Parlament Europejski poparł złagodzoną wersję Euro VII

Pragmatyczne podejście komisji ENVI zostało przyjęte z zadowoleniem przez użytkowników oraz producentów samochodów.

Publikacja: 13.10.2023 15:46

Parlament Europejski poparł złagodzoną wersję Euro VII

Parlament Europejski

Foto: Parlament Europejski

Parlamentarna Komisja Zdrowia i Żywności (ENVI) poparła propozycję Rady UE przedstawioną pod koniec września, aby utrzymać bez zmian limity zanieczyszczeń dla pojazdów osobowych i lekkich dostawczych, zaostrzyć limity dla ciężkich pojazdów użytkowych i jedynie lekko zwiększyć wymagania prób dla ciężkich pojazdów użytkowych. – Jesteśmy zadowoleni, że posłowie przyjęli realistyczne podejście do norm emisji spalin i harmonogramu ich wprowadzenia, pozostając w większości limity Euro 6/VI – stwierdza przedstawicielka Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego IRU Raluca Marian. 

Zapewnia, że IRU nie jest przeciwko limitom czystości spalin. – Nasza branża wspiera ograniczenia emisji spalin, dokąd cena nie zagraża konkurencyjności transportu. Branża skupia drobnych przedsiębiorców. W Hiszpanii i w Grecji ponad połowa firm ma tylko jedną ciężarówkę – podkreśla Marian. 

Czytaj więcej

Dalekodystansowy transport przechodzi z Mercedesem na elektryczny napęd

Ze stanowiska ENVI zadowolony jest także przemysł samochodowy, choć oczekuje dalszego złagodzenia wymagań. – Od dłuższego czasu domagamy się normy Euro VII, która pozostawi ceny pojazdów w zasięgu klientów oraz nie spowoduje utraty konkurencyjności naszych firm – stwierdza dyrektor generalna Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA Sigrid de Vries. 

Przypomina, że przemysł poczynił znaczne postępy w zmniejszeniu zanieczyszczenia środowiska przez pojazdy. – Nie jest właściwe określanie pojazdów Euro 6/VI jako „Bardzo zanieczyszczających” środowisko naturalne. Regulacje Euro 6/VI spełniły zadanie – uważa dyrektor ACEA. Samochody spełniające normę Euro VI emitują o 90 proc. mniej substancji trujących niż modele z homologacją Euro 0. 

Marian zaznacza, że poprawa efektywności środowiskowej pojazdów zeroemisyjnych i z dieslami jest ważna, ponieważ istotne są obie technologie. – Silnik spalinowy będzie odgrywał w transporcie istotną rolę jeszcze przez długie dekady – uważa przedstawicielka IRU. 

Czytaj więcej

Koniec z oligopolem na rynku kontenerów morskich

Ma ona także obawy co do bezpieczeństwa danych przesyłanych z samochodów, a dotyczących zużycia paliwa i innych parametrów. – Mogą być one użyte przez duże firmy do analizy i zdobycia przewagi konkurencyjnej. Mam nadzieję, że ta sprawa zostanie opracowana przed plenarnym posiedzeniem – wskazuje Marian. Parlament będzie głosował w tej sprawie w listopadzie. 

Parlamentarna Komisja Zdrowia i Żywności (ENVI) poparła propozycję Rady UE przedstawioną pod koniec września, aby utrzymać bez zmian limity zanieczyszczeń dla pojazdów osobowych i lekkich dostawczych, zaostrzyć limity dla ciężkich pojazdów użytkowych i jedynie lekko zwiększyć wymagania prób dla ciężkich pojazdów użytkowych. – Jesteśmy zadowoleni, że posłowie przyjęli realistyczne podejście do norm emisji spalin i harmonogramu ich wprowadzenia, pozostając w większości limity Euro 6/VI – stwierdza przedstawicielka Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego IRU Raluca Marian. 

Regulacje Ue
Po nowym roku z rynku przewozów międzynarodowych zniknie połowa ciężarówek
Regulacje Ue
Nakaz powrotu pojazdów do bazy to złamanie prawa UE
Regulacje Ue
Będzie ruch w białoruskich firmach w Polsce
Regulacje Ue
W Brukseli walczą koleje prywatne z państwowymi o dostęp do torów
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Regulacje Ue
Umowa transportowa z Ukrainą przedłużona. Co się zmieni?