Za 2 lata ruszy pod Szczecinem suchy terminal

Szczecińska spółka CSL przygotowuje budowę pierwszego suchego terminalu w Zachodniopomorskim.

Publikacja: 16.04.2021 15:49

Za 2 lata ruszy pod Szczecinem suchy terminal

Foto: Rys. CCIC Dunikowo

Ulokowany na działce o powierzchni 26 ha obiekt (nazwany CCIC) znajdzie się w Dunikowie, 800 m od autostrady A6 i 30 m od linii kolejowej Szczecin-Poznań. Terminal będzie w stanie pomieścić pociągi o długości do 750 m i obsłuży je bez konieczności dzielenia na mniejsze składy, co przełoży się na poprawę wydajności i jakości usługi.

Czytaj więcej w: Tak daleko na południe jeszcze PKP Cargo nie sięgało

W pierwszym etapie ruszy faza I o powierzchni 6 ha, zaś docelowo na całej powierzchni znajdzie się miejsce dla 4 torów, 2 suwnic bramowych i dwóch reachstackerów. Takie wyposażenie da obiektowi niezbędną elastyczność funkcjonowania, pozwoli na przeładunki wagon-plac-wagon oraz wagon-wagon. Plac składowy pomieści 1400 TEU, w tym będzie 7-9 przyłączy do kontenerów z kontrolowaną temperaturą i miejsce na kontenery z towarami niebezpiecznymi. Terminal będzie przygotowany do obsługi naczep intermodalnych oraz zwykłych naczep.

Jest to jedna z kluczowych inwestycji dla rozwoju regionu, gdyż umożliwieni alternatywną logistykę do transportu samochodowego, sprawi, że ulokowanie firmy (magazynu) w okolicy terminalu (50 km) da dodatkowe możliwości logistyczne, których obecnie brak. Terminal umożliwi dostęp na korzystnych (cena, czas, jakość) warunkach do transportu kolejowego – tłumaczy Chief Developement Officer CSL Przemysław Hołowacz.

Czytaj więcej w: Chińska spółka wynajęła w polskiej firmie niemieckie lokomotywy

Wartość całego projektu jest szacowana na 80,5 miliona netto, a projekt otrzymał 35,4 mln zł unijnego dofinansowania. 12 proc. finansowania zapewnił inwestor. – Posiadamy wszystkie niezbędne pozwolenia środowiskowe, odbyły się konsultacje społeczne. Do tej pory przez ostatnie 3 lata odbyło się minimum 300 spotkań, m. in. z przewoźnikami kolejowymi, zarządcami infrastruktury, operatorami logistycznymi, terminalami intermodalnymi, innymi spedytorami (potencjalni klienci dla CCIC) i zakładami produkcyjnymi w naszym regionie (również klienci dla CCIC). Szukaliśmy potencjalnych połączeń i zbudowaliśmy na chwilę obecną wirtualnie kilka sensownych tras – podkreśla Hołowacz.

Planowany start terminalu to pierwsza połowa 2023 roku.

Ulokowany na działce o powierzchni 26 ha obiekt (nazwany CCIC) znajdzie się w Dunikowie, 800 m od autostrady A6 i 30 m od linii kolejowej Szczecin-Poznań. Terminal będzie w stanie pomieścić pociągi o długości do 750 m i obsłuży je bez konieczności dzielenia na mniejsze składy, co przełoży się na poprawę wydajności i jakości usługi.

Czytaj więcej w: Tak daleko na południe jeszcze PKP Cargo nie sięgało

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu