Czeski przewoźnik kolejowy chce połączyć Warszawę z Brukselą

Zbliża się konkurencja do polskich torów. Regiojet chce połączyć Warszawę z Brukselą przez Berlin.

Publikacja: 05.05.2021 19:10

Czeski przewoźnik kolejowy chce połączyć Warszawę z Brukselą

Foto: Fot. Regiojet

Czeski prywatny przewoźnik kolejowy w końcu kwietnia złożył do belgijskiego regulatora rynku wniosek o dostęp na trasie Praga-Berlin-Amsterdam-Bruksela-Ostenda. Ale w dokumentach pojawia się jeszcze relacja z Berlina do Warszawy. A to oznaczałoby, że RegioJet wjechałby na polskie tory od strony zachodniej, a nie tylko od południowej, jak zakładały wcześniejsze jego plany ekspansji w Polsce (trasa Praga-Katowice-Warszawa).

Czytaj więcej w: PKP IC wydaje setki mln zł na program Dostępność Plus

Na polskim odcinku RegioJet przejeżdżałby przez Frankfurt nad Odrą, Rzepin, Świebodzin, Poznań, Wrześnię Konin, Kutno, Łowicz, Warszawę Zachodnią i Centralną do Warszawy Wschodniej. – Z punktu widzenia polskiego pasażera oferta jest bardzo korzystna. Umożliwiłaby zarówno dojazd urzędnikom i politykom do Brukseli, jak i turystom do Brugii, na lotnisko w Amsterdamie czy do belgijskich kurortów. RegioJet zaproponował bardzo ciekawe godziny przyjazdu do Brukseli, umożliwiające np. dojście na poranne spotkania w urzędach – komentuje Michał Beim, ekspert Instytutu Sobieskiego i były członek zarządu PKP SA.

Czytaj więcej w: Pandemia puściła kolejarzy z torbami

Do uruchomienia połączeń na trasie Warszawa-Berlin-Bruksela przemierza się także PKP Intercity. Ta relacja miałaby być jednym z elementów koncepcji Trans Europe Express 2.0, zapowiedzianej we wrześniu ubiegłego roku przez niemieckie ministerstwo transportu (właścicielem marki TEE jest Deutsche Bahn). Dla polskiego przewoźnika byłaby to szansa na pozyskanie nowych pasażerów. Zwłaszcza tych, którzy często podróżują do unijnych instytucji lub przedsiębiorców kontaktujących się z zagranicznymi partnerami. Przejazd ekspresem wyjeżdżającym z Polski wieczorem lub w nocy, przyjeżdżającym do docelowego miasta w Zachodniej Europie rano, okazałby się bardziej komfortowy w porównaniu do podróży samolotem, choć zabierałby więcej czasu. Za to byłby tańszy.

Czytaj więcej w: Rekordowe dostawy tramwajów do polskich miast

Kolejowe połączenie Warszawy z Brukselą realizował w 2004 roku, zaraz po wejściu Polski do Unii Europejskiej pociąg „Jan Kiepura”. Z czasem jego rolę zdegradowano, a w 2016 r. relacja została zlikwidowana.

Czeski prywatny przewoźnik kolejowy w końcu kwietnia złożył do belgijskiego regulatora rynku wniosek o dostęp na trasie Praga-Berlin-Amsterdam-Bruksela-Ostenda. Ale w dokumentach pojawia się jeszcze relacja z Berlina do Warszawy. A to oznaczałoby, że RegioJet wjechałby na polskie tory od strony zachodniej, a nie tylko od południowej, jak zakładały wcześniejsze jego plany ekspansji w Polsce (trasa Praga-Katowice-Warszawa).

Czytaj więcej w: PKP IC wydaje setki mln zł na program Dostępność Plus

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach