Ministerstwo Infrastruktury przyznaje, że sieć płatnych dróg będzie sukcesywnie powiększana. Nie podaje harmonogramu, ale można spodziewać się, że ustabilizowanie nowego, satelitarnego systemu e-Toll otworzy techniczne możliwości łatwego objęcia mytem nowych dróg oraz nowelizacji stawek. Ostatnie wydłużenie miało miejsce w 2017 roku, a długość płatnych dróg wynosi 3660 km.

Ministerstwo wstrzymało się od wydłużania długości płatnych dróg, ponieważ wpływy w systemie mikrofalowym poboru myta nie pokryłyby kosztów doposażenia nowych odcinków. Dopiero wdrożenie satelitarnego systemu obniży nakłady zmian i zapewni ich dochodowość. Do wydłużenia myta nawołuje Zespół Doradców Gospodarczych TOR oraz Instytut Staszica. Można spodziewać się, że w 2022 roku resort wydłuży sieć dróg płatnych dla samochodów ciężarowych. Ministerstwo nie mówi nic o nowych stawkach, ale ich wzrosty są niewkluczone.

Czytaj więcej w: E-Toll bez OBU i kart flotowych

W Senacie jest procedowany przygotowany przez Ministerstwo Finansów projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1073), który zakłada waloryzację wysokości stawek za przejazd pojazdów ciężkich w oparciu o poziom inflacji.

Także przewoźnicy domagają się preferencyjnych stawek dla ciężarówek Euro VI. Uważają, ze skoro inwestują miliardy w nowy tabor, państwo powinno wspierać ich atrakcyjnymi stawkami dostępu do dróg dla pojazdów Euro VI. Samochody Euro VI są w sprzedaży od 2015 roku. ViaToll ma 4 rodzaje stawek w podziale na klasy Euro: do Euro II, Euro III, Euro IV oraz Euro V i powyżej.

Modernizacja parku samochodów ciężarowych widoczna jest po malejących wpływach z myta. W 2020 roku do viaToll wpłynęło z opłat drogowych za przejazdy pojazdów ciężkich 1,76 mld zł, tyle samo co w 2018 roku (w 2019 roku było to 1,77 mld zł).

Czytaj więcej w: Braki półprzewodników stawiają pod znakiem zapytania wdrożenie e-Toll

W 2018 roku samochody ciężkie przejechały 6 163,53 mln km (liczba transakcji wyniosła 984,82 mln), zaś w 2020 roku przebiegi były o 7,2 proc. większe, a liczba transakcji wzrosła o 4,8 proc.

Mniejsze wpływy w przeliczeniu na przejechany dystans są wynikiem modernizacji flot i rosnącej liczby pojazdów spełniających najnowszą normę Euro VI. Pojazd o dmc powyżej 12 ton klasy Euro V i Euro VI zapłaci na autostradzie i drodze ekspresowej 0,20 zł za km, gdy Euro II ma dwa razy wyższą stawkę. W przypadku dróg krajowych stawki wynoszą (odpowiednio) 0,16 i 0,32 zł.

Ponieważ flota jest coraz młodsza, wpływy z myta spadają. W 2018 roku udział w ruchu pojazdów ciężkich klasy Euro VI sięgnął 30,6 proc., gdy w 2020 roku 46 proc. Zarazem udział pojazdów Euro V zmalał z 50,3 proc. do 43,3 proc.

Czytaj więcej w: Od tych testów zależy przyszłość e-Toll

Na drogach niższych kategorii także wzrósł odsetek pojazdów Euro VI (z 24,3 proc. do 39,2 proc. na ekspresówkach oraz z 23,5 do 38,6 proc. na drogach krajowych), ale na tych klasach dróg nadal są najpopularniejsze samochody Euro V (w 2020 roku stanowiły 44,4 proc. ruchu na ekspresówkach oraz 43 proc. na krajówkach).

Chociaż przejazd po autostradach jest najdroższy, to na skutek modernizacji floty, w grudniu 2020 roku średnia opłata za kilometr wyniosła na autostradzie 0,267 zł, zaś na drodze ekspresowej 0,2854 zł. Pokonanie kilometra drogą krajową kosztowało średnio 0,2245 zł.

Na koniec 2020 roku w systemie viaToll było zarejestrowanych 1,6 mln pojazdów, w tym 91 proc. stanowiły samochody o dmc powyżej 3,5 tony. W całej historii viaToll w systemie zarejestrowano ponad 4 mln pojazdów.