Wynajem hal. Co przyciąga najemców z zagranicy

Kto pamięta czasy, gdy za wynajęcie metra nowoczesnej hali firmy płaciły bez marudzenia 10 dolarów miesięcznie, a za przyległe do magazynów biura – nawet 23 dolary za metr? Tak było u nas ponad dwie dekady temu.

Publikacja: 14.04.2017 11:58

Wynajem hal. Co przyciąga najemców z zagranicy

Foto: logistyka.rp.pl

Rozwój rynku magazynowego w Polsce rozpoczął się w połowie lat 90. od budowy dwóch magazynów klasy A o łącznej powierzchni 25 tys. mkw. przez dwie amerykańskie spółki TKG International i Menard Doswell.

– Na polskim rynku działały już międzynarodowe spółki, które przyzwyczajone były do zachodnich standardów i takich poszukiwały także w naszym kraju. Sukces najmu był sygnałem dla innych deweloperów, że w Polsce panuje głód nowoczesnej powierzchni magazynowej. Pod koniec lat 90. pojawili się nowi gracze tacy, jak AIG Lincoln, Prologis czy MLP Group, a później dołączyli do nich m.in. Panattoni, Segro i Goodman – opowiada Tomasz Kasperowicz, partner w Colliers International (CI), dyrektor działu powierzchni logistycznych i przemysłowych.

Królowała Warszawa

Przez pierwsze lata głównym regionem, w którym budowano magazyny, była Warszawa i jej okolice – do 2004 roku podaż hal przekroczyła w stolicy 770 tys. mkw., podczas gdy na rynkach regionalnych wyniosła zaledwie 200 tys. mkw. Pierwsze magazyny poza stolicą pojawiły się na Górnym Śląsku, w środkowej Polsce oraz w Poznaniu. Magazyn o powierzchni 8 tys. – wybudowany w 2000 r. – miał także Kraków. Jednak do 2006 roku nie powstał tu żaden nowy obiekt – przypominają analitycy firmy CI.

– Kiedy ponad dekadę temu Segro rozpoczynało działalność w Europie Centralnej, polski rynek powierzchni magazynowych dopiero raczkował. Początkowo jego tempo rozwoju było dość wolne, w związku z brakiem odpowiedniej infrastruktury komunikacyjnej. Z czasem, wraz z poprawą jakości i ilości dróg oraz napływem inwestorów, rynek nabrał dynamiki, której efekty widzimy dziś, gdy bije kolejne rekordy – opowiada Magdalena Szulc, dyrektor Segro na Europę Centralną.

Regiony bez hal

Powodem, aby deweloperzy magazynów zwrócili uwagę na inne regiony kraju niż Polska środkowa, były oczekiwania samych najemców. – W Rohlig Suus Logistics już w momencie budowy naszej sieci dystrybucji krajowej w Polsce dostrzegliśmy magazynowy potencjał regionów. Początkowo prowadziliśmy operacje logistyczne w obiektach, które często wymagały stałych nakładów inwestycyjnych, abyśmy mogli świadczyć usługi na wysokim poziomie. Z czasem udało nam się zachęcić lokalne firmy do korzystania z usług logistyki kontraktowej, co skłoniło inwestorów do budowy nowoczesnych powierzchni magazynowych klasy A w miastach regionalnych. Dziś, tak jak kilkanaście lat temu na Zachodzie, nowoczesne magazyny powstają w całej Polsce, a przykładem regionu, w którym w ostatnim czasie powstaje szereg takich obiektów jest tzw. Ściana Wschodnia, gdzie jesteśmy obecni w magazynach zlokalizowanych na terenie Lublina, Olsztyna, Białegostoku i Rzeszowa — mówi Anna Galas, dyrektor ds. logistyki kontraktowej w Rohlig Suus Logistics.

Amazon i Zalando

Analitycy CI podkreślają że momentem przełomowym dla polskiego rynku magazynowego było wejście Polski do Unii Europejskiej. W ciągu czterech lat (do bankructwa banku Lehman Brothers w 2008 roku) na rynek trafiło blisko 4 mln mkw. nowoczesnej powierzchni magazynowej, z czego prawie połowa w rekordowym 2008 roku. W tym czasie pierwsze hale powstały we Wrocławiu, Trójmieście, Toruniu i Szczecinie. Nową podaż odnotowano także w Krakowie.

– Po wejściu Polski do UE i otwarciu granic firmy deweloperskie oceniły, że ryzyko inwestycyjne w Polsce jest już mniejsze, w związku z czym zaczęły podążać za klientem i pozyskiwać grunty pod przyszłe inwestycje w regionach – mówi Maciej Chmielewski, partner w Colliers International, dyrektor działu powierzchni logistycznych i przemysłowych.

Po krachu w 2008 roku podaż na rynku wyhamowała. Deweloperzy ograniczyli inwestycje spekulacyjne, stawiając na obiekty typu BTS (build to suit) i prelet, czyli zabezpieczone wcześniejszymi umowami najmu. Stabilny wzrost w branży zaczął się w 2010 roku, natomiast od 2014 roku podaż bije rekordy. Polska ma już ponad 11,2 mln mkw. hal i jest liderem rynku magazynowego w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Rekordowy pod względem podaży i popytu okazał się 2016 rok, kiedy to na rynek trafiło aż 1,26 mln mkw., zaś transakcje zawarto na ponad 3,32 mln mkw.

– Jednym z głównych powodów spektakularnego ożywienia rynku magazynowego w Polsce jest pojawienie się nowej gałęzi gospodarki, czyli e-commerce, którą obsługują ogromne magazyny. Transakcje z firmami prowadzącymi sprzedaż internetową – Amazonem i Zalando – należą do największych na rynku – mówi Tomasz Kasperowicz.

Nowym trendem na polskim rynku magazynów są rozwiązania przyjazne środowisku. – Ich wprowadzenie jest dowodem na to, że Polska przeistacza się z kierunku, który był atrakcyjny głównie pod względem kosztów, w miejsce, w którym obok wciąż relatywnie niskich kosztów operacyjnych wysoki standard techniczny obiektów stawia się na pierwszym miejscu – podkreśla Katarzyna Pyś-Fabiańczyk.

Rozwój rynku magazynowego w Polsce rozpoczął się w połowie lat 90. od budowy dwóch magazynów klasy A o łącznej powierzchni 25 tys. mkw. przez dwie amerykańskie spółki TKG International i Menard Doswell.

– Na polskim rynku działały już międzynarodowe spółki, które przyzwyczajone były do zachodnich standardów i takich poszukiwały także w naszym kraju. Sukces najmu był sygnałem dla innych deweloperów, że w Polsce panuje głód nowoczesnej powierzchni magazynowej. Pod koniec lat 90. pojawili się nowi gracze tacy, jak AIG Lincoln, Prologis czy MLP Group, a później dołączyli do nich m.in. Panattoni, Segro i Goodman – opowiada Tomasz Kasperowicz, partner w Colliers International (CI), dyrektor działu powierzchni logistycznych i przemysłowych.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Rynek
Oczekiwane ożywienie na rynku magazynowym
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Rynek
Nawet spowolnienie nie zdetronizowało Polski
Rynek
REITy napędzą rynek magazynowy
Rynek
Nadchodzi ożywienie na rynku magazynowym
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Rynek
Tańszy pieniądz rozrusza rynek magazynowy
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej