Parlament Europejski poparł złagodzoną wersję Euro VII

Pragmatyczne podejście komisji ENVI zostało przyjęte z zadowoleniem przez użytkowników oraz producentów samochodów.

Publikacja: 13.10.2023 15:46

Parlament Europejski poparł złagodzoną wersję Euro VII

Parlament Europejski

Foto: Parlament Europejski

Parlamentarna Komisja Zdrowia i Żywności (ENVI) poparła propozycję Rady UE przedstawioną pod koniec września, aby utrzymać bez zmian limity zanieczyszczeń dla pojazdów osobowych i lekkich dostawczych, zaostrzyć limity dla ciężkich pojazdów użytkowych i jedynie lekko zwiększyć wymagania prób dla ciężkich pojazdów użytkowych. – Jesteśmy zadowoleni, że posłowie przyjęli realistyczne podejście do norm emisji spalin i harmonogramu ich wprowadzenia, pozostając w większości limity Euro 6/VI – stwierdza przedstawicielka Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego IRU Raluca Marian. 

Zapewnia, że IRU nie jest przeciwko limitom czystości spalin. – Nasza branża wspiera ograniczenia emisji spalin, dokąd cena nie zagraża konkurencyjności transportu. Branża skupia drobnych przedsiębiorców. W Hiszpanii i w Grecji ponad połowa firm ma tylko jedną ciężarówkę – podkreśla Marian. 

Czytaj więcej

Dalekodystansowy transport przechodzi z Mercedesem na elektryczny napęd

Ze stanowiska ENVI zadowolony jest także przemysł samochodowy, choć oczekuje dalszego złagodzenia wymagań. – Od dłuższego czasu domagamy się normy Euro VII, która pozostawi ceny pojazdów w zasięgu klientów oraz nie spowoduje utraty konkurencyjności naszych firm – stwierdza dyrektor generalna Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA Sigrid de Vries. 

Przypomina, że przemysł poczynił znaczne postępy w zmniejszeniu zanieczyszczenia środowiska przez pojazdy. – Nie jest właściwe określanie pojazdów Euro 6/VI jako „Bardzo zanieczyszczających” środowisko naturalne. Regulacje Euro 6/VI spełniły zadanie – uważa dyrektor ACEA. Samochody spełniające normę Euro VI emitują o 90 proc. mniej substancji trujących niż modele z homologacją Euro 0. 

Marian zaznacza, że poprawa efektywności środowiskowej pojazdów zeroemisyjnych i z dieslami jest ważna, ponieważ istotne są obie technologie. – Silnik spalinowy będzie odgrywał w transporcie istotną rolę jeszcze przez długie dekady – uważa przedstawicielka IRU. 

Czytaj więcej

Koniec z oligopolem na rynku kontenerów morskich

Ma ona także obawy co do bezpieczeństwa danych przesyłanych z samochodów, a dotyczących zużycia paliwa i innych parametrów. – Mogą być one użyte przez duże firmy do analizy i zdobycia przewagi konkurencyjnej. Mam nadzieję, że ta sprawa zostanie opracowana przed plenarnym posiedzeniem – wskazuje Marian. Parlament będzie głosował w tej sprawie w listopadzie. 

Parlamentarna Komisja Zdrowia i Żywności (ENVI) poparła propozycję Rady UE przedstawioną pod koniec września, aby utrzymać bez zmian limity zanieczyszczeń dla pojazdów osobowych i lekkich dostawczych, zaostrzyć limity dla ciężkich pojazdów użytkowych i jedynie lekko zwiększyć wymagania prób dla ciężkich pojazdów użytkowych. – Jesteśmy zadowoleni, że posłowie przyjęli realistyczne podejście do norm emisji spalin i harmonogramu ich wprowadzenia, pozostając w większości limity Euro 6/VI – stwierdza przedstawicielka Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego IRU Raluca Marian. 

Regulacje Ue
Komisja Europejska przygotowuje kolejne bariery dla polskich firm transportowych
Materiał Promocyjny
VI Krajowe Dni Pola Bratoszewice 2025
Regulacje Ue
Polscy przewoźnicy domagają się zawieszenia umowy transportowej z Ukrainą
Regulacje Ue
Przewoźnicy: Unijne przepisy wysadzą w powietrze transport międzynarodowy
Regulacje Ue
Unia Europejska dobija polskich przewoźników
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Regulacje Ue
PE przyjmie ułatwienia w rozliczaniu CO2 dla koncernów samochodowych
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont