PKP Intercity podwoi flotę najszybszych ekspresów

Spółka PKP Intercity radykalnie zwiększy liczbę pociągów mogących jeździć z dużymi prędkościami.

Publikacja: 06.05.2021 13:47

PKP Intercity podwoi flotę najszybszych ekspresów

Foto: logistyka.rp.pl

Do 2030 roku przewidujemy zakup 15 elektrycznych zespołów trakcyjnych o prędkości do 250 kilometrów na godzinę z prawem opcji zakupu kolejnych 8 sztuk – poinformowało „Rzeczpospolitą” biuro prasowe spółki. O takich planach mówił podczas środowego panelu poświęconego inwestycjom PKP na Kongresie 590 członek zarządu PKLP Intercity Adam Laskowski. Zakup nowych szybkich pociągów ma być związany z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Czytaj więcej w: Pandemia odbije się na producentach taboru kolejowego za dwa lata

Obecnie pociągami, które mogą rozwijać prędkość do 250 km/h jest 20 składów pendolino. Kolejne 23 EZT powiększyłyby najszybszą część floty PKP przeszło dwukrotnie. W bliższej perspektywie PKP Intercity będzie dysponować nowymi składami mogącymi rozwinąć prędkość do 200 km/h – W połowie 2021 roku spółka planuje ogłosić przetarg na zakup 38 piętrowych składów wagonowych typu push-pull i 45 wielosystemowych lokomotyw.

Czytaj więcej w: Intercity kupi wodorowe pociągi

Problemem pozostaje jednak dostosowanie do wyższych prędkości jak największej liczby tras. Na razie do prędkości 200 km/h przygotowana jest linia z Warszawy do Gdańska i Centralna Magistrala Kolejowa (CMK). Według PKP Polskich Linii Kolejowych (PLK), do prędkości 200 km/h i wyższych przygotowywane są kolejne trasy: Rail Baltica z Warszawy do Białegostoku oraz dalej do Ełku i granicy z Litwą, a także połączenie z południa na północ, od Inowrocławia do Bydgoszczy i dalej w kierunku Trójmiasta. – Również CMK ma zapewnić jazdę powyżej 200 km/h. Nastąpi to na przełomie 2023 i 2024 r. – poinformował Mirosław Siemieniec, rzecznik PLK.

Czytaj więcej w: Koleje Dolnośląskie kupiły 8 Elfów

Wzrośnie także liczba linii dopuszczających jazdę z prędkością 160 km/h: w tym roku będą to linie: Warszawa – Lublin, Wrocław – Poznań i Katowice – Kraków. Nieco później dojdą jeszcze kolejne trasy: Warszawa – Radom, Poznań – Szczecin, Opole – Kędzierzyn Koźle oraz Warszawa – Biała Podlaska – Terespol.

Do 2030 roku przewidujemy zakup 15 elektrycznych zespołów trakcyjnych o prędkości do 250 kilometrów na godzinę z prawem opcji zakupu kolejnych 8 sztuk – poinformowało „Rzeczpospolitą” biuro prasowe spółki. O takich planach mówił podczas środowego panelu poświęconego inwestycjom PKP na Kongresie 590 członek zarządu PKLP Intercity Adam Laskowski. Zakup nowych szybkich pociągów ma być związany z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Czytaj więcej w: Pandemia odbije się na producentach taboru kolejowego za dwa lata

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach