Mający 40 proc. rynku usług kurierskich InPost podniósł o 10 proc. ceny sklepom internetowym. Zgodnie z obowiązującym już od 1 marca cennikiem usługa Paczkomat 24/7 wynosić będzie odpowiednio 13,33 zł/15,12 zł/19,27 zł dla paczki gabarytu A/B/C (obecnie jest to 12,13 zł/13,76 zł/17,53 zł). – Inflacja w Polsce obecnie wynosi 6,2 proc. (liczona r/r) – porównuje Mateusz Chołodecki z Laboratorium Rynku Pocztowego CARS UW.
Wzrost kosztów
Lider rynku narzuca ceny i skorzysta z nich także znajdująca się na skraju bankructwa Poczta Polska, która jest jednym z największych pracodawców w Polsce, mając 63 tys. etatowych pracowników. – W tej branży bardzo dużą część kosztów stanowią kierowcy i magazynierzy (często zatrudniani na najniższej krajowej) flota, paliwo oraz energia elektryczna, a w tym zakresie chyba nie trzeba nikogo uświadamiać, jak wzrosły koszty/ceny – przypomina wiceprezes Last Mile Experts Mirek Gral. – Od lat przyzwyczailiśmy się, że wiosna oznacza nowe ceny w sektorze przesyłek kurierskich – zaznacza Gral.
Czytaj więcej
Odpływ kierowców z Ukrainy będzie następował, o tych ludzi upomina się walcząca Ukraina, która mobilizuje kolejne grupy ludzi.
Raporty Urzędu Komunikacji Elektronicznej wskazują, że od lat średni przychód na przesyłkę kurierską malał, w 2022 roku wyniósł 10,73 zł, gdy w 2019 roku było to 11,75 zł.
Poczta Polska znajdowała się na trzecim miejscu w rankingu UKE największych operatorów pod względem liczby obsłużonych przesyłek i na szóstym miejscu pod względem wielkości przychodów. UKE nie ujawnia liczb, jedynie podaje, że cały rynek kurierski wart był w Polsce w 2022 roku 10 mld zł.