Kobalt od demokratów czy od nurków?

Rozwój elektromobilności zmusza do inwestycji w zwiększenie wydobycia minerałów, które do tej pory miały marginalne znaczenie.

Publikacja: 08.05.2024 15:50

Kobalt od demokratów czy od nurków?

Famur

Foto: Famur

Lit jest głównym pierwiastkiem służącym do wyrobu baterii litowo-jonowych. S&P spodziewa się, że ich produkcja będzie rosła w średniorocznym tempie 22 proc. i w 2030 roku ich produkcja powinna sięgnąć 6,5 TWh. Międzynarodowa Agencja Energii szacuje, że w 2022 roku produkcja przekroczyła 1,5 TWh. 

Pomimo spodziewanego wzrostu produkcji, cena tony węglanu litu zmalała w ostatnich dwóch latach o 75 proc. Na początku maja br. na giełdzie szanghajskiej za tonę węglanu litu trzeba było zapłacić 16 tys. dol. Goldman Sachs tłumaczy, że spadki cen utrzymają się w tym roku z powodu nadpodaży, która utrzyma się do 2025 roku. 

Czytaj więcej

Na morzu konkurencja już wolna, ale stawki nadal wysokie

Hamowanie cen ważnego surowca to efekt mizernego popytu na elektryki. W pierwszym kwartale 2024 roku udział pojazdów z napędem bateryjnym zmalał w Unii Europejskiej do 13 proc., gdy rok wcześniej w analogicznym okresie sięgnął 13,9 proc. 

W pierwszym kwartale br. rejestracje elektrycznych aut osobowych w Chinach przekroczyły milion sztuk i były o 14,7 proc. większe niż rok wcześniej. Pomimo dwucyfrowej dynamiki, jest ona jednak najniższa od drugiego kwartału 2023 roku. 

Popyt zapewniony, dostawy jeszcze nie

Carbon Credits szacuje za S&P Global Commodity, że w tym roku popyt na węglan litu (minerał, z którego najczęściej otrzymywany jest lit) przekroczy milion ton, z czego 800 tys. zużyje przemysł samochodowy, zaś w 2027 roku sprzedaż przekroczy 1,8 mln ton, w tym koncerny motoryzacyjne będą potrzebować blisko 1,4 mln ton. Do końca dekady popyt na lit podwoi się. 

S&P Global Commodity podliczył, że tylko w pierwszym kwartale br. światowe rezerwy litu wzrosły do 303,5 mln ton, co oznacza ponad 50-procentowy przyrost w stosunku do takiego samego okresu 2021 roku. 

W Argentynie znajduje się niemal 30 proc. rezerw, w USA jest co czwarta tona, a w Boliwii blisko co piąta. Obecny lider wydobycia, Australia, ma 6 proc. rezerw. 

Parcie polityków na elektryfikacje transportu zachęca firmy górnicze do inwestycji w wydobycie. Tylko w 2023 roku wydały na nowe projekty 830 mln dol., o 77 proc. więcej niż rok wcześniej, z tego 4 kraje: Argentyna, Kanada, Australia i USA przeznaczyły na wydobycie litu po 100 mln dol. 

Lit nie jest jedynym pierwiastkiem niezbędnym dla ektromobilności. Do baterii, silników elektrycznych i energoelektroniki potrzebne są miedź, metale ziem rzadkich, platynowce i kobalt. 

Czytaj więcej

Kierowcy ciężarówek mistrzami bezpieczeństwa

Umacnianie się Rosji w Afryce grozi przejęciem kontroli nad dostawami kobaltu (na Afrykę przypada ponad połowa światowych rezerw) oraz palladu (44 proc. światowych rezerw) i platyny (82 proc.). Kluczowym krajem w dostawach kobaltu jest Demokratyczna Republika Konga. Do 2050 roku zapotrzebowanie na kobalt wzrośnie 5-6-krotnie. 

Metale na dnie mórz

Sekretarz generalny Międzynarodowej Organizacji Dna Morskiego (ISA) Michael W. Lodge ocenia, że wiele minerałów wydobywanych jest w krajach niestabilnych politycznie. – To wszystko sprawia, że koszty wydobycia rosną. Tymczasem rudy w oceanach mają kilkukrotnie większą, nawet o rząd wielkości, zawartość metali niż rudy z kopalni lądowych – porównuje Lodge. 

Wskazuje, że światowe łączne rezerwy kobaltu na lądzie wynoszą 7 mln ton, podczas gdy na dnie oceanów zalega ok. 120 mln ton. ISA przygotowuje regulacje wydobywcze (do przemysłowego wydobycia), bo do tej pory uregulowane jest tylko badanie i przygotowanie do wydobycia przemysłowego. 

Wersja jednolita zestawu regulacji dotyczących wydobycia była omawiana pierwszy raz w marcu, ale trudno powiedzieć, kiedy zakończą się prace, możliwe, że w 2026 roku. Kraje, których przedsiębiorcy wykupili koncesje na wydobycie na lądzie nie mają powodu do przyspieszania prac. Na forum ISA bardzo aktywni są Rosjanie, przyjeżdżają na posiedzenia w 8-10 osób, gdy z Polski czasem jest po jednej. Czesi już uchwalili legislację do działań poza jurysdykcją Czech, a Polska jeszcze nie ma takich regulacji. 

Czytaj więcej

Wodorowe ciężarówki i autobusy coraz bliżej

Nasz kraj ma koncesję na badania dna morskiego na Atlantyku. Umowa zawarta w lutym 2018 roku pozwala na poszukiwania metali w siarczkach polimetalicznych, przede wszystkim niklu, kobaltu, manganu, miedzi, molibdenu, tytanu, wanadu i metali ziem rzadkich. Umowa jest ważna 15 lat. 

Lit jest głównym pierwiastkiem służącym do wyrobu baterii litowo-jonowych. S&P spodziewa się, że ich produkcja będzie rosła w średniorocznym tempie 22 proc. i w 2030 roku ich produkcja powinna sięgnąć 6,5 TWh. Międzynarodowa Agencja Energii szacuje, że w 2022 roku produkcja przekroczyła 1,5 TWh. 

Pomimo spodziewanego wzrostu produkcji, cena tony węglanu litu zmalała w ostatnich dwóch latach o 75 proc. Na początku maja br. na giełdzie szanghajskiej za tonę węglanu litu trzeba było zapłacić 16 tys. dol. Goldman Sachs tłumaczy, że spadki cen utrzymają się w tym roku z powodu nadpodaży, która utrzyma się do 2025 roku. 

Pozostało 86% artykułu
Elektromobilność
Elektryczne autobusy potrzebują wtyczek i kroplówki
Elektromobilność
Wnioski po pożarach elektrycznych autobusów
Elektromobilność
Przemysł motoryzacyjny porażony prądem
Elektromobilność
Europejscy producenci autobusów boją się chińskiej konkurencji
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Elektromobilność
Czy wodór zastąpi olej napędowy?