Rekordowe półrocze Wieltonu

Wielton podsumował pierwszą połowę roku, ale druga będzie znacznie trudniejsza.

Publikacja: 19.09.2019 07:49

Rekordowe półrocze Wieltonu

Foto: logistyka.rp.pl

W pierwszej połowie roku Wielton zanotował 1326,2 mln zł przychodów, o 34,9 proc. więcej niż rok wcześniej, EBITDA wyniosła 85,4 mln zł (przyrost o 26,1 proc.) przy sprzedaży 12 001 pojazdów i zabudów, co oznacza wzrost o 36 proc.

We Francji przychody wzrosły o 23,6 proc. do 386,6 mln zł, w Polsce zmalały o 0,6 proc. do 235,7 mln zł, w Wielkiej Brytanii powiększyły się o 8,2 proc. do 174,2 mln zł, w Niemczech wzrost wyniósł 14 proc. do 138,5 mln zł, w Rosji sprzedaż zwiększyła się o 17 proc. do 103 mln zł. Z wiodących rynków największy spadek, wynoszący 5,2 proc zanotowały Włochy (do 35,3 mln zł).

Jednak drugie półrocze zapowiada się znacznie trudniejsze. W sierpniu rejestracje naczep w Polsce zmalały o jedną trzecią rok do roku. Wielton twierdzi, że jest nieczuły na zawirowania, bo notuje dużą sprzedaż w Rosji, Francji, Rosji i Wielkiej Brytanii, gdzie popyt utrzymuje się na wysokim poziomie, w przeciwieństwie do rynku polskiego i niemieckiego.

– W Niemczech obecni jesteśmy w zasadzie tylko w segmencie naczep specjalistycznych, gdy najbardziej ucierpiał rynek naczep kurtynowych i chłodniczych – wyjaśnia prezes Wielton Mariusz Golec. W pierwszej połowie roku rejestracje w Niemczech wyniosły 419 naczep, co stanowi 1,5 proc. niemieckiego rynku.

Trudniej będzie w Polsce, gdzie spółka zajmuje trzecie miejsce z rejestracjami 1960 sztuk, co daje 13,9 proc. rynku, o 0,7 punktu proc. mniej niż rok wcześniej. Wielton zmniejszył liczbę regionów sprzedaży z ośmiu do trzech, kierujące więcej personelu do sprzedaży. – Kluczowe jest dla nas utrzymanie pozycji lidera w segmencie wywrotek – podkreśla prezes Wieltonu.

Chodzi o wypełnienie mocy produkcyjnych rozbudowanej fabryki w Wieluniu. Spadek produkcji skierowanej na rynek polski mają zrekompensować dostawy do brytyjskiej spółki Lawrence Dawid. W tym roku produkcja podwozi sięgnie 10 sztuk dziennie i do końca roku na Wyspy trafi 700 podwozi, a w przyszłym roku do 3 tys. Podwozia z Wielunia trafią także do zakładów z Auxerre (Fruehauf) oraz do Waltrop (Langendorf). Przygotowane do montażu komplety trafiają z Wielunia do Rosji oraz Włoch.

– Mamy stabilną pozycję, w latach 2016-2019 podwoiliśmy skalę działania, zintegrowaliśmy produkcję Fruehauf i Langendorfa z grupą – wymienia mocne strony Grupy Wielton jej prezes. Spółka w tym roku wypłaciła 20 mln zł dywidendy, a w latach 2014-2018 łącznie 74 mln zł.

Wielton nie widzi problemu także w podwyżce płacy minimalnej. – W Wieluniu najniższą stawkę zarabia 70 osób na 1800 zatrudnionych, a podwyżki i tak muszą być – przyznaje prezes.

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach