Reklama
Rozwiń

Logistycy w nowych magazynach

Rosną powierzchnie magazynów przeładunkowych, ale brakuje rąk do pracy, co zmusza logistyków do automatyzacji.

Publikacja: 25.05.2023 07:50

Logistycy w nowych magazynach

Panattoni

Foto: Panattoni

Operatorzy logistyczni od lat obserwują w przewozach rosnącą liczbę drobniejszych przesyłek. W ostatnim czasie wyraźnie rozbudowują magazyny przeładunkowe, aby poradzić sobie ze zwiększającym się potokiem ładunków. 

Im większy tym lepszy

DB Schenker w Szczecinie przeniósł się 24 października 2022 roku do nowo wybudowanej lokalizacji przy Lubczyńskiej 20. Hala terminala przeładunkowego ma powierzchnię operacyjną prawie 4200 m kw. 

Czytaj więcej

Pracownicy i klienci to najlepsi doradcy od optymalizacji

Wiosną DB Schenker dodał 18. terminal na terenie Polski. Nowy obiekt, zlokalizowany w Toruniu, to inwestycja warta ponad 50 mln zł. Hala przeładunkowa o powierzchni operacyjnej ponad 4800 m kw. ma 54 doki dla pojazdów ciężarowych oraz rampę służącą do ich odśnieżania. Na terenie obiektu znajduje się stacja ładowania samochodów elektrycznych. W Polsce koncern zatrudnia 2500 osób, posiada 13 magazynów logistycznych i agencję celną, zaś w Europie ma ponad 430 terminali. 

Sieć drobnicową rozbudowuje także konkurencyjny Raben, który w ub. roku otworzył w grudniu nowy magazyn w Warszawie, na Białołęce. Obiekt ma 7500 m kw. i 71 ramp przeładunkowych. Magazyn obsługuje sieć krajową oraz wahadła do krajów bałtyckich i Finlandii. Grupa posiada ponad 160 oddziałów w 15 krajach Europy (Polska, Niemcy, Holandia, Czechy, Słowacja, Ukraina, Litwa, Łotwa, Estonia, Węgry, Rumunia, Bułgaria, Grecja, Włochy oraz Austria) dysponuje 1 300 000 m kw. powierzchni magazynowych i każdego dnia na drogi wysyła ponad 9000 ciężarówek. 

Prawdziwy wysyp magazynów przeładunkowych zanotował Rohlig Suus, który tylko w tym roku otworzył nowe obiekty w Lublinie, Szczecinie, Koszalinie i Białymstoku, podwajając powierzchnię w porównaniu do poprzednich lat. Suus, podobnie jak Raben, także inwestuje w sieć międzynarodową, firma posiada oddziały w Czechach, Rumunii, Słowenii, na Węgrzech oraz na Słowacji. – Jednym z naszych strategicznych celów biznesowych jest rozwój firmy na rynkach zagranicznych, w tym również poprzez przejęcia. Aby zapewnić większy wzrost organiczny i wesprzeć planowane przez nas na tych rynkach akwizycje, do zarządu dołącza Artur Malarski, który będzie dbał o ten obszar naszej działalności­. Artur już do tej pory miał wpływ na ekspansję firmy w regionie CEE, m.in. biorąc udział w procesie otwarcia naszego pierwszego zagranicznego magazynu w Brnie – przypomina prezes zarządu Rohlig Suus Logistics Tadeusz Chmielewski. 

Czytaj więcej

Pierwszy krok do budowy głębokowodnego terminala w Świnoujściu

Dodaje, że wielu klientów traktuje ten region jako jeden obszar biznesowy. Firma zatrudnia przeszło 2000 osób w ponad 30 oddziałach w 7 krajach oraz zarządza ponad 330 tys. m kw. powierzchni magazynowej.

Logistycy kontraktowi też inwestują

Nowe powierzchnie magazynowe wynajmują logistycy duzi i mali. W grudniu dodatkowe 3 tys. m kw. wykupił pod Pruszkowem Terramar. Firma dysponuje trzema magazynami o łącznej powierzchni 25 000 m kw. Spedimex zwiększył o 46 000 m kw. zasoby powierzchni magazynowej, Langowski Logistics ma już 40 000 m kw. 

Operator logistyczny No Limit, specjalizujący się m.in. w logistyce kontraktowej, otworzył w styczniu Centrum Logistyczne pod Grodziskiem Mazowieckim. W magazynie o powierzchni 24 tys. m kw. obsługiwani będą klienci z branży Sport & Fashion. Spółka działa od Estonii po Chorwację i Bułgarię. – Rozwój infrastruktury drogowej w Polsce, wiele silnych ośrodków miejskich, a także wyjątkowe położenie geograficzne zwiększają znaczenie naszego kraju na europejskiej mapie połączeń logistycznych i transportowych. Polska staje się głównym HUB-em regionu CEE. Nie bez przyczyny od wielu lat na terenie naszego kraju usługi logistyki kontraktowej rozwijają się bardzo dynamicznie i powstają nowe centra logistyczne – wskazuje dyrektor Sprzedaży i Relacji z Klientami CEE w No Limit Maciej Rybak. Łącznie NoLimit ma ponad 170 000 m kw. powierzchni operacyjnej. 

Wg JLL w 2022 oddano do użytku w Polsce ponad 13,7 miliona m kw. nowej powierzchni logistycznej, co odpowiadało 25% wzrostowi względem 2021 roku. Wartość transakcji inwestycyjnych w 2022 r. na rynku magazynowym sięgnęła 2 mld euro. 

Czytaj więcej

Za nieco ponad rok przewoźnicy zarejestrują tylko naczepy z certyfikatem emisyjności

W całym 2022 r. największymi podpisanymi umowami były te z klientami z sektora e-commerce, ale tuż za nimi są firmy logistyczne. – Niezmiennie silnymi grupami najemców pozostaną logistycy oraz sieci handlowe, przy czym widoczny jest wzrost zainteresowania nowoczesną powierzchnią magazynową przez klientów produkcyjnych. W 2023 r. spodziewamy się rozwoju tego trendu. Polska gwarantuje szeroko rozumiane bezpieczeństwo prowadzenia biznesu oraz bliskość kluczowych rynków zbytu. Wśród innych aktywnych grup najemców powinni pozostać producenci i dystrybutorzy produktów FMCG oraz elektroniki, a także w nieco mniejszym stopniu e-commerce – wymienia dyrektor Działu Przemysłowego i Logistycznego AXI Immo Anna Głowacz. 

Logistycy mierzą się z brakiem rąk do pracy, dlatego też branża logistyczna zmierza w kierunku w pełnej automatyzacji zarówno magazynów do obsługi e-commerce, jak i kanałów tradycyjnych. 

Z ankiety FM Logistics wynika, że 82% organizacji traktuje częściową automatyzację jako normę we wszystkich typach magazynów. Częściowo zautomatyzowane magazyny do obsługi e-commerce posiada 80% firm, a częściowo zautomatyzowane magazyny do obsługi kanałów tradycyjnych (B2B) - 84%. 

Operatorzy logistyczni od lat obserwują w przewozach rosnącą liczbę drobniejszych przesyłek. W ostatnim czasie wyraźnie rozbudowują magazyny przeładunkowe, aby poradzić sobie ze zwiększającym się potokiem ładunków. 

Im większy tym lepszy

Pozostało jeszcze 96% artykułu
Rynek
Rezerwa najemców magazynów
Rynek
Branża spożywcza rozbudowuje magazyny
Rynek
Największy najemca magazynów powiększy przewagę nad innymi branżami
Rynek
Deweloperzy liczą na poprawę popytu na magazyny
Rynek
Najkosztowniejsze magazyny rosną w Polsce jak grzyby po deszczu