Drobnicowe ożywienie w całej Europie

Sieci drobnicowe raportują większe ilości przesyłek zarówno eksporcie jak i imporcie. Poprawa widoczna jest nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie.

Publikacja: 11.06.2024 19:27

Drobnicowe ożywienie w całej Europie

Foto: GDDKiA

W ostatnich tygodniach zwiększone przewozy raportują przewoźnicy drogowi oraz intermodalni. GUS podał, że samochodowe przewozy ładunków zwiększyły się w kwietniu rok do roku o 4,6 proc., po sięgającym 1,9 proc. spadku w pierwszym kwartale. 

Przedsiębiorcy zauważają, że na Zachodzie „coś” się odblokowało i – jak oceniają operatorzy terminali intermodalnych – trudno nadążyć z robotą, ponieważ wciąż napływają nowe zlecenia. 

Czytaj więcej

Czy platformy marketplace zdominują europejską logistykę e-commerce?

Podobnie jest w sieciach drobnicowych. – Patrząc na końcówki dwóch ostatnich miesięcy (kwietnia i maja) można powiedzieć, że były one bardzo mocne wolumenowo zarówno w dystrybucji krajowej jak i międzynarodowej. W przypadku połączeń międzynarodowych Raben Logistics Polska po maju odnotowaliśmy kilkunastoprocentowe wzrosty wolumenów w stosunku do maja 2023 – ocenia dyrektor Dystrybucji Międzynarodowej w Raben Logistics Polska Maciej Zieliński.

Także Head of System Operations North East Europe, DB Schenker Renata Pajęcka przyznaje, że transportowane ilości zarówno w dorobnicy krajowej, jak i międzynarodowej cały czas rosną. 

International Groupage Product Director – CEE, Rohlig Suus Logistics Piotr Szałkiewicz również obserwuje łagodne ożywienie w wymiarze europejskim. – Jednak tylko czas zweryfikuje, czy jest to długotrwały trend, czy tylko chwilowa poprawa koniunktury – niepokoi się Szałkiewicz. 

Eksport szybko rośnie

Przedstawiciel Rohlig Suus Logistics zaznacza, że od początku roku firma notuje dużą nierównomierność w potokach i zmiany niezależnie od kierunku. – Polska jest krajem, który w ostatnich latach więcej towarów eksportuje niż importuje, dlatego też większe ożywienie można zauważyć w eksporcie. Z kolei, wolumen importowy rozwija się nieco wolniej, co sprawia, że różnica w bilansie handlowym nie pogłębia się znacząco. Oczywiście, ożywienie nie jest jednorodne na wszystkich rynkach. Zauważamy między innymi wzrost eksportu do Europy Zachodniej, a co ciekawe, największy w przypadku Niemiec – wskazuje Szałkiewicz. 

Czytaj więcej

Czeka nas zalew nowych generacji elektryków

Podobny kierunek wymienia Zieliński. – Eksport do Europy zachodniej rośnie przez cały czas dość mocno. Najszybciej do takich krajów jak: Niemcy, Bułgaria, Grecja, Włochy, Słowacja. Trzeba także podkreślić, że eksport rozwija się sprawnie także do takich krajów jak: Czechy, Litwa, Holandia czy Rumunia. W związku z tymi wolumenami, otwieramy cały czas nowe połączenia międzynarodowe, zarówno w ekspercie jak i w imporcie – przyznaje przedstawiciel Raben Logistics Polska.  

Od 3 czerwca firma otworzyła 7 nowych połączeń głównie z myślą o eksporcie i 4 nowe dla potrzeb importu. Od 10 czerwca ruszyło 5 nowych połączeń eksportowych i 2 importowe. 

Na nierównowagę potoków ładunków zwraca uwagę także Pajęcka. – Umacniający się polski złoty w teorii jest czynnikiem, który mógłby zahamować wzrost eksportu, ale tak się nie dzieje. Widzimy większe zainteresowanie naszych klientów w zakresie eksportu. W związku z tym systematycznie i dynamicznie dostosowujemy nasze połączenia do tej sytuacji rozwijając sieć drobnicową pomiędzy terminalami w Polsce i Europie – stwierdza przedstawicielka DB Schenker. 

Europa też rośnie

Poprawa widoczna jest także w mniejszych sieciach drobnicowych. – Drobnica w sieci Paneco się rozwija, rośnie krok po kroku w sumie we wszystkich relacjach. W Niemczech jest dość spore przetasowanie na rynku. Są sieci, które rosną bardzo dynamicznie, ale są takie które się zwijają. Trudno o jednoznaczną opinię – uważa Darek Wakuła z Paneco. 

Czytaj więcej

Czy nadchodzi ożywienie gospodarcze?

Dobre wyniki zachęcają właścicieli sieci drobnicowych do inwestycji. – Na przyszłość spoglądamy z ostrożnym optymizmem i stawiamy na dalszy rozwój naszego serwisu drobnicowego – podkreśla Szałkiewicz. 

W ostatnich tygodniach zwiększone przewozy raportują przewoźnicy drogowi oraz intermodalni. GUS podał, że samochodowe przewozy ładunków zwiększyły się w kwietniu rok do roku o 4,6 proc., po sięgającym 1,9 proc. spadku w pierwszym kwartale. 

Przedsiębiorcy zauważają, że na Zachodzie „coś” się odblokowało i – jak oceniają operatorzy terminali intermodalnych – trudno nadążyć z robotą, ponieważ wciąż napływają nowe zlecenia. 

Pozostało 91% artykułu
Produkty i Usługi
Obiecujące dla logistyków rynki południowych sąsiadów
Produkty i Usługi
Wielkie inwestycje kurierów
Produkty i Usługi
W Europie trwa wyścig po miejsca na automaty paczkowe
Produkty i Usługi
Logistyczni specjaliści w blokach startowych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Produkty i Usługi
Rynek logistyczny na świecie ponownie rośnie