Najwyższa Izba Kontroli alarmuje, że przejęcie systemu viaTOLL w listopadzie 2018 roku przez Skarb Państwa nie przyniosło określonego w uzasadnieniu do nowelizacji ustawy o drogach publicznych obniżenia kosztów ponoszonych dotychczas przez GDDKiA w ramach umowy z 2010 r. „Koszty obsługi systemu ze środków KFD wbrew wcześniejszym założeniom nie spadły, a wzrosły o 7,5 proc.” – podkreśla raport NIK. NIK wyliczył, na podstawie przelewów BGK, że wpływy do Krajowego Funduszu Drogowego z tytułu opłat z systemu viaTOLL od grudnia 2018 roku do marca 2019 roku sięgnęły 623 mln zł (628,4 mln zł w analogicznych czterech miesiącach 2017 i 2018 roku), gdy koszty wyniosły na 145 mln, a rok wcześniej sięgały 134,9 mln zł.
fot. AdobeStock
Z wyliczeniami nie zgadza się Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Ze sprawozdania z realizacji planu finansowego Krajowego Funduszu Drogowego za 2017 i 2018 wynika, że kwota wpływów wyniosła 616 mln zł w analogicznych czterech miesiącach 2017 i 2018 roku. GITD podkreśla, że od 3 listopada 2018 roku do końca czerwca 2019 roku przekazał do KFD blisko 1,3 mld zł i jest to o 3 mln więcej niż w takim samym okresie poprzedniego roku. Także koszty obliczone przez NIK nie zgadzają się z danymi podawanymi przez GITD. Izba wylicza, że miesięcznie koszt funkcjonowania systemu przekracza 36 mln zł. – Koszty funkcjonowania systemu wynoszą średnio ok. 23 mln zł miesięcznie i są o kilkaset tys. zł miesięcznie niższe niż w okresie funkcjonowania systemu pod nadzorem GDDKiA – porównuje zastępca Głównego Inspektora Transportu Drogowego Anita Oleksiak.
CZYTAJ TAKŻE: Myto po nowemu
Przypuszcza, że różnice pomiędzy jej danymi a NIK biorą się z obliczenia kosztów na podstawie przelewów dokonywanych przez BGK, a nie na podstawie wartości umów. – Zdarza się, że w jednym miesiącu bank realizuje kilka płatności, a w kolejnym żadnej – wskazuje Oleksiak. Ponadto koszty operacyjne zostały zawyżone przez doliczenie przez NIK wydatków na prace badawcze nad nowy systemem poboru myta, który zacznie funkcjonować w pierwszej połowie 2021 roku.