Należy szykować się na zaostrzenie procedur kontrolnych we Francji samochodów z polskimi rejestracjami, podwyższenie stawek z tytułu konsygnacji na poczet postępowań karnych i wzrostu ilości postępowań karnych na podstawie Pakietu Mobilności – ostrzega Francois Nicolas Wójcikiewicz z kancelarii Quaerens Avocats.
Dobra wymówka dla zaostrzenia kar
Przewiduje, że na strajku kierowców firm Agmaz, Luk-Maz oraz Imperia ucierpią wizerunkowo wszyscy polscy przewoźnicy. Skutkiem będzie fala kontroli w UE, skierowana przede wszystkim na polskie samochody. – Pokłosiem strajku będą zwiększone kontrole. Strajk jest paliwem dla polityków przeciwnych otwartemu rynkowi i wolnej konkurencji. Zmiany nie nastąpią z dnia na dzień, ale możemy spodziewać się długofalowych konsekwencji dla całej branży. Zajdą istotne zmiany w podejściu do kontroli drogowych i wielkości kar. Część polityków i związkowców tylko czekało na takie zdarzenie i mają świetny argument, aby żądać usunięcia z ich rynku firm z naszego regionu Europy, które dokonują „dumpingu” socjalnego – przewiduje partner zarządzający kancelarii Iuridica Łukasz Chwalczuk.
Czytaj więcej
Europosłowie domagają się lepszej ochrony pracowników, wskazując na sytuację strajkujących kierowców firmy Agmaz.
Nie należy raczej spodziewać się dalszego zaostrzenia przepisów Pakietu Mobilnosci. – Strajk ożywi dyskusję na temat praktycznego stosowania Pakietu Mobilności. Należy przypuszczać, że będzie ona wielowątkowa począwszy od ilości i skuteczności kontroli pracodawców po modele zatrudniania kierowców funkcjonujące na rynku. W mojej ocenie, to przede wszystkim egzekwowanie prawa, a nie jego nowelizacja będzie wątkiem przewodnim. Wiele narzędzi prawnych istnieje już obecnie i nie ma potrzeby wdrażania coraz to nowych „starych” rozwiązań prawnych. Pogłębi to jedynie chaos prawny – uważa adwokat kancelarii Gide Loyrett Nouel Joanna Jasiewicz.
Dodaje, że chodzi przede wszystkim delegowanie kierowców, czyli sposób wdrożenia zasad delegowania do przepisów wewnątrzzakładowych pracodawcy i rozliczania delegowania.