Kierowcy przebierają w ofertach pracy

Rosnące floty pilnie poszukują kierowców. Braki pogłębią się.

Publikacja: 10.03.2021 11:37

Kierowcy przebierają w ofertach pracy

Foto: Białorusini liczniej przyjeżdżają do Polski i podejmują pracę kierowcy. Fot. Scania

Floty nieustanie rosną. Tylko w pierwszych 20 dniach stycznia liczba wypisów w BTM wzrosła o 220 sztuk. Coraz częściej przewoźnicy nie mogą znaleźć pracowników. – Po raz pierwszy od lat musiałem postawić ciężarówki pod płot z powodu braku kierowców – zaznaczał już pod koniec 2020 roku Kazimierz Ducki ze Stowarzyszenia Przewoźników Krajowych i Międzynarodowych oraz Spedytorów Ziemi Ostrowskiej.

Czytaj więcej w: Europejskie służby szybciej wymienią informacje o kierowcach

Przewoźnicy przyznają, że ze znalezieniem chętnych jest coraz trudniej. – Z kierowcami doświadczonymi jest problem, tych jest mało. Na 20 telefonów jeden jest z fachmanem, a reszta do przyuczenia. Trzeba ich nauczyć, a potem utrzymać przy sobie i to jest najważniejsze. Nauka zabiera rok – ocenia dolnośląski przedsiębiorca Wojciech Sieńko.

Dodaje, że zgłaszający się mają duże roszczenia. – Chcą od razu dysponować własnym samochodem. Tymczasem najpierw nowo przyjęty musi poznać działanie firmy, a firma jego. Dlatego przez pierwszy miesiąc-dwa nowoprzyjęci jeżdżą ze zmiennikiem. Mają wygórowane żądania i roszczeniową postawę i to jest główny problem – uważa Sieńko.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy słono zapłacą za eToll

Przyznaje, że zgłasza się wielu kierowców do douczenia. – Otrzymujemy od nich dużo telefonów, ale połowa nie przychodzi na rozmowy, a reszta zjawia się z opóźnieniem i potrzebuje poważnego douczenia – zaznacza Sieńko.

Z narybku korzystają też inni przewoźnicy. – Niedoświadczonych kierowców też przyjmuję i zatrudniam na przyuczenie. Nie wszyscy na dłużej zostają, często szukają szczęścia gdzie indziej – stwierdza Karol Rychlik z siedleckiej firmy Eurotrans.

Czytaj więcej w: KE przedłuży ważność niektórych dokumentów

IRU szacuje, że w tym roku w Europie zabraknie 5-7 proc. kierowców, w przyszłym roku braki powiększą się do 10-17 proc. W Rosji wyniosą (odpowiednio) 17 i 24 proc. w Turcji z 7 do 20 proc. Także w Uzbekistanie problem zaostrzy się i braki wzrosną z 25 do 31 proc.

Floty nieustanie rosną. Tylko w pierwszych 20 dniach stycznia liczba wypisów w BTM wzrosła o 220 sztuk. Coraz częściej przewoźnicy nie mogą znaleźć pracowników. – Po raz pierwszy od lat musiałem postawić ciężarówki pod płot z powodu braku kierowców – zaznaczał już pod koniec 2020 roku Kazimierz Ducki ze Stowarzyszenia Przewoźników Krajowych i Międzynarodowych oraz Spedytorów Ziemi Ostrowskiej.

Czytaj więcej w: Europejskie służby szybciej wymienią informacje o kierowcach

Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności