Schmitz produkuje ponad 20 tys. chłodni rocznie, a sytuacja jest podobna jak w dziale plandek. – Moce produkcyjne zwiększone są do maksymalnych w okresie pandemii, ograniczonych przez konieczność utrzymywania odpowiedniej odległości pomiędzy pracownikami – wyjaśnia dyrektor handlowy EWT. Do tego zdarzają się kłopoty z komponentami.
Dziedzicki ostrzega że podwyżki cen są nieuniknione, bo np. w ostatnim półroczu stal, aluminium, chemikalia, guma znacznie podrożały, w przypadku stali są ograniczenia w jej podaży. – Chiny nie eksportują stali bo rynek wewnętrzny się ożywił, gdzie indziej pandemia ogranicza produkcję hut i ceny szaleją – podkreśla Dziedzicki.
E-handel napędza rynek przewoźnika
Dziedzicki przyznaje, że wielu przewoźników kupuje naczepy na wymianę. – Rynek jest chłonny, większość firm nie inwestowała w 2020 roku i zakupy skumulowały się w tym roku. Paradoksalnie dla wielu firm transportowych ubiegły rok był jednym z najlepszych pod względem finansowym. Kupują duzi i mali – wyjaśnia Dziedzicki.
Przewoźnicy kupują tabor głównie na wymianę. Jedno z większych zamówień (na 250 naczep) złożył dolnośląski Demotrans Spedycja Transport. – Postawiliśmy na polskiego producenta naczep Wielton. Doświadczenie i udana współpraca pozwoliła na podjęcie decyzji o kolejnym zamówieniu 250 naczep Wielton. Jest to wymiana taboru spowodowana firmową polityką. Obsługujemy e-commerce i nie potrzebujemy naczep 3-osiowych – tłumaczy dyrektor Demotrans Spedycja Transport Andrzej Błach.
W ramach współpracy i nowego zamówienia Wielton odkupi od przewoźnika naczepy używane 3 osiowe. – Dwuosiowe naczepy pozwolą na zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych, przyczynią się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla i mniejszego spalania niż 3-osiowe. Liczyliśmy nawet na większe oszczędności w Niemczech, ale dla naczep 2-osiowych Niemcy wyrównali stawki maut z naczepami 3-osiowymi. Dostawę 250 Wieltonów odbierzemy do czerwca, a docelowo wszystkie nasze 800 naczep będzie 2-osiowych – zapewnia Błach. Dodaje, że firma negocjuje także zakup ciągników LNG.
Do mniejszości należą firmy transportowe jak Sachs Trans, która rozbudowuje park. 9 lutego podpisała umowę na 100 naczep mega Wielton. Są to naczepy kurtynowe typu coilmulda, z dwoma podnoszonymi osiami. – Te zakupy powiększą flotę, a dostawy będą odbywać się sukcesywnie przez cały rok, po 3-4 sztuki na tydzień, abyśmy mogli w spokoju wdrażać do pracy nowych ludzi. Negocjujemy z producentami zakup kolejnych 50 ciągników – zaznacza dyrektor do spraw zakupów Sachs Trans Dawid Sachs.