Stawki żeglugowe z Chin oszalały

Ceny za przewóz kontenerów z Chin ustanowiły rekordy wszechczasów.

Publikacja: 09.12.2020 09:29

Stawki żeglugowe z Chin oszalały

Foto: logistyka.rp.pl

Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) należący do Shanghai Shipping Exchange sięgnął 4 grudnia 4478 dol. za 40-stopowy kontener na trasie z Szanghaju do Europy Zachodniej. Oznacza to 36,2-procentowy wzrost w stosunku do cen sprzed dwóch tygodni.

Czytaj więcej w: Tak dobrych miesięcy porty już dawno nie notowały

Na tym podwyżki nie skończyły się, bo armatorzy żądają za przewozy planowane na połowę grudnia jeszcze wyższych stawek, a spedytorzy nie mając wyjścia muszą je płacić.

Są to najwyższe stawki notowane przez wskaźnik SCFI od momentu jego stworzenia w październiku 2009 roku. Poprzedni rekord, wynoszący 4238 dol. za 40-stopowy pojemnik, zanotowany został w marcu 2010 roku, podkreśla tygodnik Alphaliner.

Czytaj więcej w: Portowe inwestycje nie zwalniają tempa

Stawki na trasie Szanghaj-Kalifornia sięgnęły 3947 dol., co oznacza wzrost cen o 34 dol., wylicza tygodnik Alphaliner. Dodaje, że na wszystkich kierunkach wzrosły ceny, a najkosztowniejszy jest przewóz z Chin do Brazylii. Transport 20-stopowego kontenera wyceniany był 4 grudnia na 5225 dol., gdy cztery miesiące temu ta sam usługa kosztowała 615 dol. – Armatorzy wycofali z rynku tonaż przekraczający spadek popytu. Stąd horrendalny wzrost stawek i brak sprzętu – tłumaczy przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyński.

Czytaj więcej w: Kolejarze cisną armatorów na Nowym Jedwabnym Szlaku

Niektórzy armatorzy przestali nawet przyjmować zamówienia na transport, ponieważ w najbliższych tygodniach ich statki są całkowicie zapełnione. Zdesperowani spedytorzy wynajmują uniwersalne statki (z własnymi żurawiami) do przewozu kontenerów. Tak zrobił np. duński koncern DSV, który w grudniu przewiezie takim statkiem z Azji do Danii 750-1200 TEU. DSV wynajął także 40-stopowe kontenery, ponieważ armatorzy nie dysponują wolnymi pojemnikami.

Nie ma ich także w Europie, np. Hapag-Lloyd poinformował 8 grudnia że do końca miesiąca nie przyjmuje zamówień na puste kontenery.

Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) należący do Shanghai Shipping Exchange sięgnął 4 grudnia 4478 dol. za 40-stopowy kontener na trasie z Szanghaju do Europy Zachodniej. Oznacza to 36,2-procentowy wzrost w stosunku do cen sprzed dwóch tygodni.

Czytaj więcej w: Tak dobrych miesięcy porty już dawno nie notowały

Pozostało 84% artykułu
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności