KPO to także nowe podatki dla zmotoryzowanych i transportu

Wraz z KPO pojawią się nowe stawki opłat drogowych oraz podatki od pojazdów spalinowych. Transport podrożeje.

Publikacja: 14.02.2024 15:40

KPO to także nowe podatki dla zmotoryzowanych i transportu

Foto: GDDKiA

Jedynym z kamieni milowych jest wprowadzenie myta zależnego od emisji CO2 oraz maksymalnej masy całkowitej samochodu. Ta zmiana powinna zostać wdrożona przez rząd do końca marca i dotyczy samochodów o dmc powyżej 3,5 tony. Na razie projekt ustawy jest w tworzeniu. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Polska Izba Spedycji i Logistyki postulują, aby w pakiecie z nowym mytem rząd dopuścił stosowanie długich zestawów o długości 25,25 m.

Innym warunkiem przekazania pieniędzy z KPO jest wprowadzenie nowego podatku od samochodów spalinowych (wszystkich klas i wielkości). – Na początku chodzi o wprowadzenie jednorazowego podatku od zakupu samochodu spalinowego (co czeka nas jeszcze w tym roku), a w drugim etapie, o wprowadzenie corocznej opłaty od samochodów spalinowych o dmc do 3,5 tony. Zwłaszcza ten drugi element (który ma być wprowadzony od II kw. 2026 roku) jest groźny, gdyż założeniem jest wprowadzenie dolegliwości finansowej dla użytkowników starych samochodów, aby zmotywować ich do zakupu nowych. Prawdopodobnie będą więc to kwoty odczuwalne dla obywateli – przypuszcza partner, doradca podatkowy Martini i Wspólnicy Jerzy Martini.

Czytaj więcej

Rosyjskie wpływy a upadłość polskiego terminala kolejowego na granicy z Białorusią

Zaznacza, że opłata i podatek powinny obejmować wszystkie samochody spalinowe. – Konkretne mechanizmy nie są znane – zaznacza Martini.

W akcie prawnym dotyczącym opłat rejestracyjnych UE wprowadzi mechanizmy finansowe i fiskalne stymulujące popyt na czystsze pojazdy, w tym wyższe opłaty rejestracyjne za pojazdy spalinowe, oraz środki wspierające dotyczące przyspieszonej amortyzacji pojazdów elektrycznych. – Opłata zależy od emisji CO2 lub NOx. Dochody z opłat zostaną przeznaczone na ograniczenie negatywnych efektów zewnętrznych transportu i rozwój niskoemisyjnego transportu publicznego zarówno na obszarach miejskich, jak i wiejskich – dodaje Martini.

Także podatek od posiadania pojazdów spalinowych będzie skorelowany z emisjami CO2 i NOx pojazdu.

Martini uważa, że koncepcja jest dyskusyjna, jeśli chodzi o realizację deklarowanego celu, czyli ochrony środowiska. – Czy faktycznie bardziej truje ten, który jeździ tym samym samochodem przez 20 lat czy ten kto regularnie wymienia na nowy co trzy lata (czy kalkulacja dotycząca obciążenia środowiska nie powinna również obejmować produkcji samochodu) – zastanawia się doradca podatkowy.

Czytaj więcej

Reforma Unijnego Kodeksu Celnego

Podkreśla, że ważne jest, żeby wprowadzenie tego nowego podatku nie spowodowało wykluczenia motoryzacyjnego znacznej części społeczeństwa, dla której koszt zakupu nowego samochodu jest nieosiągalny. – Wprowadzenie wysokiej corocznej opłaty nie spowoduje, że osoby takie kupią sobie nowy samochód tylko po prostu odbierze im się efektywnie prawo do korzystania z samochodów – wskazuje Martini.

Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że na koniec 2022 roku 23 proc. aut osobowych miało ponad 20 lat, tyle samo lekkich dostawczych o dmc do 3,5 tony, a w przypadku samochodów ciężarowych co piąty liczył ponad 20 lat.

Do marca powinien zacząć obowiązywać w Polsce system opłat drogowych w którym stawki ustalane są na podstawie wielkości emisji CO2. 

Jedynym z kamieni milowych jest wprowadzenie myta zależnego od emisji CO2 oraz maksymalnej masy całkowitej samochodu. Ta zmiana powinna zostać wdrożona przez rząd do końca marca i dotyczy samochodów o dmc powyżej 3,5 tony. Na razie projekt ustawy jest w tworzeniu. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Polska Izba Spedycji i Logistyki postulują, aby w pakiecie z nowym mytem rząd dopuścił stosowanie długich zestawów o długości 25,25 m.

Pozostało 86% artykułu
Regulacje Ue
Polscy europarlamentarzyści niszczą polskich przewoźników
Regulacje Ue
Producenci ciężarówek przygotowani na Euro VII
Regulacje Ue
Unia Europejska walczy z opóźnieniami płatności
Regulacje Ue
Spór kolejarzy ze spedytorami o długie zestawy
Regulacje Ue
Spedytorzy: administracyjne ograniczenia szkodzą gospodarce