Deweloperzy zakończyli rekordowe półrocze. Z czego wynika trend, który idzie przeciwnie do całej gospodarki?
Wynajem nieruchomości napędza e-commerce, a pandemia COVID-19 ten trend nasiliła i wyraźnie zaakcentowała rolę nieruchomości logistycznych w zaspokajaniu najważniejszych potrzeb konsumentów. Ostatnie miesiące dowiodły, jak ważnym ogniwem w handlu są magazyny, szczególnie te położone w dużych aglomeracjach. Gdy na całym świecie wdrożono zalecenia społecznej izolacji, konsumenci zmodyfikowali swoje nawyki zakupowe na rzecz e-commerce, więc firmy musiały szybko zareagować na tę sytuację inwestując w e-fulfillment i dostosowując łańcuch dostaw do nowych wzorów konsumpcji. Nasi analitycy z Działu Prologis Research w swoich raportach oszacowali, że wzrost handlu elektronicznego o każde 100 punktów bazowych może przełożyć się na zwiększenie popytu na nieruchomości logistyczne o niemal 2 mln metrów kwadratowych. Co więcej, pandemia sprawiła, że zaczyna się odchodzić od modelu efektywnościowego na rzecz zwiększania odporności łańcucha dostaw i zachowania ciągłości działania dzięki podwyższeniu poziomów zapasów.
Biorąc pod uwagę obecną sytuację rynkową i ekonomiczną oraz ubiegłoroczny wzrost czynszów, w jaki sposób najemcy mogą zmniejszyć swoje koszty operacyjne?
Największym wyzwaniem w rozliczaniu kosztów eksploatacyjnych magazynów jest w mojej ocenie sytuacja polityczno-gospodarcza, która ma wpływ na nieoczekiwane, znaczące podwyżki. Przykładem jest duży wzrost cen energii. Staramy się, aby wzrost kosztów eksploatacji był jak najmniej odczuwalny dla klientów. Dlatego wszystkie nasze magazyny są wyposażone w system smart meteringu do zdalnego monitorowania zużycia mediów, pozwalający klientom na bieżąco kontrolować poziom ich wydatków. Mamy również zespół do spraw zakupów mediów, który stale monitoruje rynek energii i dzięki skali naszego działania możemy wynegocjować korzystne stawki za dostarczanie energii naszym klientom. Ważne są też działania prewencyjne, ponieważ awarie łączą się z dużym obciążeniem finansowym i zaburzeniem operacji klienta, dlatego prowadzimy w tym zakresie szersze działania niż te wynikające z przepisów i umów z najemcami. Klienci mają do dyspozycji platformę on-line do zarządzania nieruchomościami, dzięki której mogą natychmiast reagować i przeciwdziałać problemom.
Z kolei w ramach programu Essentials zachęcamy najemców do wymiany lamp, na korzystnych warunkach, na wydajne energooszczędne oświetlenie LED. To wiąże się również z tym, że bardzo poważnie podchodzimy do kwestii odpowiedzialnego gospodarowania zasobami naturalnymi. Nieruchomości projektujemy tak, aby miały jak najmniejszy wpływ na środowisko i wykazywały maksymalną efektywność energetyczną, dlatego każdy nowopowstający budynek Prologis w Europie Środkowej jest poddawany certyfikacji BREEAM. Działania te przekładają się bezpośrednio na szereg korzyści dla klientów, w tym także tych finansowych, co opisujemy w naszym najnowszym rocznym raporcie dotyczącym standardów ESG (Environmental, Social and Governance). Jednym z najlepszym przykładów połączenia oszczędności w eksploatacji z minimalizowaniem śladu ekologicznego jest nasz magazyn typu build-to-suit dla L’Oreal w Muggensturm w Niemczech. To obiekt całkowicie neutralny emisyjnie, wyposażony w instalację fotowoltaiczną, zielony dach i system odzyskiwania wody.