W ubiegłym roku drastycznie zmalała liczba pracujących w Polsce kierowców z Ukrainy. Z danych GITD wynika, że liczba aktywnych świadectw kierowcy wydanych dla obywateli Ukrainy zmalała w 2023 roku o 30 proc. do 49,7 tys. Na koniec 2023 roku w obrocie znajdowało się 88,9 tys. zezwoleń dla Ukraińców i pozostają oni największą grupą zagranicznych kierowców w Polsce. – Szczyt zatrudnienia kierowców Ukraińskich mamy już za sobą. Ich odpływ będzie następował. Jeżeli Holendrzy i Niemcy będą zakładali na Ukrainie firmy, to wielu Ukraińców będzie chciało zatrudniać się w firmach we własnym kraju – przypuszcza prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych Tomasz Rejek.
Po części brak kierowców z Ukrainy zastępowany jest pracownikami z Białorusi. W ub.r. liczba świadectw kierowcy wydanych obywatelom Białorusi wzrosła o 97 proc. do 37,8 tys. i na koniec roku 56,3 tys. Białorusinów miało świadectwa kierowcy. Liczba wydanych nowych świadectw kierowcy zmalała w 2023 roku o 3,3 proc. w stosunku do poprzedniego do 103,2 tys.
Czytaj więcej
Powoli rośnie flota elektrycznych ciężarówek, pojawiła się pierwsza ogólnodostępna stacja ładowania ciężarówek, ale rynek sceptycznie podchodzi do elektryfikacji floty.
Łącznie na koniec 2023 roku w obrocie znajdowało się 162,5 tys. świadectw, o 1 proc. więcej niż rok wcześniej. Poza Ukraińcami i Białorusinami jest jeszcze kilkadziesiąt narodowości, ale reprezentowane przez niewielkie grupy. Na trzecim miejscu w rankingu krajów znalazł się Uzbekistan (ponad 2,3 tys.) przed Gruzją (blisko 2,3 tys.).
Analitycy Polskiego Instytutu Transportu Drogowego zaznaczają, że rok 2023 był pierwszym, w którym GITD podało w zestawieniach tak dużą liczbę świadectw dla kierowców z Azji. Wcześniej klasyfikowani byli (ze względu na śladowa ilość) w grupie „inni”.