Kobalt od demokratów czy od nurków?

Rozwój elektromobilności zmusza do inwestycji w zwiększenie wydobycia minerałów, które do tej pory miały marginalne znaczenie.

Publikacja: 08.05.2024 15:50

Kobalt od demokratów czy od nurków?

Foto: Famur

Lit jest głównym pierwiastkiem służącym do wyrobu baterii litowo-jonowych. S&P spodziewa się, że ich produkcja będzie rosła w średniorocznym tempie 22 proc. i w 2030 roku ich produkcja powinna sięgnąć 6,5 TWh. Międzynarodowa Agencja Energii szacuje, że w 2022 roku produkcja przekroczyła 1,5 TWh. 

Pomimo spodziewanego wzrostu produkcji, cena tony węglanu litu zmalała w ostatnich dwóch latach o 75 proc. Na początku maja br. na giełdzie szanghajskiej za tonę węglanu litu trzeba było zapłacić 16 tys. dol. Goldman Sachs tłumaczy, że spadki cen utrzymają się w tym roku z powodu nadpodaży, która utrzyma się do 2025 roku. 

Czytaj więcej

Na morzu konkurencja już wolna, ale stawki nadal wysokie

Hamowanie cen ważnego surowca to efekt mizernego popytu na elektryki. W pierwszym kwartale 2024 roku udział pojazdów z napędem bateryjnym zmalał w Unii Europejskiej do 13 proc., gdy rok wcześniej w analogicznym okresie sięgnął 13,9 proc. 

W pierwszym kwartale br. rejestracje elektrycznych aut osobowych w Chinach przekroczyły milion sztuk i były o 14,7 proc. większe niż rok wcześniej. Pomimo dwucyfrowej dynamiki, jest ona jednak najniższa od drugiego kwartału 2023 roku. 

Popyt zapewniony, dostawy jeszcze nie

Carbon Credits szacuje za S&P Global Commodity, że w tym roku popyt na węglan litu (minerał, z którego najczęściej otrzymywany jest lit) przekroczy milion ton, z czego 800 tys. zużyje przemysł samochodowy, zaś w 2027 roku sprzedaż przekroczy 1,8 mln ton, w tym koncerny motoryzacyjne będą potrzebować blisko 1,4 mln ton. Do końca dekady popyt na lit podwoi się. 

S&P Global Commodity podliczył, że tylko w pierwszym kwartale br. światowe rezerwy litu wzrosły do 303,5 mln ton, co oznacza ponad 50-procentowy przyrost w stosunku do takiego samego okresu 2021 roku. 

W Argentynie znajduje się niemal 30 proc. rezerw, w USA jest co czwarta tona, a w Boliwii blisko co piąta. Obecny lider wydobycia, Australia, ma 6 proc. rezerw. 

Parcie polityków na elektryfikacje transportu zachęca firmy górnicze do inwestycji w wydobycie. Tylko w 2023 roku wydały na nowe projekty 830 mln dol., o 77 proc. więcej niż rok wcześniej, z tego 4 kraje: Argentyna, Kanada, Australia i USA przeznaczyły na wydobycie litu po 100 mln dol. 

Lit nie jest jedynym pierwiastkiem niezbędnym dla ektromobilności. Do baterii, silników elektrycznych i energoelektroniki potrzebne są miedź, metale ziem rzadkich, platynowce i kobalt. 

Czytaj więcej

Kierowcy ciężarówek mistrzami bezpieczeństwa

Umacnianie się Rosji w Afryce grozi przejęciem kontroli nad dostawami kobaltu (na Afrykę przypada ponad połowa światowych rezerw) oraz palladu (44 proc. światowych rezerw) i platyny (82 proc.). Kluczowym krajem w dostawach kobaltu jest Demokratyczna Republika Konga. Do 2050 roku zapotrzebowanie na kobalt wzrośnie 5-6-krotnie. 

Metale na dnie mórz

Sekretarz generalny Międzynarodowej Organizacji Dna Morskiego (ISA) Michael W. Lodge ocenia, że wiele minerałów wydobywanych jest w krajach niestabilnych politycznie. – To wszystko sprawia, że koszty wydobycia rosną. Tymczasem rudy w oceanach mają kilkukrotnie większą, nawet o rząd wielkości, zawartość metali niż rudy z kopalni lądowych – porównuje Lodge. 

Wskazuje, że światowe łączne rezerwy kobaltu na lądzie wynoszą 7 mln ton, podczas gdy na dnie oceanów zalega ok. 120 mln ton. ISA przygotowuje regulacje wydobywcze (do przemysłowego wydobycia), bo do tej pory uregulowane jest tylko badanie i przygotowanie do wydobycia przemysłowego. 

Wersja jednolita zestawu regulacji dotyczących wydobycia była omawiana pierwszy raz w marcu, ale trudno powiedzieć, kiedy zakończą się prace, możliwe, że w 2026 roku. Kraje, których przedsiębiorcy wykupili koncesje na wydobycie na lądzie nie mają powodu do przyspieszania prac. Na forum ISA bardzo aktywni są Rosjanie, przyjeżdżają na posiedzenia w 8-10 osób, gdy z Polski czasem jest po jednej. Czesi już uchwalili legislację do działań poza jurysdykcją Czech, a Polska jeszcze nie ma takich regulacji. 

Czytaj więcej

Wodorowe ciężarówki i autobusy coraz bliżej

Nasz kraj ma koncesję na badania dna morskiego na Atlantyku. Umowa zawarta w lutym 2018 roku pozwala na poszukiwania metali w siarczkach polimetalicznych, przede wszystkim niklu, kobaltu, manganu, miedzi, molibdenu, tytanu, wanadu i metali ziem rzadkich. Umowa jest ważna 15 lat. 

Lit jest głównym pierwiastkiem służącym do wyrobu baterii litowo-jonowych. S&P spodziewa się, że ich produkcja będzie rosła w średniorocznym tempie 22 proc. i w 2030 roku ich produkcja powinna sięgnąć 6,5 TWh. Międzynarodowa Agencja Energii szacuje, że w 2022 roku produkcja przekroczyła 1,5 TWh. 

Pomimo spodziewanego wzrostu produkcji, cena tony węglanu litu zmalała w ostatnich dwóch latach o 75 proc. Na początku maja br. na giełdzie szanghajskiej za tonę węglanu litu trzeba było zapłacić 16 tys. dol. Goldman Sachs tłumaczy, że spadki cen utrzymają się w tym roku z powodu nadpodaży, która utrzyma się do 2025 roku. 

Pozostało 86% artykułu
Elektromobilność
Kto wytrzyma ceny syntetycznych paliw?
Elektromobilność
Wodór wkrótce w ciężarówkach
Elektromobilność
Niejasna przyszłość wodorowej strategii UE
Elektromobilność
Bogatsze samorządy sypną kasą na transport
Elektromobilność
Ciężarówki za wodorowymi autobusami
Materiał Promocyjny
Citi Handlowy kontynuuje świetną ofertę dla tych, którzy preferują oszczędzanie na wysoki procent.