Kierowcy przebierają w ofertach pracy

Rosnące floty pilnie poszukują kierowców. Braki pogłębią się.

Publikacja: 10.03.2021 11:37

Kierowcy przebierają w ofertach pracy

Foto: Białorusini liczniej przyjeżdżają do Polski i podejmują pracę kierowcy. Fot. Scania

Floty nieustanie rosną. Tylko w pierwszych 20 dniach stycznia liczba wypisów w BTM wzrosła o 220 sztuk. Coraz częściej przewoźnicy nie mogą znaleźć pracowników. – Po raz pierwszy od lat musiałem postawić ciężarówki pod płot z powodu braku kierowców – zaznaczał już pod koniec 2020 roku Kazimierz Ducki ze Stowarzyszenia Przewoźników Krajowych i Międzynarodowych oraz Spedytorów Ziemi Ostrowskiej.

Czytaj więcej w: Europejskie służby szybciej wymienią informacje o kierowcach

Przewoźnicy przyznają, że ze znalezieniem chętnych jest coraz trudniej. – Z kierowcami doświadczonymi jest problem, tych jest mało. Na 20 telefonów jeden jest z fachmanem, a reszta do przyuczenia. Trzeba ich nauczyć, a potem utrzymać przy sobie i to jest najważniejsze. Nauka zabiera rok – ocenia dolnośląski przedsiębiorca Wojciech Sieńko.

Dodaje, że zgłaszający się mają duże roszczenia. – Chcą od razu dysponować własnym samochodem. Tymczasem najpierw nowo przyjęty musi poznać działanie firmy, a firma jego. Dlatego przez pierwszy miesiąc-dwa nowoprzyjęci jeżdżą ze zmiennikiem. Mają wygórowane żądania i roszczeniową postawę i to jest główny problem – uważa Sieńko.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy słono zapłacą za eToll

Przyznaje, że zgłasza się wielu kierowców do douczenia. – Otrzymujemy od nich dużo telefonów, ale połowa nie przychodzi na rozmowy, a reszta zjawia się z opóźnieniem i potrzebuje poważnego douczenia – zaznacza Sieńko.

Z narybku korzystają też inni przewoźnicy. – Niedoświadczonych kierowców też przyjmuję i zatrudniam na przyuczenie. Nie wszyscy na dłużej zostają, często szukają szczęścia gdzie indziej – stwierdza Karol Rychlik z siedleckiej firmy Eurotrans.

Czytaj więcej w: KE przedłuży ważność niektórych dokumentów

IRU szacuje, że w tym roku w Europie zabraknie 5-7 proc. kierowców, w przyszłym roku braki powiększą się do 10-17 proc. W Rosji wyniosą (odpowiednio) 17 i 24 proc. w Turcji z 7 do 20 proc. Także w Uzbekistanie problem zaostrzy się i braki wzrosną z 25 do 31 proc.

Floty nieustanie rosną. Tylko w pierwszych 20 dniach stycznia liczba wypisów w BTM wzrosła o 220 sztuk. Coraz częściej przewoźnicy nie mogą znaleźć pracowników. – Po raz pierwszy od lat musiałem postawić ciężarówki pod płot z powodu braku kierowców – zaznaczał już pod koniec 2020 roku Kazimierz Ducki ze Stowarzyszenia Przewoźników Krajowych i Międzynarodowych oraz Spedytorów Ziemi Ostrowskiej.

Czytaj więcej w: Europejskie służby szybciej wymienią informacje o kierowcach

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy