznym stopniu utrudnia bieżące funkcjonowanie – opisuje Olejniczak. 

Czytaj więcej

Jesienne żniwa transportowe nie poprawią rentowności transportu

Zarazem podkreśla, że branża FMCG (dobra szybkozbywalne) bazuje na bardzo złożonych łańcuchach dostaw. Rosnąca konsumpcja (rotacja) produktów wymusza na operatorach logistycznych utrzymanie wzorowej terminowości dostaw. Producenci i sieci oczekują customer service na maksymalnym poziomie po minimalnym koszcie. 

Dyrektor ds. sprzedaży i obsługi klienta we Fresh Logistics Polska Marcin Turski przyznaje, że w tej sytuacji ścierają się dwa wektory działań: szybka reakcja na to co dzieje się na rynku, czyli poszukiwanie szybkich oszczędności oraz drugi, to jest działanie długoterminowe i optymalizacja długoterminowa. – Staramy się wyważyć te dwie perspektywy. Rynek jest niestabilny, nie pomaga też wysoka inflacja oraz zmienne ceny paliw. W tym roku obserwujemy spadki ich cen co pomaga klientom, ponieważ mechanizm korekty paliwowej automatycznie obniża stawkę – podkreśla Turski. 

Zaznacza, że z powodu wysokiej inflacji rosną koszty operacji logistycznych, natomiast spadek konsumpcji sprawia, że nasila się walka o ilości. Nie bez znaczenia są również rosnące koszty energii oraz wynagrodzeń. – Koszty stałe mają wyraźny wpływ na finansową stronę działalności – wskazuje dyrektor ds. sprzedaży i obsługi klienta we Fresh Logistics Polska. 

Przyznaje, że każdy dwa razy obejrzy złotówkę zanim ją wyda. – My robimy to samo, aby zapewnić usługę na optymalnym poziomie kosztowym. Podwyżek nie przekładamy 1:1 na klientów, promujemy integrację, optymalizację nie tylko naszych wewnętrznych procesów, ale komunikujemy się z nadawcą, aby wspólnie poprawić efektywność całego łańcucha dostaw. Kluczowe jest holistyczne podejście oraz wzajemne zrozumienie i przenikanie się wspólnych priorytetów. Niemniej jednak musimy być świadomi, że wzrost cen jest nieunikniony – zastrzega Turski. 

Czytaj więcej

Dla obrony wolności potrzebna jest dobrze zorganizowana kolej

Potwierdza jednocześnie, że rynek jest trudny i każdy szuka optymalizacji koszowej. – Unikamy krótkowzrocznego reagowania na sytuację. Gdzie można eliminujemy marnotrawstwo, co przyniesie efekty w perspektywie długofalowej. Znamy się z klientami, rozumiemy się i otwarcie rozmawiamy co dzieje się na rynku i jak sobie z tym poradzić, kluczem jest sprawna i szczera komunikacja. Wiemy, że jedziemy na jednym wózku. Bez klientów nie zrealizujemy celów, a nasi klienci potrzebują nas, żeby dostarczyć swoje produkty do odbiorców. Łańcuch dostaw to łańcuch wzajemnych zależności, a dobrze wykonany jeden etap determinuje powodzenie kolejnego ogniwa – dodaje dyrektor ds. sprzedaży i obsługi klienta we Fresh Logistics Polska. 

Trudne półrocze

Także wstępne odczyty PMI za wrzesień potwierdzają recesyjny kurs w strefie euro. – Europejski przemysł znajduje się w głębokim kryzysie i powoli dołącza do niego sektor usługowy. Niepokoi zwłaszcza szybkie tempo spadku nowych zamówień. Zapowiada się ciężka końcówka roku i pierwszy kwartał 2024 roku – przewiduje prezes firmy doradczej Log Cons Ltd. Grzegorz Woelke. 

Na złożone powody obecnej sytuacji zwraca uwagę dyrektor zarządzający Supply Chain & Logistics Network Expert Grzegorz Lichocik. – Sytuacja z jaką mamy do czynienia jest pochodną wcześniejszych globalnych i krajowych kryzysów, które wpłynęły na obecną sytuację w naszym kraju. Wyniki firm działających na rynku TSL w ostatnich latach pomimo trudności jakie wystąpiły w łańcuchach dostaw wywołanych głównie pandemią i wprowadzonymi restrykcjami, były lepsze niż w poprzednich latach. Kiedy rynki jeszcze się nie „otrzepały” z pandemii, pojawił się kolejny kryzys związany z agresją Rosji na Ukrainę, który dodatkowo nałożył się na rosnącą inflację w naszej gospodarce. Uzależnienie polskiego rynku od surowców z Rosji ukazało ogromne ryzyko na jakie narażona jest nasza gospodarka – przypomina Lichocik. 

Czytaj więcej

TRAKO: rzut oka w przyszłość

Wzrost cen surowców energetycznych pochodzenia kopalnego, bezpośrednio przełożył się na poziom życia Polaków poprzez swój dodatkowy wpływ na inflację. – Konsekwencją wzrostu cen produktów jest obniżenie się siły nabywczej i spadek popytu na towary, również te szybko rotujące (FMCG). Wysoka inflacja wpłynęła również na koszt kredytów hipotecznych, co odbiło się na znacznym spadku ilości udzielanych kredytów i spadku ilości rozpoczęcia budowy nowych mieszkań o 27,8% (w 2022 r. wg GUS). Ta zapaść na rynku nieruchomości ma ogromne znaczenie dla sprzedaży towarów wykończenia i wyposażenia wnętrz, AGD, RTV itd. Spadki sprzedaży w zależności od branż sięgają nawet 20-30%. To oznacza, że o tyle mniej towarów jest również przewożona. Na spadki wolumenów narzeka większość menadżerów branży TSL. Są oczywiście wyjątki, ale wiele firm podkreśla, że widoczne jest przeniesienie ciężaru z transportu międzykontynentalnego na lokalny, który charakteryzuje się mniejszą marżą niż przewozy międzynarodowe – wskazuje dyrektor Supply Chain & Logistics Network Expert. 

