Szlaban dla białoruskich i rosyjskich naczep

Polska zgłosiła do UE propozycję zakazu wjazdu do Polski naczep rejestrowanych na Białorusi i w Rosji. Protesty polskich przewoźników na granicach tylko zawieszone, bo do spełnienia jest jeszcze kilka postulatów.

Publikacja: 23.05.2023 18:01

Szlaban dla białoruskich i rosyjskich naczep

Foto: Rafał Merkel

Wiceminister infrastruktury Rafał Weber przyznał, że Polska zgłosiła do 11 pakietu sankcji zakaz wjazdu na teren UE naczep rejestrowanych w Rosji i na Białorusi. – Jest to naturalna konsekwencja zakazu wjazdu pojazdów, który obowiązuje od piątego pakietu. Na dzisiaj propozycje nie są kwestionowane przez inne kraje, ale uzgodnienia trwają – przyznaje wiceminister.

Nie wiadomo, ile dni potrwają jeszcze uzgodnienia. Postulat zakazu wjazdu rosyjskich i białoruskich naczep pojawiał się podczas blokad przejść granicznych w Dorohusku i Koroszczynie n początku maja. 

Czytaj więcej

Duma jednogłośnie przeciwko polskim przewoźnikom

Liderzy protestów przewoźników w Dorohusku i Koroszczynie nie odwołują jednak pogotowia strajkowego. – Wojewoda kontaktował się z nami po tygodniu od zawieszenia protestu, ale efektów jego działań nie widać, dlatego w każdej chwili jesteśmy gotowi wznowić protest – oświadcza przewoźnik z Chełma Łukasz Białasz. 

Jedynie o zawieszeniu protestu mówią także przewoźnicy, którzy blokowali terminal w Koroszczynie. - Pozostało jeszcze kilka postulatów, które rząd może zrealizować i bardzo nam na nich zależy. Pierwszy to elektroniczna kontrola zezwoleń, drugi to odpowiedzialność nadawcy za opłatę dla przewoźnika. Chodzi nam wykluczenie spedycji wyłudzających pieniądze. Chodzi nam także o przywrócenie zezwoleń na przewozy komercyjne między Polską i Ukrainą oraz o wprowadzenie elektronicznej kolejki na granicach. Takie rozwiązanie wprowadziła Ukraina w czasie wojny, a Polska nie może sobie dać rady z tym rozwiązaniem – podkreśla  Jacek Sokół. 

Czytaj więcej

Na rynku TSL robi się coraz ciaśniej

Jedenasty pakiet sankcji ma uszczelnić wcześniejsze regulacje, które są obchodzone przez Rosję, stosującą pośredników w krajach neutralnych. UE podaje jako przykład handel samochodami. Ich eksport do Rosji zmalał w 2022 roku o 78 proc., ale eksport do Kazachstanu wzrósł o 268 proc. 

Ukraina spodziewała się, że sankcje obejmą import z Rosji diamentów, gazu ziemnego, LNG, żeliwa szarego oraz zakaz współpracy nuklearnej. Kraje członkowskie nie porozumiały się jednak w tej sprawie. 

Wiceminister infrastruktury Rafał Weber przyznał, że Polska zgłosiła do 11 pakietu sankcji zakaz wjazdu na teren UE naczep rejestrowanych w Rosji i na Białorusi. – Jest to naturalna konsekwencja zakazu wjazdu pojazdów, który obowiązuje od piątego pakietu. Na dzisiaj propozycje nie są kwestionowane przez inne kraje, ale uzgodnienia trwają – przyznaje wiceminister.

Nie wiadomo, ile dni potrwają jeszcze uzgodnienia. Postulat zakazu wjazdu rosyjskich i białoruskich naczep pojawiał się podczas blokad przejść granicznych w Dorohusku i Koroszczynie n początku maja. 

Regulacje Ue
Elektryczne ciężarówki obowiązkowe
Regulacje Ue
Polscy europarlamentarzyści niszczą polskich przewoźników
Regulacje Ue
Producenci ciężarówek przygotowani na Euro VII
Regulacje Ue
Unia Europejska walczy z opóźnieniami płatności
Materiał Promocyjny
Jakie są główne zalety systemów do zarządzania zasobami ludzkimi?
Regulacje Ue
Spór kolejarzy ze spedytorami o długie zestawy
Regulacje Ue
Spedytorzy: administracyjne ograniczenia szkodzą gospodarce