Setki „gazowych” ciężarówek dla Amazona

Amerykańska sieć e-handlu Amazon zamówiła kilkaset ciężarówek na sprężony gaz ziemny, bo szuka sposobów zmniejszenia skażenia środowiska.

Publikacja: 07.02.2021 16:42

Setki „gazowych” ciężarówek dla Amazona

Foto: logistyka.rp.pl

Obroty sieci skoczyły w ubiegłym roku o 38 proc., w dostawach towarów do odbiorców, wielkość przewozu ładunków przekroczyła średnie poziomy z 2019 r. Więcej ciężarówek na drogach to większe emisje spalin, firmy spedycyjne przestawiają się więc na pojazdy o alternatywnym napędzie. Amazon do 2040 r. zamierza osiągnąć zerową emisję związków węgla.

Czytaj więcej w: Autobusy wypróbują nowe napędy ciężarówek

Znaczna część frachtu jest przewożona średnimi i dużymi ciężarówkami, które stanowią wprawdzie niecałe 5 proc. wszystkich pojazdów kursujących po drogach, ale przypada na nie ponad 20 proc. emisji gazów cierplarnianych — wynika z danych władz federalnych USA.

„Amazon cieszy się z wprowadzania nowych zrównoważonych rozwiązań w transporcie frachtu, testuje kilka typów nowych pojazdów: elektrycznych, na gaz ziemny i innych” – stwierdziła firma w komunikacie cytowanym przez Reutera.

Czytaj więcej w: W 2020 roku korki na ulicach zniknęły tylko na chwilę

Amazon zamówił ponad 700 ciężarówek na sprężony gaz ziemny klas 6 i 8. Pojazdy o dużej ładowności kursujące między magazynami a ośrodkami dystrybucji będą mieć silniki dostarczane przez spółkę Cummins i Westport Fuel Systems z Vancouver. Zamówiono ponad 1000 silników na dwa rodzaje gazu: odnawialny (RNG, biometan) i nieodnawialny gaz ziemny – podał przedstawiciel dostawcy. Gaz ziemny emituje o ok. 27 proc. mniej dwutlenku węgla niż olej napędowy — ocenia urząd energetyki USEIA.

W 2019 r. Amazon zamówił 100 tys. e-furgonetek w startupie Rivian Automobile, pierwsze sztuki do rozwożenia zakupów na końcowym odcinku do klientów mają być dostarczone w tym roku. Firma zamówiła też u Mercedesa-Benza 1800 e-furgonetek dla swej europejskiej floty.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy odkryli nowe paliwo

Inne firmy przewozowe też podejmują eksperymenty mające zmniejszyć emisje spalin. W 2019 r. UPS ogłosiła plany kupna w ciągu 3 lat ponad 6 tys. ciężarówek na gaz ziemny i zapowiedziała zwiększenie zakupów biometanu w ramach inwestycji 450 mln dolarów mającej zmniejszyć skutki na środowisko jej floty liczącej 123 tys. pojazdów.

Obroty sieci skoczyły w ubiegłym roku o 38 proc., w dostawach towarów do odbiorców, wielkość przewozu ładunków przekroczyła średnie poziomy z 2019 r. Więcej ciężarówek na drogach to większe emisje spalin, firmy spedycyjne przestawiają się więc na pojazdy o alternatywnym napędzie. Amazon do 2040 r. zamierza osiągnąć zerową emisję związków węgla.

Czytaj więcej w: Autobusy wypróbują nowe napędy ciężarówek

Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności