Cyfrowy transport

Nowe technologie sprawiły, że telematyka stała się gorącym tematem dla przewoźników oraz inwestorów.

Publikacja: 30.01.2020 11:29

Cyfrowy transport

Foto: logistyka.rp.pl

Technologie informatyczne nie bez powodu stały się standardem w branży. – Zwiększyły efektywność ekonomiczną, umożliwiły zintegrowanie procesów zarządzania, planowanie i analizę tras przejazdu, usprawniły komunikację, zmniejszyły koszty operacyjne. Dodatkowo systemy telematyczne są zintegrowane z innym systemami zarządzania w firmie, co wpływa na sprawne funkcjonowanie przedsiębiorstwa – wylicza dyrektor Maszoński Logistic Robert Świergiel.

Coraz szerszemu wykorzystaniu cyfryzacji, a w szczególności telematyki sprzyjają coraz niższe ceny. – Zdecydowanie spadły w ostatniej dekadzie. Także rozwiązania sprzedażowe systemów (leasing, licencje) zapewniły możliwość większej dostępności do rozwiązań IT – wskazuje Świergiel.

Upowszechnienie technologii cyfrowych wspierają również banki. – Konkurencja na rynku IT i usług technologicznych i idąca za tym lepsza oferta cenowa może ułatwić cyfryzację mniejszym podmiotom – ocenia dyrektor ds. sektora motoryzacji i TSL w Santander Bank Polska Martyna Dziubak.

Telematyka to przetwarzanie danych

Szef sprzedaży na Polskę i Europę Wschodnią Webfleet Solutions Dariusz Terlecki szacuje nasycenie polskiego rynku telematyką na 20-30 proc., europejskiego na blisko 50 proc.

Czytaj więcej w: Fatalny grudzień w europejskich rejestracjach

Twardymi danymi dysponują importerzy samochodów ciężarowych, którzy fabrycznie wyposażają pojazdy w narzędzia telematyczne. Mercedes-Benz oferuje Fleetboard, w który na koniec listopada 2019 roku wyposażone było 63 proc. sprzedanych w Polsce pojazdów, zaś 53 proc. miało aktywne usługi. Z kolei w Scanii 40 proc. sprzedanych Scanii wyposażonych jest w system zarządzania FMS Control.

Te wysokie odsetki zostały uzyskane pomimo szerokiego wyboru niezależnych dostawców. – Systemy telematyczne oferowane przez producentów taboru skupiają się na własnej marce i technicznych aspektach, podczas gdy systemy oferowane przez wyspecjalizowane firmy traktują tabor jako jeden z elementów zarządzania – porównuje Świergiel. – Decydując się na kompleksowe rozwiązanie od jednego dostawcy, unikamy problemów technicznych m.in. związanych z przechodzeniem na nowszą wersję systemu czy serwisem – ocenia dyrektor Maszoński Logistic.

Telematyka to element oszczędności. – Jest to niezbędne narzędzie kierownika floty lub spedytora. Pomoże uzyskać oszczędności nie tylko ograniczając zużycie paliwa, ale i opon. Kolejne korzyści daje rozbudowanie usług o rejestrowanie przebiegu, czasu pracy kierowcy, stylu jazdy. W sumie efektywność wykorzystania samochodu wzrasta o kilkanaście procent – wymienia Terlecki.

Zatem inwestycja w telematykę potrafi zwrócić się już po kilku miesiącach. Ceny narzędzi telematycznych zaczynają się od ponad stu zł miesięcznie. Pakiet zarządzania flotą Scanii na jeden samochód na rok kosztuje 1740 zł.

""

Inwestycja w oprogramowanie do zarządzania flota potrafi spłacić się w kilka miesięcy. Fot. Robert Przybylskki

logistyka.rp.pl

Terlecki podkreśla, że rynek usług telematycznych ciągle rośnie i znajduje nowe zastosowania. Coraz chętniej jest wykorzystywana funkcjonalność śledzenia aktywów, w tym samochodów, maszyn budowalnych, naczep, kontenerów. – Telematyka ma zastosowanie w transporcie samochodowym, kolejowym, wodnym. Może służyć do rozliczenia roboczogodzin i eliminuje nadużycia – zaznacza szef sprzedaży Webfleet Solutions.

