Pociągi Pesy na Sardynii

Pierwsze ATR220Tr z Pesa dla włoskich kolei Trenitalia dopłynęły statkiem na Sardynię.

Publikacja: 08.10.2020 15:19

Pociągi Pesy na Sardynii

Foto: logistyka.rp.pl

Pierwsze cztery ATR220 Tr dopłynęły właśnie na wyspę położoną na Morzu Śródziemnym. Po opuszczeniu fabryki w Bydgoszczy liniami kolejowymi dotarły przez Pizzę do portu Villa San Giovanni w Calabrii, a stamtąd przystosowanym do przewozu pojazdów szynowych promem popłynęły do Golfo Aranci na Sardynii, by na koniec, już po torach, dotrzeć do bazy w Cagliari. – To wyjątkowa dla nas sytuacja, bowiem po raz pierwszy w historii Pesa nasze pojazdy były dostarczane do klienta statkiem. Transport przebiegał bez problemów, wkrótce w podobną podróż na Sardynię wyruszą kolejne pojazdy – zapewnia kierownik kontraktu Trenitalia w Pesa Bydgoszcz Natalia Rachubińska.

Czytaj więcej w: W wakacje PKP IC odbiło się od dna

Dostarczone na wyspę pojazdy rozpoczną regularne kursy z pasażerami na Sardynii w najbliższych tygodniach. W sumie będzie tam eksploatowanych 10 pojazdów bydgoskiego producenta.

Czytaj więcej w: Dwunapięciowe koleje przyszłości

ATR220 Tr dostarczane na Sardynię to kolejny etap realizacji umowy Pesa z Trenitalia z 2013 roku. Największy włoski przewoźnik kolejowy zamówił 44 spalinowe zespoły trakcyjne, a w zeszłym roku skorzystał z opcji i zwiększył zamówienie o kolejnych 14 pojazdów. W sumie we Włoszech eksploatowanych jest 89 pojazdów Pesa, a ostatecznie będzie ich 99. Pojazdy wożą pasażerów między innymi w rejonach Florencji, Pizzy, Padwy, Bergamo czy Bolonii.

""

Wyładunek pociągu Pesa ATR 220 z promu kolejowego. Fot Pesa

Foto: logistyka.rp.pl

Spalinowe zespoły trakcyjne ATR 220 ma także prywatna spółka Ferrovie del Sud Est e Servizi Automobilistici z siedzibą Bari we Włoszech, która ma 25 ATR 220. Ten sam przewoźnik kupił również elektryczne zespoły trakcyjne Newag Impuls II. Są to pierwsze ezt w Europie Zachodniej wyprodukowane przez polskiego producenta pojazdów szynowych.

Czytaj więcej w: Stadler i Koleje Mazowieckie podpisały trzecią umowę wykonawczą

Pesa uzyskała do tej pory 23 homologacje zagraniczne i dostarczyła zagranicznym klientom 251 pociągów oraz 171 tramwajów. Pojazdy Pesa wykorzystują przewoźnicy kolejowi w Niemczech, Włoszech, Czechach, na Litwie, Białorusi i Ukrainie, a tramwajami podróżują mieszkańcy Moskwy, Kijowa, Sofii, rumuńskiego Cluj, węgierskiego Szeged i Kaliningradu. W tej chwili spółka, poza umową z Trenitalia, produkuje elektryczne zespoły trakcyjne dla czeskiego RegioJet i tramwaje dla Jassy w Rumunii.

Pierwsze cztery ATR220 Tr dopłynęły właśnie na wyspę położoną na Morzu Śródziemnym. Po opuszczeniu fabryki w Bydgoszczy liniami kolejowymi dotarły przez Pizzę do portu Villa San Giovanni w Calabrii, a stamtąd przystosowanym do przewozu pojazdów szynowych promem popłynęły do Golfo Aranci na Sardynii, by na koniec, już po torach, dotrzeć do bazy w Cagliari. – To wyjątkowa dla nas sytuacja, bowiem po raz pierwszy w historii Pesa nasze pojazdy były dostarczane do klienta statkiem. Transport przebiegał bez problemów, wkrótce w podobną podróż na Sardynię wyruszą kolejne pojazdy – zapewnia kierownik kontraktu Trenitalia w Pesa Bydgoszcz Natalia Rachubińska.

Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką