Szlaban dla białoruskich i rosyjskich naczep

Polska zgłosiła do UE propozycję zakazu wjazdu do Polski naczep rejestrowanych na Białorusi i w Rosji. Protesty polskich przewoźników na granicach tylko zawieszone, bo do spełnienia jest jeszcze kilka postulatów.

Publikacja: 23.05.2023 18:01

Szlaban dla białoruskich i rosyjskich naczep

Rafał Merkel

Foto: Rafał Merkel

Wiceminister infrastruktury Rafał Weber przyznał, że Polska zgłosiła do 11 pakietu sankcji zakaz wjazdu na teren UE naczep rejestrowanych w Rosji i na Białorusi. – Jest to naturalna konsekwencja zakazu wjazdu pojazdów, który obowiązuje od piątego pakietu. Na dzisiaj propozycje nie są kwestionowane przez inne kraje, ale uzgodnienia trwają – przyznaje wiceminister.

Nie wiadomo, ile dni potrwają jeszcze uzgodnienia. Postulat zakazu wjazdu rosyjskich i białoruskich naczep pojawiał się podczas blokad przejść granicznych w Dorohusku i Koroszczynie n początku maja. 

Czytaj więcej

Duma jednogłośnie przeciwko polskim przewoźnikom

Liderzy protestów przewoźników w Dorohusku i Koroszczynie nie odwołują jednak pogotowia strajkowego. – Wojewoda kontaktował się z nami po tygodniu od zawieszenia protestu, ale efektów jego działań nie widać, dlatego w każdej chwili jesteśmy gotowi wznowić protest – oświadcza przewoźnik z Chełma Łukasz Białasz. 

Jedynie o zawieszeniu protestu mówią także przewoźnicy, którzy blokowali terminal w Koroszczynie. - Pozostało jeszcze kilka postulatów, które rząd może zrealizować i bardzo nam na nich zależy. Pierwszy to elektroniczna kontrola zezwoleń, drugi to odpowiedzialność nadawcy za opłatę dla przewoźnika. Chodzi nam wykluczenie spedycji wyłudzających pieniądze. Chodzi nam także o przywrócenie zezwoleń na przewozy komercyjne między Polską i Ukrainą oraz o wprowadzenie elektronicznej kolejki na granicach. Takie rozwiązanie wprowadziła Ukraina w czasie wojny, a Polska nie może sobie dać rady z tym rozwiązaniem – podkreśla  Jacek Sokół. 

Czytaj więcej

Na rynku TSL robi się coraz ciaśniej

Jedenasty pakiet sankcji ma uszczelnić wcześniejsze regulacje, które są obchodzone przez Rosję, stosującą pośredników w krajach neutralnych. UE podaje jako przykład handel samochodami. Ich eksport do Rosji zmalał w 2022 roku o 78 proc., ale eksport do Kazachstanu wzrósł o 268 proc. 

Ukraina spodziewała się, że sankcje obejmą import z Rosji diamentów, gazu ziemnego, LNG, żeliwa szarego oraz zakaz współpracy nuklearnej. Kraje członkowskie nie porozumiały się jednak w tej sprawie. 

Wiceminister infrastruktury Rafał Weber przyznał, że Polska zgłosiła do 11 pakietu sankcji zakaz wjazdu na teren UE naczep rejestrowanych w Rosji i na Białorusi. – Jest to naturalna konsekwencja zakazu wjazdu pojazdów, który obowiązuje od piątego pakietu. Na dzisiaj propozycje nie są kwestionowane przez inne kraje, ale uzgodnienia trwają – przyznaje wiceminister.

Nie wiadomo, ile dni potrwają jeszcze uzgodnienia. Postulat zakazu wjazdu rosyjskich i białoruskich naczep pojawiał się podczas blokad przejść granicznych w Dorohusku i Koroszczynie n początku maja. 

Regulacje Ue
Unia Europejska tnie transportową gałąź, na której sama siedzi
Regulacje Ue
Zielone światło dla przewoźników ukraińskich
Regulacje Ue
Komisja Europejska przygotowuje kolejne bariery dla polskich firm transportowych
Regulacje Ue
Polscy przewoźnicy domagają się zawieszenia umowy transportowej z Ukrainą
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Regulacje Ue
Przewoźnicy: Unijne przepisy wysadzą w powietrze transport międzynarodowy