Projekt dostosowuje polskie prawo do unijnej dyrektywy w sprawie drogowej kontroli technicznej dotyczącej zdatności do ruchu drogowego pojazdów użytkowych poruszających się w Unii Europejskiej. Proponowane zmiany przyczynią się do zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zmniejszenia zanieczyszczenia środowiska. Nowe przepisy wprowadzają możliwość przeprowadzania szczegółowych drogowych kontroli technicznych w mobilnych stacjach kontroli drogowej i w wyznaczonych punktach. Skróci to to czas kontroli i zmniejszy koszty ponoszone przez przedsiębiorców. Dynamiczna kontrola umożliwi także wnikliwą ocenę poszczególnych elementów pojazdu, m.in. układu hamulcowego, kierowniczego czy zawieszenia.
fot. GITD
Nowelizacja nakłada obowiązek posiadania przez kierowcę wykonującego przewozy drogowe protokołu aktualnej kontroli technicznej. Rozszerza również stosowanie systemu oceny ryzyka w zakresie liczby i wagi usterek wykrytych w pojazdach. Dyrektywa w sprawie drogowej kontroli technicznej dotyczącej zdatności do ruchu drogowego pojazdów użytkowych poruszających się w Unii Europejskiej dotyczy:
- pojazdów zaprojektowanych i wykonanych do przewozu powyżej 9 osób łącznie z kierowcą,
- pojazdów przeznaczonych do przewozu ładunków o maksymalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t,
- przyczep o maksymalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t oraz
- ciągników kołowych, użytkowanych głównie na drogach publicznych do komercyjnego drogowego transportu towarów, których maksymalna prędkość przekracza 40 km/h.
fot. GITD