Czy InPost i Allegro są na kursie kolizyjnym?

Wiele wskazuje na to, że InPost przygotowuje się do budowy platformy zakupowej. Będzie to ostatnie ogniowo w ofercie logistycznego giganta.

Publikacja: 12.05.2024 21:22

Czy InPost i Allegro są na kursie kolizyjnym?

Foto: InPost

InPost pochwalił się, że już 1,5 mln użytkowników korzysta z innowacyjnej usługi InPost Pay, która łączy płatność i dostawę za pomocą jednego przycisku, dostępnego zarówno na karcie produktu, jak i w koszyku. Blisko 85% użytkowników InPost Pay stanowi nową grupę klientów dla partnerów e-commerce – spośród milionów korzystających z usług InPost. – Branża e-commerce cały czas się rozwija, dlatego obszar ten stanowi ważne pole do rozwoju dla wielu gałęzi biznesu. Obecnie głównym wyzwaniem polskiego handlu internetowego jest zwiększenie konwersji i zminimalizowanie liczby porzuconych koszyków. Usprawnianie ścieżki zakupowej to ważny krok, który powinien podjąć każdy sklep internetowy – uważa wiceprezes zarządu ds. digital i strategii InPost Szymon Wałach. 

Początek ekspansji

Podkreśla, że dzięki usłudze InPost Pay, klienci mogą znacząco skrócić proces zakupowy, pomijając dodatkowe rejestracje i skomplikowane procesy płatności. – Na podstawie analizy statystycznej przeprowadzonej na próbce tysięcy transakcji InPost Pay możemy już teraz stwierdzić, że zwiększamy konwersję zakupową nawet o 30-70% – w zależności od branży i sposobu działania e-sklepu – zaznacza Wałach. 

Czytaj więcej

KDP z Warszawy do Łodzi zależy od audytów CPK

InPost Pay pojawi się w innych krajach, ale to dopiero początek ekspansji. – InPost Pay to największa innowacja w firmie od czasu paczkomatu w 2009 roku w Krakowie. Silnik InPost Pay to w roku 2024 kamień milowy w adopcji konsumentów i sklepów. To jeden z najważniejszych produktów od dekady – podkreśla założyciel i prezes zarządu InPost Rafał Brzoska. 

Inwestycje InPost w fintechowe rozwiązania mogą mieć jednak znacznie większy cel niż tylko wzrost konwersji zakupowych. – Nowości dopiero nadchodzą – sygnalizuje Brzoska. 

Dyrektor Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego dr hab. Arkadiusz Kawa nie wyklucza, że InPost może próbować stworzyć własną platformę. – Będzie to jednak mierzenie się przede wszystkim z Allegro, które łatwo nie odda rynku, a musimy pamiętać, że jest jeszcze Amazon, chińscy gracze i duże marki idące w kierunku platform, np. Empik. Jeśli InPost umiejętnie wykorzysta swoje dotychczasowe atuty, to może być to karta przetargowa, aby stać się w dłuższej perspektywie realną konkurencją dla dużych i obecnych na rynku podmiotów – przyznaje Kawa.

Także wiceprezes Last Mile Experts Mirek Gral nie wyklucza takiego obrotu sprawy. – Dominująca rola operatora CEP w kraju, szybki rozwój na głównych rynkach EU, uruchomienie transportu cross border, własny fulfillment, własne płatności, czego brakuje w tej układance? Może właśnie własny marketplace jest kolejnym krokiem rozwoju InPost? – zastanawia się Gral. Na początku 2022 roku InPost otworzył sklep internetowy outofthebox.pl. 

Czytaj więcej

Ranking firm TSL i Rzeczpospolita TSL Award

Duże inwestycje przed firmą

Dyrektor Łukasiewicz PIT zaznacza, że sektor e-commerce jest niezwykle konkurencyjny, jednak poprzez dynamiczny rozwój pojawia się coraz więcej możliwości w tym obszarze. – Dziś rynek jest zdominowany przede wszystkim przez Allegro, które poradziło sobie z konkurentami próbującymi wejść na polski rynek, takimi jak Shopee czy eBay. Za InPostem przemawia fakt, że dominuje w bardzo ważnej części łańcucha wartości e-commerce - w logistyce. Z uwagi na siłę marki i pozytywne doświadczenia klientów płatności mogą stać się kolejnym elementem układanki – wskazuje Kawa. 

Allegro miało w 2023 roku zysk operacyjny 790 mln zł przy ponad 10 mld zł przychodu. Na koniec 2023 roku z Allegro korzystało 14,6 mln kupujących, natomiast aplikację Allegro ma 19 mln osób. 

W 2023 roku przychody InPost sięgnęły 8,86 mld zł i były o 25 proc. wyższe niż rok wcześniej, zaś zysk operacyjny wzrósł o 59 proc. do 1,5 mld zł. Spółka ma 18 mln użytkowników w Polsce i z usług logistycznych korzysta 52 tys. internetowych sklepów. 

Z drugiej strony InPost ma jeszcze sporo inwestycji do wykonania w dział logistyki. W Polsce ma 70 zautomatyzowanych centrów logistycznych i zamierza stworzyć dokładnie taką samą sieć na wszystkich rynkach, żeby zapewnić doręczenia D+1. We Francji po trzech latach InPost podwoił liczbę centrów do 40, a potrzebuje 80. Przewiduje rozbudowę w Wielkiej Brytanii po przejęciu Maenziesa. We Włoszech sieć jest budowana organicznie, w Hiszpanii jest dopiero kilka centrów logistycznych giełdowej spółki.

Czytaj więcej

Niemcy ociągają się z wypłatą nienależnie pobranego myta

Na szczęście zyski pozwalają na inwestycje. W 2023 roku wygenerowane przepływ w Polsce mocno przekroczyły 1 mld zł i wystarczyły na inwestycje zagraniczne oraz wykupienie pozostałych 30 proc. w Menzies. Po tych wydatkach wolne przepływy wyniosły ponad 0,5 mld zł. 

InPost pochwalił się, że już 1,5 mln użytkowników korzysta z innowacyjnej usługi InPost Pay, która łączy płatność i dostawę za pomocą jednego przycisku, dostępnego zarówno na karcie produktu, jak i w koszyku. Blisko 85% użytkowników InPost Pay stanowi nową grupę klientów dla partnerów e-commerce – spośród milionów korzystających z usług InPost. – Branża e-commerce cały czas się rozwija, dlatego obszar ten stanowi ważne pole do rozwoju dla wielu gałęzi biznesu. Obecnie głównym wyzwaniem polskiego handlu internetowego jest zwiększenie konwersji i zminimalizowanie liczby porzuconych koszyków. Usprawnianie ścieżki zakupowej to ważny krok, który powinien podjąć każdy sklep internetowy – uważa wiceprezes zarządu ds. digital i strategii InPost Szymon Wałach. 

Pozostało 85% artykułu
Produkty i Usługi
Obiecujące dla logistyków rynki południowych sąsiadów
Produkty i Usługi
Wielkie inwestycje kurierów
Produkty i Usługi
W Europie trwa wyścig po miejsca na automaty paczkowe
Produkty i Usługi
Logistyczni specjaliści w blokach startowych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Produkty i Usługi
Rynek logistyczny na świecie ponownie rośnie