Portowe inwestycje nie zwalniają tempa

Pomimo zawirowań spowodowanych pandemią, porty nie wycofują się z inwestycji, traktując ją jako epizod.

Publikacja: 30.11.2020 16:11

Portowe inwestycje nie zwalniają tempa

Foto: logistyka.rp.pl

Port Gdynia ma stabilną pozycję ekonomiczną i realizuje inwestycje zgodnie z przyjętą Strategią Rozwoju. Wszystkie inwestycje realizowane są zgodnie z planem – zapewnia rzeczniczka Portu Gdynia Anna Pogorzelska.

Czytaj więcej w: DCT bierze kurs na południe

Także w Pocie Gdańsk wszystkie inwestycje toczą się planowo. – Na potrzeby terminalu firmy Anwil będziemy przebudowywać Nabrzeże Bytomskie. Plany przebudowy obejmują również Nabrzeże Wiślane, Nabrzeże Rudowe III i związane z tym wydłużenie linii cumowniczej w Basenie Górniczym po to, by umożliwić poruszanie się po tym nabrzeżu dużych mobilnych urządzeń przeładunkowych. W planach portu jest także przebudowa infrastruktury drogowo-kolejowej na zapleczu Nabrzeża Przemysłowego – wymienia prezes Portu Gdańsk Łukasz Greinke.

Terminal regzyfikacji w Gdańsku

Niedawno Port Gdańsk podpisał list intencyjny dotyczący współpracy przy planowanej budowie pływającego terminalu regazyfikacyjnego w Porcie Gdańsk. – Będzie to miało bezpośredni wpływ na zwiększenie liczby przeładunków w porcie, jak również otworzy zupełnie nową grupę ładunkową, jaką jest skroplony gaz ziemny. Jest to wspólna inwestycja firmy Gaz-System, Urzędu Morskiego i Portu Gdańsk – podkreśla prezes Greinke.

""

Tak może wyglądać Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu. Rys. Morskie Porty Szczecin i Świnoujście

Foto: logistyka.rp.pl

W Szczecinie i Świnoujściu bez utrudnień trwają największe w historii, warte blisko 1,5 mld zł prace modernizacyjne poprawiające dostęp kolejowy do portów. – Półmetek minęła rozbudowa i przystosowanie do obsługi transportu intermodalnego Terminalu Promowego w Świnoujściu – zaznacza prezes Zarządu Morskich portów Szczecin i Świnoujście Krzysztof Urbaś.

Czytaj więcej w: Czy pandemia przestraszyła inwestorów w Port Zewnętrzny w Gdyni?

Tor wodny Świnoujście – Szczecin pogłębiany jest do głębokości 12,5 metra, co poprawi ofertę portów umożliwiając zawijanie większych jednostek do szczecińskiego portu, a w konsekwencji pozyskanie dodatkowych kontrahentów i ładunków.

Ruszyły dwa wielkie przedsięwzięcia ZMPSiŚ w porcie Szczecin poprawy dostępu do Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego. Spółka podpisała kontrakty z wykonawcami.

Prace perspektywiczne trwają

Przyjęty do realizacji w ubiegłym roku rządowy „Program rozwoju portów morskich do 2030 roku” ma utrwalić dominującą pozycję polskich portów w basenie Morza Bałtyckiego oraz stworzyć z nich kluczowe węzły globalnych łańcuchów dostaw dla Europy Środkowo-Wschodniej.

""

Szkic Portu Centralnego w Gdańsku. Fot. Port Gdańsk

Foto: logistyka.rp.pl

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oczekuje do 28 stycznia na zgłoszenie podmiotów zainteresowanych realizacją projektu Głębokowodnego Terminala Kontenerowego w Świnoujściu, a następnie pełnieniem funkcji operatora. – Docelowo ma osiągnąć zdolność przeładunkową minimum 2 mln TEU – podkreśla prezes Urbaś.

Czytaj więcej w: Napędzany gazem ziemnym kontenerowiec Jacques Saade zawitał do Hamburga

Podobną inwestycję kontynuuje Gdynia. – Niedawno ogłosiliśmy nabór do dialogu konkurencyjnego na wybór operatora dla realizacji strategicznego projektu – budowy Portu Zewnętrznego – przypomina rzeczniczka Portu Gdynia. Zarząd zamierza rozbudować zdolności przeładunkowe portu z 2,3 mln TEU, które uzyska w przyszłym roku do 4,8 mln TEU w 2030 roku.

Port Gdańsk przygotowuje się do zakupu terenów stanowiących bezpośrednie zaplecze przyszłego Portu Centralnego. Trwają ostatnie analizy środowiskowe i prawne. – Wynik tych prac powinniśmy poznać do końca roku – zaznacza prezes Portu Gdańsk.

Port Gdynia ma stabilną pozycję ekonomiczną i realizuje inwestycje zgodnie z przyjętą Strategią Rozwoju. Wszystkie inwestycje realizowane są zgodnie z planem – zapewnia rzeczniczka Portu Gdynia Anna Pogorzelska.

Czytaj więcej w: DCT bierze kurs na południe

Pozostało 93% artykułu
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności