Logistycy w nowych magazynach

Rosną powierzchnie magazynów przeładunkowych, ale brakuje rąk do pracy, co zmusza logistyków do automatyzacji.

Publikacja: 25.05.2023 07:50

Logistycy w nowych magazynach

Panattoni

Foto: Panattoni

Operatorzy logistyczni od lat obserwują w przewozach rosnącą liczbę drobniejszych przesyłek. W ostatnim czasie wyraźnie rozbudowują magazyny przeładunkowe, aby poradzić sobie ze zwiększającym się potokiem ładunków. 

Im większy tym lepszy

DB Schenker w Szczecinie przeniósł się 24 października 2022 roku do nowo wybudowanej lokalizacji przy Lubczyńskiej 20. Hala terminala przeładunkowego ma powierzchnię operacyjną prawie 4200 m kw. 

Czytaj więcej

Pracownicy i klienci to najlepsi doradcy od optymalizacji

Wiosną DB Schenker dodał 18. terminal na terenie Polski. Nowy obiekt, zlokalizowany w Toruniu, to inwestycja warta ponad 50 mln zł. Hala przeładunkowa o powierzchni operacyjnej ponad 4800 m kw. ma 54 doki dla pojazdów ciężarowych oraz rampę służącą do ich odśnieżania. Na terenie obiektu znajduje się stacja ładowania samochodów elektrycznych. W Polsce koncern zatrudnia 2500 osób, posiada 13 magazynów logistycznych i agencję celną, zaś w Europie ma ponad 430 terminali. 

Sieć drobnicową rozbudowuje także konkurencyjny Raben, który w ub. roku otworzył w grudniu nowy magazyn w Warszawie, na Białołęce. Obiekt ma 7500 m kw. i 71 ramp przeładunkowych. Magazyn obsługuje sieć krajową oraz wahadła do krajów bałtyckich i Finlandii. Grupa posiada ponad 160 oddziałów w 15 krajach Europy (Polska, Niemcy, Holandia, Czechy, Słowacja, Ukraina, Litwa, Łotwa, Estonia, Węgry, Rumunia, Bułgaria, Grecja, Włochy oraz Austria) dysponuje 1 300 000 m kw. powierzchni magazynowych i każdego dnia na drogi wysyła ponad 9000 ciężarówek. 

Prawdziwy wysyp magazynów przeładunkowych zanotował Rohlig Suus, który tylko w tym roku otworzył nowe obiekty w Lublinie, Szczecinie, Koszalinie i Białymstoku, podwajając powierzchnię w porównaniu do poprzednich lat. Suus, podobnie jak Raben, także inwestuje w sieć międzynarodową, firma posiada oddziały w Czechach, Rumunii, Słowenii, na Węgrzech oraz na Słowacji. – Jednym z naszych strategicznych celów biznesowych jest rozwój firmy na rynkach zagranicznych, w tym również poprzez przejęcia. Aby zapewnić większy wzrost organiczny i wesprzeć planowane przez nas na tych rynkach akwizycje, do zarządu dołącza Artur Malarski, który będzie dbał o ten obszar naszej działalności­. Artur już do tej pory miał wpływ na ekspansję firmy w regionie CEE, m.in. biorąc udział w procesie otwarcia naszego pierwszego zagranicznego magazynu w Brnie – przypomina prezes zarządu Rohlig Suus Logistics Tadeusz Chmielewski. 

Czytaj więcej

Pierwszy krok do budowy głębokowodnego terminala w Świnoujściu

Dodaje, że wielu klientów traktuje ten region jako jeden obszar biznesowy. Firma zatrudnia przeszło 2000 osób w ponad 30 oddziałach w 7 krajach oraz zarządza ponad 330 tys. m kw. powierzchni magazynowej.

