Kontenerowiec Ever Given o 15 ruszył na holu na Jezioro Gorzkie. Przejdzie tam przegląd kadłuba, podaje operator jednostki Bernhard Schulte Shipmanagement (BSM).

Natychmiast po jego odholowaniu kanał zostanie otwarty dla konwojów.

""

Uwolniona rufa statku Ever Given. Fot.: Suez Canal Authority

logistyka.rp.pl

Statek blokował przeprawę przez 6 dni. W operacji ratunkowej uczestniczyło 11 holowników portowych oraz dwa holowniki oceaniczne. Pogłębiarka wybrała spod statku 30 tys. m3 piasku. Branża ubezpieczeniowa spodziewa się, że zablokowanie kanału będzie jednym z najdroższych zdarzeń na morzu w ostatnich latach.

Czytaj więcej w: CPK już przyciąga magazyny

Na przejście przez kanał czeka blisko 400 statków. Odblokowanie przeprawy nie oznacza rozładowanie korka. Dzienna teoretyczna przepustowość kanału wynosi ponad 90 statków. Rekord liczby statków padł w 6 lutego 2019 roku, gdy przeprawiło się w obu kierunkach 75 statków. W północnym konwoju przepłynęło 40 jednostek o masie 2,7 mln ton, w południowym 35 statków o masie 3,1 mln ton.

Armatorzy ostrzegają klientów, że opóźnienia wywołane blokadą kanału potrwają miesiące, do trzeciego kwartału roku. Klienci powinni przygotować się także na wzrost staweki to zarówno kontenerowych jak i masowców.

Wynajęty przez tajwańskiego armatora Evergreen Marine, obsługiwany przez Bernhard Schulte Shipmanagement (BSM) i należący do japońskiej spółki leasingowej Shoei Kisen, statek Ever Given przewozi kontenery na zlecenie OOCL, która ma siedzibę w Hong Kongu.

Czytaj więcej w: Wielu chętnych do budowy Portu Zewnętrznego w Gdyni

Autopromocja
Od 29.10 w "Rzeczpospolitej" i "Parkiecie"

Wszystko o zrównoważonym rozwoju i pozafinansowym raportowaniu spółek

Sprawdź szczegóły

Motorowiec Ever Given został zwodowany w 2018 roku i należy do największych kontenerowców na świecie. Zabiera 20 tys. TEU (kontenerów 20-stopowych), mierzy od dzioby do rufy 400 m (Kanał Sueski ma 200 m szerokości) i ma 59 m szerokości.

Kontenerowce stanowią niecałą jedną czwartą ruchu w kanale pod względem liczby statków (405 na 1525), ale blisko połowę pod względem tonażu (niemal 50 mln ton na 100 mln ton) jakie przepłynęły w 2020 roku.