Kto zaprojektuje eskę między Ostródą i Grudziądzem?

Generalna Dyrekcja przygotowuje front robót na drugą połowę dekady. Kierowcy pojadą nowym odcinkiem S5 za dziewięć lat.

Publikacja: 23.06.2021 11:32

Kto zaprojektuje eskę między Ostródą i Grudziądzem?

Foto: Fot. GDDKiA

GDDKiA skierowała do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ogłoszenie o przetargu na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z materiałami do decyzji środowiskowej dla drogi ekspresowej S5 między Ostródą a Grudziądzem.

W maju br. Ministerstwo Infrastruktury zatwierdziło dwa Programy Inwestycji dla prac przygotowawczych do budowy nowego odcinka drogi ekspresowej S5, który połączy S7 z autostradą A1. Pierwszy Program obejmuje odcinek Wirwajdy – granica woj. warmińsko-mazurskiego i kujawsko-pomorskiego. Drugi, od granicy tych województw do autostrady A1 w okolicy Grudziądza.

Czytaj więcej w: Via Carpatia blisko półmetka

Generalna Dyrekcja ogłasza przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej obejmującej Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) z materiałami do decyzji środowiskowych dla całej 90-kilometrowej trasy.

""

Planowana droga ekspresowa S5 między Ostródą i Grudziądzem. Rys. GDDKiA

logistyka.rp.pl

W ub.r. GDDKiA zakończyła studium korytarzowe dla tej drogi, które jest materiałem wyjściowym do wykonania kolejnego, bardziej szczegółowego opracowania, czyli STEŚ.

Z czterech proponowanych korytarzy, po przedstawieniu ich m.in. przedstawicielom samorządu terytorialnego, do dalszych prac GDDKiA wskazała dwa o szerokości kilku kilometrów każdy. Na terenie woj. warmińsko-mazurskiego początkiem przyszłej trasy będzie budowany obecnie odcinek S5 Ornowo – Wirwajdy.

Czytaj więcej w: Kilometr drogi coraz tańszy

Jeden z korytarzy biegnie w pobliżu Iławy, drugi w okolicy Lubawy. W woj. kujawsko-pomorskim na większości przebiegu korytarze pokrywają się, a planowana S5 może połączyć się z A1 na istniejącym węźle Grudziądz lub na południe od tego miasta. Projektanci pracując nad dokumentacją STEŚ, zaproponują kilka możliwych wariantów przebiegu przyszłej S5.

""

Budowana S5 miedzy Ornowem i Wirwajdami. Fot. GDDKiA

logistyka.rp.pl

Potwierdzenie lokalizacji docelowego rozwiązania nastąpi poprzez wydanie decyzji środowiskowych, co zostanie poprzedzone spotkaniami informacyjnymi, zebraniem informacji od obywateli i przedstawicieli samorządów oraz przeprowadzeniem oficjalnych konsultacji społecznych przez właściwych regionalnych dyrektorów ochrony środowiska (RDOŚ w Olsztynie dla przebiegu drogi w województwie warmińsko-mazurskim i RDOŚ w Bydgoszczy – w województwie kujawsko-pomorskim).

Czytaj więcej w: Koniec z wwożeniem do Polski śmieci

Szacowany czas przewidziany na prace przygotowawcze, wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowych, to lata 2021 – 2028. Orientacyjny koszt tych prac wyniesie 33 mln zł, natomiast koszt projektu i budowy drogi ekspresowej S5 pomiędzy Ostródą i Grudziądzem szacowany jest na ponad 5 mld zł. Przewidujemy, że zakończenie budowy nastąpi w roku 2032.

Nowy odcinek S5 połączy drogą szybkiego ruchu drogę ekspresową S7 (Ostróda) z autostradą A1 (Grudziądz). Powstanie korytarz transportowy wschód-zachód i tym samym strategiczne połączenie głównych ośrodków gospodarczych regionu.

Prognozowane średniodobowe natężenie ruchu na planowanej drodze ekspresowej S5 w roku 2048 wyniesie blisko 23 tys. pojazdów.

Czytaj więcej w: GDDKiA buduje też… trasy rowerowe

Na drodze ekspresowej S5 toczą się prace na odcinku Ornowo – Wirwajdy o długości 5 km. Kontrakt o wartości 204 mln zł realizuje firma Budimex. Będzie to droga o przekroju dwujezdniowym. Powstanie na niej węzeł Ostróda Zachód, cztery wiadukty oraz dwa przejścia dla dużych zwierząt. Zaawansowanie rzeczowe inwestycji przekroczyło już 30 proc., a oddanie do ruchu przewidziane jest w II kwartale 2023 roku.

Z kolei 18 czerwca Wojewoda Warmińsko-Mazurski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy drogi ekspresowej S16 na odcinku Borki Wielkie-Mrągowo.

GDDKiA skierowała do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ogłoszenie o przetargu na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z materiałami do decyzji środowiskowej dla drogi ekspresowej S5 między Ostródą a Grudziądzem.

W maju br. Ministerstwo Infrastruktury zatwierdziło dwa Programy Inwestycji dla prac przygotowawczych do budowy nowego odcinka drogi ekspresowej S5, który połączy S7 z autostradą A1. Pierwszy Program obejmuje odcinek Wirwajdy – granica woj. warmińsko-mazurskiego i kujawsko-pomorskiego. Drugi, od granicy tych województw do autostrady A1 w okolicy Grudziądza.

Pozostało 85% artykułu
Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach