Przewoźnik wybuduje kosztem 60 mln zł terminal o powierzchni 40 tys. mkw. Obiekt będzie przystosowany również do obsługi przewozów intermodalnych. Przebudowany zostanie układ torowy, droga dojazdowa i urządzenia sterowania ruchem kolejowym, a także infrastruktura telekomunikacyjna, energetyczna i wodno-kanalizacyjna. Ponadto, terminal zostanie wyposażony w sprzęt przeładunkowy.

Czytaj więcej w: Importerzy z Chin będą słono płacić za transport do końca roku

Oprócz kontenerów, PKP LHS przewiduje także przeładunek towarów nieskonteneryzowanych m.in. węgla, minerałów, materiałów budowlanych, drewna, nawozów, szkła i wyrobów ceramicznych. Terminal będzie wykorzystywany również do obsługi magazynowej, celnej, inspekcji i usług pomocniczych. – Nowy terminal zwiększy nasze możliwości przeładunkowe i poprawi skomunikowanie województwa podkarpackiego. Dzięki dogodnemu położeniu, w pobliżu ważnych szlaków kolejowych i drogowych zakłady przemysłowe, przedsiębiorstwa i cała gospodarka zyskają nowy impuls do rozwoju – przekonuje prezes zarządu PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa Zbigniew Tracichleb.

Czytaj więcej w: Z miesiąca na miesiąc rosną towarowe przewozy kolei

Zgodnie z decyzją Komisji Europejskiej zarządca terminala zapewni zainteresowanym podmiotom dostęp do planowanej infrastruktury na niedyskryminujących i przejrzystych warunkach rynkowych.

Całkowity koszt projektu wyniesie około 60 mln zł, przy czym pomoc publiczna ze środków podkarpackiego programu operacyjnego wyniesie 16,8 mln zł, czyli 40,35% wydatków kwalifikowanych. Inwestycja jest współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO Województwa Podkarpackiego. – Bardzo zależało nam na tym projekcie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, bo wpisuje się w inwestycje kolejowe, w których uczestniczymy jak choćby modernizacja pobliskiej linii nr 25. Zainteresowanie międzynarodowym transportem kolejowym rośnie, więc jestem przekonany, że inwestycja w Woli Baranowskiej z pewnością zwiększy potencjał gospodarczy Podkarpacia – uważa marszałek Władysław Ortyl.

Czytaj więcej w: Za 2 lata ruszy pod Szczecinem suchy terminal

Budowa terminala jest odpowiedzią na rosnące zainteresowanie międzynarodowym transportem kolejowym. W ciągu roku na nowej trasie z Xi’an do Sławkowa PKP LHS uruchomiła 40 pociągów, przewożąc łącznie 3 060 TEU. Brak konieczności przeładunku na granicy oraz dedykowana do transportu towarowego linia szerokotorowa umożliwiają osiągnięcie rekordowej prędkości przejazdu: ok. 12 dni z Xi’an do Euroterminala Sławków. W grudniu 2020 r. uruchomione zostało kolejne połączenie z Chongqing.