KDP z Warszawy do Łodzi zależy od audytów CPK

Koleje Dużych Prędkości muszą poczekać na audyt w CPK, ale Ministerstwo Infrastruktury zapowiada, że prace budowlane mogą ruszyć w przyszłym roku.

Publikacja: 10.05.2024 15:02

KDP z Warszawy do Łodzi zależy od audytów CPK

Foto: CPK/ materiały prasowe

Prezes zarządu Polskie Porty Lotnicze Andrzej Ilków zapowiedział, że w październiku ogłosi szczegółowy plan rozbudowy Lotniska Chopina. Start rozbudowy jest przewidziany w 2026 roku, a zakończenie trzy lata później. – Rozbudowa Lotniska Chopina nie oznacza wygaszenia projektu CPK. Inwestycja w zwiększenie przepustowości tego lotniska została zaniedbana przez poprzednie władze. Dzisiaj jej realizacja jest niezbędna by obsłużyć rosnącą liczbę pasażerów i przygotować ruch pod nowe lotnisko – tłumaczy rzecznik prasowy CPK Agnieszka Stefańska-Krasowska.

Także Ministerstwo Infrastruktury, które ma przejąć kontrolę nad CPK podkreśla, że projekt nie jest zagrożony. – Wszystkich, którzy martwią się losami CPK uspokajam – powinniśmy budować kolej dużych prędkości, zapewniać możliwości transportowe. Powinniśmy wbić łopatę w przyszłym roku pod nowe lotnisko. Trzeba zapewnić nowe funkcjonowanie tego lotniska – napisał na X minister infrastruktury Dariusz Klimczak. 

Decyzja o rozbudowie Okęcia oznacza najprawdopodobniej opóźnienie w budowie CPK, co z kolei wpływa na harmonogram prac nad Kolejami Dużych Prędkości (KDP). Przewodniczący rady nadzorczej CPK Zbigniew Szafrański zapowiada budowę najpierw połączeń Warszawa-Wrocław i Warszawa-Poznań („Y”), które ma wstępne studium wykonalności. Czas przejazdu np. z Warszawy do Poznania skróciłby się do 1 godziny i 40 minut. 

Czytaj więcej

Nadal rosną wyniki PKP Intercity

Projektanci linii kolejowej „Y” muszą koordynować prace z projektem lotniska w Baranowie. Projekt odcinka połączenia kolejowego Warszawa - Łódź także nie jest zakończony i nie ma na niego finansowania. 

Biuro prasowe CPK w liście do Rz stwierdza: „wnioski dotyczące budowy linii Kolei Dużych Prędkości między Warszawą a Łodzią nie zostały złożone do CEF, gdyż w wyniku uzgodnień na poziomie kierownictwa, MFiPR podjęło decyzję o niewystawieniu dla nich listów poparcia. Było to spowodowane wątpliwościami dotyczącymi realności harmonogramów i dojrzałości projektów, co w przyszłości mogłoby stawiać pod znakiem zapytania rozliczenie dofinansowania dla CPK w zakładanym terminie.” 

Biuro prasowe CPK wyjaśnia, że „Wnioski dla projektu” „Budowa linii kolejowej na odcinku Warszawa Łódź”, podzielonego na etapy: Kotowice-Bolimów (tzw. odcinek warszawski) oraz Budowa linii kolejowej na odcinku Bolimów-Las Wiączyński (tzw. odcinek łódzki), zostaną przez Spółkę CPK poprawione, również pod względem urealnienia harmonogramów, a następnie wezmą udział w kolejnym naborze wniosków rozpoczynającym się we wrześniu 2024 r.”  

Rzecznik CPK dodaje, że póki co nie ma decyzji kierunkowej zwiększającej prędkość eksploatacyjną na linii Warszawa – Łódź powyżej 250km/h. „Linia kolejowa projektowana jest do prędkości maksymalnej 350 km/h. Prędkość eksploatacyjna została określona w Decyzji środowiskowej i jej zwiększanie wymagałoby korekt lub uzyskania nowej decyzji w zakresie zwiększenia prędkości eksploatacyjnej powyżej 250 km/h.”  

Czytaj więcej

Kobalt od demokratów czy od nurków?

Biuro prasowe CPK zaznacza, że „Przyszłość poszczególnych elementów Programu CPK, w tym jego zakres i harmonogramy zależą od wniosków płynących z audytów.” 

Prezes zarządu Polskie Porty Lotnicze Andrzej Ilków zapowiedział, że w październiku ogłosi szczegółowy plan rozbudowy Lotniska Chopina. Start rozbudowy jest przewidziany w 2026 roku, a zakończenie trzy lata później. – Rozbudowa Lotniska Chopina nie oznacza wygaszenia projektu CPK. Inwestycja w zwiększenie przepustowości tego lotniska została zaniedbana przez poprzednie władze. Dzisiaj jej realizacja jest niezbędna by obsłużyć rosnącą liczbę pasażerów i przygotować ruch pod nowe lotnisko – tłumaczy rzecznik prasowy CPK Agnieszka Stefańska-Krasowska.

Pozostało 85% artykułu
Szynowy
Minister pojechał drugim pociągiem
Szynowy
Maszyniści domagają się większego bezpieczeństwa na kolei
Szynowy
Powodzie podtopiły Stadlera
Szynowy
Race przyczyną pożaru pociągów w Poznaniu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Szynowy
Pierwsze odwołania w kontrakcie stulecia PKP Intercity