Nowe unijne przepisy wymuszające przejście z diesla na alternatywne paliwa wykorzystał DAF do stworzenia nowej platformy samochodów ciężarowych, aby uzyskać jak największe korzyści z powiększonych wymiarów i mas. – Zaczęliśmy od czystej kartki papieru – zapewnia odpowiedzialny za rozwój w DAF Ron Borsboom.

Nazywa nowego XF platformą, ponieważ samochód będzie dostępny w kilku wariantach. Początkowo z napędem dieslem, w drugiej kolejności gotowa będzie hybryda, za 3-4 lata pojawią się wersje miejskie z napędem akumulatorowym, a na koniec, za 5-6 lat odmiany dalekodystansowe z napędem wodorowym. DAF zamierza w tych samochodach wykorzystać silniki wewnętrznego spalania.

""

Nowy DAF z największą kabiną XG+. Jej wysokość wewnętrzna wynosi 22c cm, a długość zewnętrzna 2590 mm. Fot. DAF

logistyka.rp.pl

Podwozie pomieści zarówno nowej generacji katalizatory (mniejsze i skuteczniejsze od dotychczasowych), jak i pakiety akumulatorów i butle z wodorem. Marka pozostała sceptyczna wobec napędów gazowych i nie przewiduje ich w przyszłości.

Nowa kabina

Nowe jest zawieszenie, rama i oczywiście kabina. – Nie ma ani jednej starej wytłoczki – zapewnia Borsboom. Ku zaskoczeniu obserwatorów kabina nie ma półmetrowego „nosa”, na który pozwalają nowe przepisy. – Okazało się, że daje on tylko 1% oszczędności aerodynamicznych, nie oferując nic więcej – tłumaczy Borsboom.

Czytaj więcej w: Pierwszy krok ku autonomicznym pojazdom

Podkreśla, że w pierwszym kroku odnowy ciężkich modeli chodziło o uzyskanie jak najniższego spalania. Ostatecznie udało się zmniejszyć zużycie paliwa o 10%, z czego dwie trzecie dzięki aerodynamice nowej kabiny, która ma wysunięty na 160 mm płaski przód i zaokrąglone krawędzie boczne oraz dach.

""

Na życzenie deska rozdzielcza ma dwa cyfrowe ekrany, podanie jak np. Mercedesa Actrosa. Fot. DAF

logistyka.rp.pl

Autopromocja
Od 29.10 w "Rzeczpospolitej" i "Parkiecie"

Wszystko o zrównoważonym rozwoju i pozafinansowym raportowaniu spółek

Sprawdź szczegóły

Konstruktorzy obniżyli w modelu XF podłogę kabiny o 75 mm. Wysokość wnętrza wynosi od 1900 do 2075 mm. W nowej wersji XG i XG+ podłoga jest o 125 mm wyżej niż w XF, zaś tył został wydłużony o 330 mm, do długości całkowitej 2590 mm. XG oferuje wysokość wnętrza od 1980 do 2105 mm, zaś XG+ zapewnia 2220 mm. Kubatura tej kabiny dochodzi do 12,5 m3. Otrzymała dolne łóżko o szerokości 80 cm, o 10 cm szersze od standardowego. Podwyższony dach w wersji XG+ jest jeszcze bardziej opływowy od modelu XF.

Czytaj więcej w: Nowe Iveco S-Way: Cyfrowy, komfortowi i ekologiczny

Wszystkie wersje otrzymają diodowe reflektory w wyposażeniu podstawowym. Lusterka boczne pozostały klasyczne, ale lusterka likwidujące martwe strefy przed samochodem zostały zastąpione kamerami.

""

Wprowadzone przez władze Londynu nowe regulacje dotyczące widoczności sąsiedztwa ciężarówki z miejsca kierowcy, wymuszają stosowanie dodatkowych okien w drzwiach nawet w modelach dalekodystansowych. Fot. DAF

logistyka.rp.pl

Zmodernizowane silniki

Silniki MX11 i MX13 otrzymały nowe wtryskiwacze, tłoki, tuleje i turbosprężarki a najmocniejsza wersja nadal ma 530 KM. Maksymalny moment obrotowy wzrósł o 50-100 Nm. W odmianie 530-konnej maksymalny moment obrotowy wynosi 2550 Nm na każdym niższym biegu i 2700 Nm na biegu najwyższym, który jest przełożeniem bezpośrednim. Maksymalny moment dostępny jest już od 900 obr/min.

Samochody mają także elektryczne wspomaganie, zamiast dotychczas używanego hydraulicznego z elektryczną pompą. W niektórych wersjach i zastosowaniach czynności obsługowe będą wykonywane co 200 tys. km. Kompletny silnik z akcesoriami jest o 10-15 kg lżejszy do dotychczasowego.

""

Za 5-6 lat DAF XF otrzyma napęd wodorowy. GAz będzie spalany w silniku tłokowym. Nowa platforma zapewnia miejsce na przewóz butli. Fot. DAF

logistyka.rp.pl

Moment obrotowy trafia na zautomatyzowaną skrzynię biegów ZF TraXon. Holendrzy zrezygnowali z ręcznych skrzyń biegów. Przekładnia ma zoptymalizowane oprogramowanie i na początek 3 strategie przełączania biegów: standardową, dla przewoźników ładunków płynnych oraz bardzo ciężkich.

Samochód wyposażony jest w Predictive Powertrain Control. Kolejne systemy wspomagania kierowcy będą dodawane.

Czytaj więcej w: Za 2 lata klienci wypróbują wodorowe ciężarówki

Most tylny ma nowe łożyska mechanizmu różnicowego, zaciski hamulcowe i obniżony poziom oleju.

Pierwsze auta już sprzedane

Zawieszenie jest powietrzne z tyłu i opcjonalnie z przodu w wersjach o niskim siodle. Dostępne są – jak dotychczas – 3 wysokości siodła.

""

W przeciwieństwie do Mercedesa Actrosa, DAF nie zdecydował się na zastąpienie lusterek bocznych kamerami. Zrobił to tylko w przypadku lusterek likwidujących martwą strefę z przodu pojazdu. Fot. DAF

logistyka.rp.pl

Nowy model jest lżejszy od poprzednika o 150-200 kg i w typowej wersji ciągnik 4×2 waży 6912 kg. Nawet XG jest lżejszy od dotychczasowej wersji Super Space Cab, a XG+ jest o kilka kg od niej cięższy.

Czytaj więcej w: MAN na kolejne 20 lat

DAF rozpoczął 9 czerwca sprzedaż nowej generacji ciężarówek. Pierwsze dostawy przewidziane są w październiku, choć zamawiając teraz bieżący model XF dostawy będą na luty. Do Polski trafi w tym roku 250 nowych FX. Produkcja XG oraz XG+ rozpocznie się w przyszłym roku. Miesiąc temu DAF Truck Polska sprzedał pierwszy egzemplarz nowego XF. W Europie producent już znalazł chętnych na 90 ciężarówek, mimo że nawet nie podał cen.

Dotychczasowy XF zostanie w produkcji przez co najmniej najbliższy rok. Także konkurenci przygotowują się do rozpoczęcia produkcji modeli z wydłużonymi kabinami.