Coraz więcej chętnych do produkcji elektrycznych autobusów

Na polskim rynku e-autobusów przybywa konkurentów. Swój pierwszy elektrobus wyprodukował Autosan. Do seryjnej produkcji szykuje się Rafako.

Publikacja: 10.10.2019 21:26

Coraz więcej chętnych do produkcji elektrycznych autobusów

Foto: fot. Autosan

Autobus wyprodukowany w sanockiej fabryce Autosana przechodzi obecnie badania homologacyjne. Jego baterie oraz urządzenia sterujące są polskie. Przednie zawieszenie i układ kierowniczy, a także silnik wyprodukowano za granicą. Według prezesa Autosanu Eugeniusza Szymonika autobus ma być oferowany w trzech wersjach długości. Równolegle do produkcji elektrobusów mają być również budowane autobusy napędzane gazem CNG.
 Z kolei swój elektrobus zaprezentowało podczas Impact Mobility rEVolution’19 w Katowicach Rafako E-Bus: spółka przy jego produkcji ma współpracować z Agencją Rozwoju Przemysłu. Plany obejmują przygotowanie pojazdów o długości 10, 12 i 18 metrów. Elektrobusy mają być gotowe za rok.

""

Foto: logistyka.rp.pl

Obie firmy chcą zająć miejsce wciąż borykającego się z problemami Ursusa, który nie tak dawno miał ambicje zostania jednym z liderów polskiego rynku. W czwartek o otwarcie postępowania sanacyjnego wobec Ursus-Bus i ustanowienie tymczasowego nadzorcy sądowego wystąpił jeden z wierzycieli spółki. Pod koniec ubiegłego miesiąca firma straciła szanse na inwestora: negocjacje zerwał amerykański fundusz Enerkon Solar International. Miał zainwestować w spółkę 30 mln dol. w pierwszym etapie, potem wartość nakładów mogłaby się zwiększyć. Na początku października Ursus stracił kolejny kontrakt wart blisko 22 mln zł: dostawę 10 trolejbusów dla Lublina. Powód: opóźnienia dostaw. W tym roku umowy wypowiedzieli także zamawiający pojazdy z Katowic, Ostrowa Wielkopolskiego i Nowego Sącza.

""

fot. Rafako

Foto: logistyka.rp.pl

CZYTAJ TAKŻE: Wodorowy Solaris jedzie przez Austrię

Mimo tych perturbacji ten rok może być rekordowy pod względem wzrostu rynku autobusów z napędem alternatywnym. Od stycznia na łączną liczbę 737 zarejestrowanych autobusów miejskich przeszło jedna czwarta (28 proc. – 203 pojazdy) miała napęd ekologiczny. Największą część – 124 sztuki – stanowiły autobusy z napędem gazowym (CNG). Do tego dochodzi 37 elektrobusów oraz 42 autobusy hybrydowe. – Liczba zarejestrowanych autobusów z alternatywnymi napędami rośnie w rekordowym tempie głównie dzięki unijnemu dofinansowaniu – podkreśla Aleksander Kierecki, szef branżowego portalu Infobus.

""

fot. Autosan

Foto: logistyka.rp.pl

Jak podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, sprzyjają mu też zapisy w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Chodzi o świadczenie lub zlecanie świadczenia przez jednostki samorządu terytorialnego usług komunikacji miejskiej podmiotowi, którego udział autobusów zeroemisyjnych we flocie użytkowanych pojazdów na obszarze tej jednostki osiągnie co najmniej 5 proc. od 2021 roku.

CZYTAJ TAKŻE: Rośnie udział autobusów z „zielonym” napędem

Najpopularniejszą marką autobusów elektrycznych na polskim rynku jest Solaris – od 2015 r. do stycznia 2019 r. dostarczył 118 elektrobusów – informuje Infobus. To zarazem jeden z liderów produkcji e-autobusów w całej Europie. Drugim pod względem ilości dostaw pozostaje Ursus (68 szt.). Trzecie miejsce zajmuje Volvo (10 szt.). Jak prognozuje Infobus, w latach 2019–2021 na polskie ulice ma wyjechać 297 elektrycznych autobusów: w trakcie dostaw jest obecnie 215 pojazdów, w przetargach – 52. Do tego dochodzi jeszcze 30 elektrobusów, na które przyznano już dofinansowanie, ale nie ogłoszono przetargu na dostawę. 
Wzrost rejestracji autobusów z napędem alternatywnym dotyczy jak na razie tylko tego jednego segmentu – miejskiego. Wśród autobusów turystycznych, jak również międzymiastowych oraz minibusów dominuje napęd diesla i nic nie wskazuje na to, żeby to się miało w najbliższym czasie zmienić. [G]

Autobus wyprodukowany w sanockiej fabryce Autosana przechodzi obecnie badania homologacyjne. Jego baterie oraz urządzenia sterujące są polskie. Przednie zawieszenie i układ kierowniczy, a także silnik wyprodukowano za granicą. Według prezesa Autosanu Eugeniusza Szymonika autobus ma być oferowany w trzech wersjach długości. Równolegle do produkcji elektrobusów mają być również budowane autobusy napędzane gazem CNG.
 Z kolei swój elektrobus zaprezentowało podczas Impact Mobility rEVolution’19 w Katowicach Rafako E-Bus: spółka przy jego produkcji ma współpracować z Agencją Rozwoju Przemysłu. Plany obejmują przygotowanie pojazdów o długości 10, 12 i 18 metrów. Elektrobusy mają być gotowe za rok.

Pozostało 80% artykułu
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką