Wzrosną ceny wywozu kontenerów z portu

Efekty zablokowania Kanału Sueskiego potrwają do maja, spodziewane są korki w terminalach.

Publikacja: 19.04.2021 17:37

Wzrosną ceny wywozu kontenerów z portu

Foto: Fot. DCT

W związku z zablokowaniem Kanału Sueskiego w 14 i 15 tygodniu nie wpłynęły do Gdańska rejsowe statki kontenerowe, a co za tym idzie, w tygodniu 16 i 17 spodziewana jest kumulacja wpłynięć i spiętrzenie zapotrzebowania na odbiór towarów z portu Gdańsk. – Mimo wielu działań przygotowawczych gdański terminal nie będzie w stanie obsłużyć dziennie więcej pociągów oraz samochodów ciężarowych, niż jest w stanie to robić w normalnych warunkach. Trudno też zaplanować operacje z wyprzedzeniem i zaprognozować zapotrzebowanie na poszczególne dni tych tygodni, ponieważ termin wpłynięcia statków ulega zmianie każdego dnia – tłumaczy prezes Loconi Intermodal Lidia Dziewierska.

Czytaj więcej w: CPK już przyciąga magazyny

Dodaje, że sytuację pogarsza obniżona produktywności zespołu DCT wynikająca z utrzymywania rygorów sanitarnych oraz obniżonej zdolności przeładunkowej na bocznicy kolejowej wynikająca z trwających prac budowlanych na bocznicy DCT.

– Klienci powinni przygotować się, że nie będzie możliwości natychmiastowego podjęcia wszystkich kontenerów z portu. Ten czas prawdopodobnie się wydłuży o kilka dni, a dostępność środków transportu: miejsc na pociągach oraz samochodów ciężarowych, będzie ograniczona – ostrzega prezes Loconi Intermodal. – Klienci, którzy pracują na zasadzie bieżących licytacji swoich transportów, będą narażeni na ryzyko wzrostu cen przewozów w tym okresie – dodaje Dziewierska.

Czytaj więcej w: Trzy możliwości wynagradzania kierowców

Korek statków przesunął się z Kanału Sueskiego do europejskich portów. Zaledwie tydzień temu 50 statków tylko jednego armatora (Maersk) czekało na pozwolenie przejścia kanału. Teraz pozostały pojedyncze jednostki.

– Armatorzy rozładowują sytuację, kierując opóźnione statki do zachodnich terminali. Polskie porty nie będą zablokowane przez oceaniczne kontenerowce, ponieważ armatorzy wykorzystają feedery, które na raz przywożą mniej pojemników i łatwiej je rozwieźć – uważa prezes PCC Intermodal Dariusz Stefański.

Czytaj więcej w: Za 2 lata ruszy pod Szczecinem suchy terminal

Przyznaje jednak, że w najbliższym czasie spodziewane są problemy operacyjne. Powodem będą niezrównoważone przewozy do portów. – Góruje albo eksport, albo import. Więc w jedną stronę jadą puste pociągi i przy takiej nierównowadze trudno kalkulować rozsądne stawki. Stąd ostatnio wzrosły o połowę – tłumaczy Stefański.

W związku z zablokowaniem Kanału Sueskiego w 14 i 15 tygodniu nie wpłynęły do Gdańska rejsowe statki kontenerowe, a co za tym idzie, w tygodniu 16 i 17 spodziewana jest kumulacja wpłynięć i spiętrzenie zapotrzebowania na odbiór towarów z portu Gdańsk. – Mimo wielu działań przygotowawczych gdański terminal nie będzie w stanie obsłużyć dziennie więcej pociągów oraz samochodów ciężarowych, niż jest w stanie to robić w normalnych warunkach. Trudno też zaplanować operacje z wyprzedzeniem i zaprognozować zapotrzebowanie na poszczególne dni tych tygodni, ponieważ termin wpłynięcia statków ulega zmianie każdego dnia – tłumaczy prezes Loconi Intermodal Lidia Dziewierska.

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?