Logistycy kontraktowi też inwestują

Nowe powierzchnie magazynowe wynajmują logistycy duzi i mali. W grudniu dodatkowe 3 tys. m kw. wykupił pod Pruszkowem Terramar. Firma dysponuje trzema magazynami o łącznej powierzchni 25 000 m kw. Spedimex zwiększył o 46 000 m kw. zasoby powierzchni magazynowej, Langowski Logistics ma już 40 000 m kw. 

Operator logistyczny No Limit, specjalizujący się m.in. w logistyce kontraktowej, otworzył w styczniu Centrum Logistyczne pod Grodziskiem Mazowieckim. W magazynie o powierzchni 24 tys. m kw. obsługiwani będą klienci z branży Sport & Fashion. Spółka działa od Estonii po Chorwację i Bułgarię. – Rozwój infrastruktury drogowej w Polsce, wiele silnych ośrodków miejskich, a także wyjątkowe położenie geograficzne zwiększają znaczenie naszego kraju na europejskiej mapie połączeń logistycznych i transportowych. Polska staje się głównym HUB-em regionu CEE. Nie bez przyczyny od wielu lat na terenie naszego kraju usługi logistyki kontraktowej rozwijają się bardzo dynamicznie i powstają nowe centra logistyczne – wskazuje dyrektor Sprzedaży i Relacji z Klientami CEE w No Limit Maciej Rybak. Łącznie NoLimit ma ponad 170 000 m kw. powierzchni operacyjnej. 

Wg JLL w 2022 oddano do użytku w Polsce ponad 13,7 miliona m kw. nowej powierzchni logistycznej, co odpowiadało 25% wzrostowi względem 2021 roku. Wartość transakcji inwestycyjnych w 2022 r. na rynku magazynowym sięgnęła 2 mld euro. 

Czytaj więcej

Za nieco ponad rok przewoźnicy zarejestrują tylko naczepy z certyfikatem emisyjności

W całym 2022 r. największymi podpisanymi umowami były te z klientami z sektora e-commerce, ale tuż za nimi są firmy logistyczne. – Niezmiennie silnymi grupami najemców pozostaną logistycy oraz sieci handlowe, przy czym widoczny jest wzrost zainteresowania nowoczesną powierzchnią magazynową przez klientów produkcyjnych. W 2023 r. spodziewamy się rozwoju tego trendu. Polska gwarantuje szeroko rozumiane bezpieczeństwo prowadzenia biznesu oraz bliskość kluczowych rynków zbytu. Wśród innych aktywnych grup najemców powinni pozostać producenci i dystrybutorzy produktów FMCG oraz elektroniki, a także w nieco mniejszym stopniu e-commerce – wymienia dyrektor Działu Przemysłowego i Logistycznego AXI Immo Anna Głowacz. 

Logistycy mierzą się z brakiem rąk do pracy, dlatego też branża logistyczna zmierza w kierunku w pełnej automatyzacji zarówno magazynów do obsługi e-commerce, jak i kanałów tradycyjnych. 

Z ankiety FM Logistics wynika, że 82% organizacji traktuje częściową automatyzację jako normę we wszystkich typach magazynów. Częściowo zautomatyzowane magazyny do obsługi e-commerce posiada 80% firm, a częściowo zautomatyzowane magazyny do obsługi kanałów tradycyjnych (B2B) - 84%. 

Operatorzy logistyczni od lat obserwują w przewozach rosnącą liczbę drobniejszych przesyłek. W ostatnim czasie wyraźnie rozbudowują magazyny przeładunkowe, aby poradzić sobie ze zwiększającym się potokiem ładunków. 

Im większy tym lepszy

Pozostało 96% artykułu
Rynek
Nawet spowolnienie nie zdetronizowało Polski
Rynek
REITy napędzą rynek magazynowy
Rynek
Nadchodzi ożywienie na rynku magazynowym
Rynek
Tańszy pieniądz rozrusza rynek magazynowy
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Rynek
Logistycy pierwsi do inwestycji