Tymczasem analitycy Polskiego Instytutu Ekonomicznego prognozują, że konsumpcja będzie głównym motorem wzrostu gospodarczego w 2024 roku Polski. Na potwierdzenie wskazują, że spożycie w Polsce zaczyna wzrastać, w sierpniu było o 2,8 proc. większe niż w lipcu i był to najwyższy poziom od początku roku. Według nich PKB Polski wyniesie w tym roku 0,7 proc., aby w przyszłym roku wzrosnąć do 2,2 proc. i do 3,3 proc. w 2025 roku. Jednak na początku września KE zredukowała prognozy tegorocznego wzrostu gospodarczego Polski z 0,7 do 0,5 proc. 

Komentarz partnera publikacji

Grupa Raben

Dyrektor ds. sprzedaży i obsługi klienta Fresh Logistics Polska, Grupa Raben Marcin Turski

Obecna sytuacja gospodarcza niejako zmusza wszystkich przedsiębiorców do szukania rozwiązań pozwalających ograniczyć koszty. Jeśli chodzi o Fresh Logistics to w zasadzie optymalizacja odbywa się u nas od kilkunastu lat i nie chodzi tu o drastyczne cięcia, ale skuteczne wprowadzanie zmian w procesach, pozwalających na oszczędności dla wszystkich. Mam tu na myśli zarówno przewoźnika, nadawcę i odbiorcę przesyłek. W ostatnich latach wdrożyliśmy ciekawe projekty optymalizacyjne bazujące na filozofii LEAN. Dzięki niej, zaangażowanie samych pracowników w usprawnienia znacząco wzrosło. 

Nasza filozofia zakłada poszukiwanie usprawnień w całym łańcuchu dostaw. Mówimy tu zarówno o nadawcach jak i odbiorcach. Jeśli mamy możliwość sprawienia by różnego rodzaju procesy odbywały się szybciej, bezpieczniej lub taniej to dążymy do tego po to, by wzajemnie rozwijać swoje biznesy. Bardzo poważnie podchodzimy także do odpowiedzialności za środowisko naturalne i ograniczanie emisji CO2. Testujemy różnego rodzaju opcje i technologie. Przykładami może być wykorzystanie elektrycznych samochodów ciężarowych w kooperacji z IKEA lub wprowadzenie pojazdów typu CityLiner optymalizujących liczbę przewożonych palet i gabarytów samej ciężarówki. Kluczową kwestią jest również budowanie logistyki w duchu paperless. Logistyka bez papieru to nie tylko oszczędność czasu, ale przede wszystkim pieniędzy. Dlatego też wspólnie z GS1 Polska oraz naszymi partnerami wprowadzamy rozwiązania, które przynoszą korzyści wszystkim uczestnikom łańcucha dostaw. Nie bez znaczenia jest także zaangażowana kadra, która stanowi stabilny fundament w niepewnych czasach. 

Rynek produktów świeżych jest bardzo dynamiczny, natomiast to co pozostaje niezmienne to wymagania finalnych konsumentów – produkty na sklepowej półce muszą być zawsze świeże, na czas i przede wszystkim bezpieczne. A rolą operatora logistycznego jest spełnienie oczekiwań rynku, bez względu na trudności. Jesteśmy przekonani, że dzięki ciągłej optymalizacji procesów z wykorzystaniem narzędzi lean management oraz tworzeniu angażującego środowiska pracy będziemy mogli efektywnie stawiać czoła obecnym wyzwaniom. Takich działań nie można prowadzić ad hoc – tylko strategiczne podejście jest gwarantem sukcesu czyli zadowolenia nawet najbardziej wymagającego klienta.

Konsumpcja w Europie maleje, co widać m.in. po rynku towarów szybkozbywalnych oraz przesyłek kurierskich. Recesja dotknęła nawet największy rynek Starego Kontynentu. Badanie Instytutu ifo wskazuje, że niemiecki sektor detaliczny ocenia sytuację jako coraz gorszą. Prognozy na nadchodzące miesiące nie są optymistyczne. Jedynym dobrym sygnałem jest spadek liczby firm mających kłopoty z dostawami do 34,8 proc. w sierpniu z 36,6 proc. w lipcu. – Wyjątkiem jest sektor spożywczy, gdzie strajki pracowników sieci logistycznych oraz dysputy pomiędzy producentami i dystrybutorami o wysokość marż doprowadziły do wstrzymania dostaw – zauważa ekspert ifo Patrick Hoppner. 

Pozostało 94% artykułu
Produkty i Usługi
Przemysł samochodowy napędza branżę kurierską
Produkty i Usługi
Czy mikrohub to wielki pomysł?
Produkty i Usługi
Nadchodzi rok globalnego e-handlu
Produkty i Usługi
Wtórny rynek napędza kurierkę
Produkty i Usługi
Na ścianie zachodniej przybywa magazynów
Materiał Promocyjny
Jakie technologie czy też narzędzia wspierają transformację cyfrową biznesu?