Prezes zarządu Polskie Porty Lotnicze Andrzej Ilków zapowiedział, że w październiku ogłosi szczegółowy plan rozbudowy Lotniska Chopina. Start rozbudowy jest przewidziany w 2026 roku, a zakończenie trzy lata później. – Rozbudowa Lotniska Chopina nie oznacza wygaszenia projektu CPK. Inwestycja w zwiększenie przepustowości tego lotniska została zaniedbana przez poprzednie władze. Dzisiaj jej realizacja jest niezbędna by obsłużyć rosnącą liczbę pasażerów i przygotować ruch pod nowe lotnisko – tłumaczy rzecznik prasowy CPK Agnieszka Stefańska-Krasowska.
Także Ministerstwo Infrastruktury, które ma przejąć kontrolę nad CPK podkreśla, że projekt nie jest zagrożony. – Wszystkich, którzy martwią się losami CPK uspokajam – powinniśmy budować kolej dużych prędkości, zapewniać możliwości transportowe. Powinniśmy wbić łopatę w przyszłym roku pod nowe lotnisko. Trzeba zapewnić nowe funkcjonowanie tego lotniska – napisał na X minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Decyzja o rozbudowie Okęcia oznacza najprawdopodobniej opóźnienie w budowie CPK, co z kolei wpływa na harmonogram prac nad Kolejami Dużych Prędkości (KDP). Przewodniczący rady nadzorczej CPK Zbigniew Szafrański zapowiada budowę najpierw połączeń Warszawa-Wrocław i Warszawa-Poznań („Y”), które ma wstępne studium wykonalności. Czas przejazdu np. z Warszawy do Poznania skróciłby się do 1 godziny i 40 minut.
Czytaj więcej
Majówka okazała się rekordowa w historii wyników PKP Intercity. Spółka przewiezie w tym roku do 75 mln pasażerów.
Projektanci linii kolejowej „Y” muszą koordynować prace z projektem lotniska w Baranowie. Projekt odcinka połączenia kolejowego Warszawa - Łódź także nie jest zakończony i nie ma na niego finansowania.