Izba Gospodarcza Transportu Lądowego, Forum Kolejowego „Railway Business Forum”, Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych oraz Fundacja „ProKolej” proszą o Ministerstwo Infrastruktury pilne konsultacje w powyższej sprawie.
Organizacje przekonują, że zaproponowane przez Parlament Europejski regulacje dopuszczające długie zestawy o dmc 60 ton są „szkodliwe dla transportu kolejowego oraz intermodalnego i stoją w jawnej sprzeczności z celami i działaniami na rzecz zrównoważenia transportu zapisanymi w oficjalnych dokumentach unijnych i krajowych”.
Czytaj więcej
Brakuje funduszy na tabor i organizację połączeń kolejowych. Czy kolej jest zbyt kosztowana dla samorządów?
Przedstawiciele branży kolejowej uważają, że podniesienie konkurencyjności doprowadzi do przejęcia dodatkowych ładunków na rynku, który już dziś jest niezrównoważony i nie zapewnia uczciwej konkurencji międzygałęziowej.
Obawiają się nieuniknionych strat sektora kolejowego i przewozów intermodalnych w przewozach ładunków, szacowane na poziomie nawet 20 proc. Branża kolejowa spodziewa się również utrudnień w prowadzeniu operacji intermodalnych i kombinowanych wynikających m.in. z niekompatybilności jednostek i wagonów oraz infrastruktury terminalowej i wyposażenia terminali. Wskazuje na zwiększone koszty utrzymania infrastruktury drogowej oraz koszty zewnętrzne transportu.