Należy szykować się na zaostrzenie procedur kontrolnych we Francji samochodów z polskimi rejestracjami, podwyższenie stawek z tytułu konsygnacji na poczet postępowań karnych i wzrostu ilości postępowań karnych na podstawie Pakietu Mobilności – ostrzega Francois Nicolas Wójcikiewicz z kancelarii Quaerens Avocats.
Dobra wymówka dla zaostrzenia kar
Przewiduje, że na strajku kierowców firm Agmaz, Luk-Maz oraz Imperia ucierpią wizerunkowo wszyscy polscy przewoźnicy. Skutkiem będzie fala kontroli w UE, skierowana przede wszystkim na polskie samochody. – Pokłosiem strajku będą zwiększone kontrole. Strajk jest paliwem dla polityków przeciwnych otwartemu rynkowi i wolnej konkurencji. Zmiany nie nastąpią z dnia na dzień, ale możemy spodziewać się długofalowych konsekwencji dla całej branży. Zajdą istotne zmiany w podejściu do kontroli drogowych i wielkości kar. Część polityków i związkowców tylko czekało na takie zdarzenie i mają świetny argument, aby żądać usunięcia z ich rynku firm z naszego regionu Europy, które dokonują „dumpingu” socjalnego – przewiduje partner zarządzający kancelarii Iuridica Łukasz Chwalczuk.
Czytaj więcej
Europosłowie domagają się lepszej ochrony pracowników, wskazując na sytuację strajkujących kierow...
Nie należy raczej spodziewać się dalszego zaostrzenia przepisów Pakietu Mobilnosci. – Strajk ożywi dyskusję na temat praktycznego stosowania Pakietu Mobilności. Należy przypuszczać, że będzie ona wielowątkowa począwszy od ilości i skuteczności kontroli pracodawców po modele zatrudniania kierowców funkcjonujące na rynku. W mojej ocenie, to przede wszystkim egzekwowanie prawa, a nie jego nowelizacja będzie wątkiem przewodnim. Wiele narzędzi prawnych istnieje już obecnie i nie ma potrzeby wdrażania coraz to nowych „starych” rozwiązań prawnych. Pogłębi to jedynie chaos prawny – uważa adwokat kancelarii Gide Loyrett Nouel Joanna Jasiewicz.
Dodaje, że chodzi przede wszystkim delegowanie kierowców, czyli sposób wdrożenia zasad delegowania do przepisów wewnątrzzakładowych pracodawcy i rozliczania delegowania.