Lit jest głównym pierwiastkiem służącym do wyrobu baterii litowo-jonowych. S&P spodziewa się, że ich produkcja będzie rosła w średniorocznym tempie 22 proc. i w 2030 roku ich produkcja powinna sięgnąć 6,5 TWh. Międzynarodowa Agencja Energii szacuje, że w 2022 roku produkcja przekroczyła 1,5 TWh.
Pomimo spodziewanego wzrostu produkcji, cena tony węglanu litu zmalała w ostatnich dwóch latach o 75 proc. Na początku maja br. na giełdzie szanghajskiej za tonę węglanu litu trzeba było zapłacić 16 tys. dol. Goldman Sachs tłumaczy, że spadki cen utrzymają się w tym roku z powodu nadpodaży, która utrzyma się do 2025 roku.
Czytaj więcej
Armatorzy już nie mogą stworzyć aliansów na specjalnych zasadach, lecz czy obniży to ceny frachtów morskich i pomoże spedytorom jeszcze nie jest oczywiste.
Hamowanie cen ważnego surowca to efekt mizernego popytu na elektryki. W pierwszym kwartale 2024 roku udział pojazdów z napędem bateryjnym zmalał w Unii Europejskiej do 13 proc., gdy rok wcześniej w analogicznym okresie sięgnął 13,9 proc.
W pierwszym kwartale br. rejestracje elektrycznych aut osobowych w Chinach przekroczyły milion sztuk i były o 14,7 proc. większe niż rok wcześniej. Pomimo dwucyfrowej dynamiki, jest ona jednak najniższa od drugiego kwartału 2023 roku.