Producenci ciężarówek przygotowani na Euro VII

Parlament Europejski przyjął przepisy wprowadzające normy Euro VII, które Rada musi formalnie zatwierdzić, zanim wejdą w życie.

Publikacja: 21.03.2024 21:19

Producenci ciężarówek przygotowani na Euro VII

GDDKiA

Foto: GDDKiA, Krzysztof Nalewajko

Producentów autobusów i ciężarówek będą obowiązywać bardziej rygorystyczne limity emisji spalin mierzone w laboratoriach i w rzeczywistych warunkach jazdy, przy jednoczesnym zachowaniu obecnych warunków testowych Euro VI. – Udało nam się osiągnąć równowagę między celami środowiskowymi a żywotnymi interesami producentów. Chcemy zapewnić przystępność cenową nowych mniejszych samochodów z silnikami spalinowymi dla klientów krajowych, a jednocześnie umożliwić przemysłowi motoryzacyjnemu przygotowanie się do oczekiwanej transformacji sektora. UE zajmie się teraz również kwestią emisji z hamulców i opon oraz zapewnieniem większej trwałości akumulatorów – tłumaczy zmiany sprawozdawca Alexandr Vondra (ECR, Czechy). 

Przemysł samochodowy głosem European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) kręci nosem i narzeka na nowe wymogi, ponieważ pojawiają się w krytycznym momencie, gdy europejski przemysł motoryzacyjny odchodzi od silników spalinowych na rzecz elektrycznych układów napędowych. Tymczasem rodzimi producenci muszą stawić czoła ostrzejszej konkurencji ze strony Chin i Stanów Zjednoczonych, a jednocześnie przyjdzie im zapłacić za dostosowanie silników do nowych norm. 

Czytaj więcej

Miliardy euro dla polskich firm transportowych

Wydaje się jednak, że utyskiwania są na wyrost, a zatwierdzenie przepisów przez Radę będzie formalnością. W komunikacie ACEA przyznała, że są to „wiodące na świecie normy emisji”, a zatem prawa rynkowe zmuszą konkurencję z innych kontynentów i dużych rynków do pójścia w ślady europejskiego regulatora.

Na dodatek producenci już poczynili największe wydatki w postaci przygotowania nowych platform silników. Przeznaczone są dla najpopularniejszej wśród ciężarówek kategorii o dmc powyżej 16 ton i spełnią po modernizacjach normy Euro VII, która zacznie obowiązywać 42 miesiące po przyjęciu przez Radę. 

Nowy silnik wprowadza koncern Traton, mający jedną trzecią europejskiego rynku i należący do czołówki światowych graczy. Diesel miał premierę dwa lata temu w Scanii (model Super), a w tym roku jednostka trafi do ciężkich MAN-ów oraz Internationali. Łącznie Traton będzie produkować dobrze ponad ćwierć miliona takich silników rocznie. 

Od kilku lat nowych diesli używa Daimler Truck, mający dwie marki: Mercedes-Benz oraz Detroit Diesel. Daimler ma ponad jedną piątą rynku unijnego i podobny udział w rynku północnoamerykańskim i także jest globalnym graczem z silną pozycją na pozostałych rynkach (Azja, Ameryka Południowa). W sumie Daimler Truck produkuje porównywalną liczbę silników jak Traton. 

Czytaj więcej

Unia Europejska walczy z opóźnieniami płatności

Nieco mniejszym graczem jest Volvo, które podobnie jak Paccar (w Europie ma markę DAF) ma silniki od kilku lat gotowe na Euro VII. Iveco odnowiło zaprezentowany w tym roku 13-litrowy diesel. Jest to w zasadzie nowa jednostka, zaprojektowana kosztem miliarda dolarów. Produkcji Iveco sięga 100 tys. ciężkich silników rocznie. 

Producentów autobusów i ciężarówek będą obowiązywać bardziej rygorystyczne limity emisji spalin mierzone w laboratoriach i w rzeczywistych warunkach jazdy, przy jednoczesnym zachowaniu obecnych warunków testowych Euro VI. – Udało nam się osiągnąć równowagę między celami środowiskowymi a żywotnymi interesami producentów. Chcemy zapewnić przystępność cenową nowych mniejszych samochodów z silnikami spalinowymi dla klientów krajowych, a jednocześnie umożliwić przemysłowi motoryzacyjnemu przygotowanie się do oczekiwanej transformacji sektora. UE zajmie się teraz również kwestią emisji z hamulców i opon oraz zapewnieniem większej trwałości akumulatorów – tłumaczy zmiany sprawozdawca Alexandr Vondra (ECR, Czechy). 

Regulacje Ue
Unia Europejska tnie transportową gałąź, na której sama siedzi
Regulacje Ue
Zielone światło dla przewoźników ukraińskich
Regulacje Ue
Komisja Europejska przygotowuje kolejne bariery dla polskich firm transportowych
Regulacje Ue
Polscy przewoźnicy domagają się zawieszenia umowy transportowej z Ukrainą
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Regulacje Ue
Przewoźnicy: Unijne przepisy wysadzą w powietrze transport międzynarodowy