Zwraca uwagę, że ważnym nabywcą tego typu usług są transportowe nisze, jak przewozy chłodnicze, obwarowane rygorystycznymi przepisami. – Podobnie jest z przewozem żywych zwierząt, leków, ładunków głęboko mrożonych. Nawet przewoźnicy betonu korzystają z telematyki, kontrolując na bieżąco konsystencję betonu – tłumaczy Terlecki.

Ograniczeniem jest tylko niebo

Pomysły na nowe funkcje telematyki zależą tylko od wyobraźni klientów. Ponad tysiąc pomocy drogowych korzysta z Webfleet Solutions, a dyspozytor tej floty ma narzędzie, które pozwala na wybór pojazdu, który najszybciej dotrze do miejsca wezwania. Funkcje telematyki obejmują m.in. automatyzację układania tras dla całej grupy kierowców. Tom Tom Traffic przekazuje w czasie rzeczywistym dane z trasy i na bieżąco potrafi zaproponować objazd jeżeli skróci on czas dojazdu.

Czytaj więcej w: http://Dłuższe korki w polskich miastach

Wraz z pojawianiem się sieci 5G możliwości telematyki jeszcze wzrosną. – Urządzenia skomunikowane ze sobą jeszcze mocniej przekształcą i usprawnią drogi, po których jeździmy – uważa wiceprezes Verizon Connect Derek Bryan.

Nowe technologie obiecują ogromne korzyści użytkownikom i wielkie zyski inwestorom. W 2018 roku dostawy urządzeń do zarządzania flotami aut wyniosły w Unii Europejskiej blisko 3 mln sztuk, o niemal 50 proc. więcej niż w 2016 roku. Na koniec 2017 roku w użytkowaniu znalazło się ponad 9 mln takich urządzeń, z tego co dziewiąte dostarczyli producenci samochodów jako wyposażenie fabryczne. Zdecydowanym liderem europejskiego rynku (z blisko 10-procentowym udziałem) był Webfleet Solutions, należący od początku 2019 roku do japońskiego producenta opon Bridgestone.

Bridgestone zapłacił 910 mln dol. za Tom Tom Telematics (i przemianował je na Webfleet Solutions), co i tak nie jest rekordem ceny, bo w 2016 roku Verizon za 2,1 mld dol. kupił irlandzki Fleetmatics i zmienił jego nazwę na Verizon Connect.

Polski rynek, wart miliard złotych, też ma spory potencjał. Jest na nim blisko 4 mln samochodów użytkowych (10 razy mniej niż w Unii Europejskiej) i lokalni gracze wzmacniają siły przejęciami.

W połowie grudnia Grupa Inelo kupiła pakiet większościowy spółki Marcos BIS, zaś należąca do grupy AddSecure spółka Vehco ogłosiła na początku września 2019 roku przejęcie firmy frameLOGIC.

Technologie informatyczne nie bez powodu stały się standardem w branży. – Zwiększyły efektywność ekonomiczną, umożliwiły zintegrowanie procesów zarządzania, planowanie i analizę tras przejazdu, usprawniły komunikację, zmniejszyły koszty operacyjne. Dodatkowo systemy telematyczne są zintegrowane z innym systemami zarządzania w firmie, co wpływa na sprawne funkcjonowanie przedsiębiorstwa – wylicza dyrektor Maszoński Logistic Robert Świergiel.

Coraz szerszemu wykorzystaniu cyfryzacji, a w szczególności telematyki sprzyjają coraz niższe ceny. – Zdecydowanie spadły w ostatniej dekadzie. Także rozwiązania sprzedażowe systemów (leasing, licencje) zapewniły możliwość większej dostępności do rozwiązań IT – wskazuje Świergiel.

Pozostało 88% artykułu
Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO