KDP z Warszawy do Łodzi zależy od audytów CPK

Koleje Dużych Prędkości muszą poczekać na audyt w CPK, ale Ministerstwo Infrastruktury zapowiada, że prace budowlane mogą ruszyć w przyszłym roku.

Publikacja: 10.05.2024 15:02

KDP z Warszawy do Łodzi zależy od audytów CPK

Foto: CPK/ materiały prasowe

Prezes zarządu Polskie Porty Lotnicze Andrzej Ilków zapowiedział, że w październiku ogłosi szczegółowy plan rozbudowy Lotniska Chopina. Start rozbudowy jest przewidziany w 2026 roku, a zakończenie trzy lata później. – Rozbudowa Lotniska Chopina nie oznacza wygaszenia projektu CPK. Inwestycja w zwiększenie przepustowości tego lotniska została zaniedbana przez poprzednie władze. Dzisiaj jej realizacja jest niezbędna by obsłużyć rosnącą liczbę pasażerów i przygotować ruch pod nowe lotnisko – tłumaczy rzecznik prasowy CPK Agnieszka Stefańska-Krasowska.

Także Ministerstwo Infrastruktury, które ma przejąć kontrolę nad CPK podkreśla, że projekt nie jest zagrożony. – Wszystkich, którzy martwią się losami CPK uspokajam – powinniśmy budować kolej dużych prędkości, zapewniać możliwości transportowe. Powinniśmy wbić łopatę w przyszłym roku pod nowe lotnisko. Trzeba zapewnić nowe funkcjonowanie tego lotniska – napisał na X minister infrastruktury Dariusz Klimczak. 

Decyzja o rozbudowie Okęcia oznacza najprawdopodobniej opóźnienie w budowie CPK, co z kolei wpływa na harmonogram prac nad Kolejami Dużych Prędkości (KDP). Przewodniczący rady nadzorczej CPK Zbigniew Szafrański zapowiada budowę najpierw połączeń Warszawa-Wrocław i Warszawa-Poznań („Y”), które ma wstępne studium wykonalności. Czas przejazdu np. z Warszawy do Poznania skróciłby się do 1 godziny i 40 minut. 

Czytaj więcej

Nadal rosną wyniki PKP Intercity

Projektanci linii kolejowej „Y” muszą koordynować prace z projektem lotniska w Baranowie. Projekt odcinka połączenia kolejowego Warszawa - Łódź także nie jest zakończony i nie ma na niego finansowania. 

Biuro prasowe CPK w liście do Rz stwierdza: „wnioski dotyczące budowy linii Kolei Dużych Prędkości między Warszawą a Łodzią nie zostały złożone do CEF, gdyż w wyniku uzgodnień na poziomie kierownictwa, MFiPR podjęło decyzję o niewystawieniu dla nich listów poparcia. Było to spowodowane wątpliwościami dotyczącymi realności harmonogramów i dojrzałości projektów, co w przyszłości mogłoby stawiać pod znakiem zapytania rozliczenie dofinansowania dla CPK w zakładanym terminie.” 

Biuro prasowe CPK wyjaśnia, że „Wnioski dla projektu” „Budowa linii kolejowej na odcinku Warszawa Łódź”, podzielonego na etapy: Kotowice-Bolimów (tzw. odcinek warszawski) oraz Budowa linii kolejowej na odcinku Bolimów-Las Wiączyński (tzw. odcinek łódzki), zostaną przez Spółkę CPK poprawione, również pod względem urealnienia harmonogramów, a następnie wezmą udział w kolejnym naborze wniosków rozpoczynającym się we wrześniu 2024 r.”  

Rzecznik CPK dodaje, że póki co nie ma decyzji kierunkowej zwiększającej prędkość eksploatacyjną na linii Warszawa – Łódź powyżej 250km/h. „Linia kolejowa projektowana jest do prędkości maksymalnej 350 km/h. Prędkość eksploatacyjna została określona w Decyzji środowiskowej i jej zwiększanie wymagałoby korekt lub uzyskania nowej decyzji w zakresie zwiększenia prędkości eksploatacyjnej powyżej 250 km/h.”  

Czytaj więcej

Kobalt od demokratów czy od nurków?

Biuro prasowe CPK zaznacza, że „Przyszłość poszczególnych elementów Programu CPK, w tym jego zakres i harmonogramy zależą od wniosków płynących z audytów.” 

Prezes zarządu Polskie Porty Lotnicze Andrzej Ilków zapowiedział, że w październiku ogłosi szczegółowy plan rozbudowy Lotniska Chopina. Start rozbudowy jest przewidziany w 2026 roku, a zakończenie trzy lata później. – Rozbudowa Lotniska Chopina nie oznacza wygaszenia projektu CPK. Inwestycja w zwiększenie przepustowości tego lotniska została zaniedbana przez poprzednie władze. Dzisiaj jej realizacja jest niezbędna by obsłużyć rosnącą liczbę pasażerów i przygotować ruch pod nowe lotnisko – tłumaczy rzecznik prasowy CPK Agnieszka Stefańska-Krasowska.

Pozostało 85% artykułu
Szynowy
W PKP Cargo zwolnienia na horyzoncie
Szynowy
Chwieje się pozycja PKP Cargo, nie ma pracy i pieniędzy
Szynowy
CUPT ogłosił nabór wniosków na transport intermodalny
Szynowy
Dla Duńczyków Polska będzie hubem transportowym
Szynowy
Nadal rosną wyniki PKP Intercity
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?