Pierwszy krok do budowy głębokowodnego terminala w Świnoujściu

Niemieckie roszczenia do polskich wód terytorialnych zmusiły Warszawę do wydania 10 mld zł na budowę nowego toru podejściowego do portu w Świnoujściu.

Publikacja: 23.05.2023 11:23

Pierwszy krok do budowy głębokowodnego terminala w Świnoujściu

Foto: ZPSS

Ruszają prace przy głębokowodnym terminalu kontenerowym w Świnoujściu. 19 maja, Rada Ministrów przyjęła projekt uchwały, ustanawiającej program „Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu” obejmujący lata 2023 - 2029. 

W ramach programu zostanie zbudowany wschodni tor podejściowy do Świnoujścia o głębokości technicznej 17 m, długości ok. 70 km i szerokości 500 m, falochron dla nowego portu zewnętrznego w Świnoujściu, a Urząd Morski w Szczecinie kupi pogłębiarkę na potrzeby utrzymania parametrów torów podejściowych do Świnoujścia oraz toru wodnego Świnoujście-Szczecin. 

Czytaj więcej

Gdański port przygotowuje się na żniwa i nie chce powtórki węglowej blokady

Za powodzenie projektu trzymają kciuki spedytorzy, którzy jednak powstrzymują się z otwieraniem szampana. – Coś się najwyraźniej dzieje, oby to nie była tylko przedwyborcza transportowa kiełbasa. Trzeba poczekać 2-3 tygodnie, bo w tej sprawie były już falstarty – przypomina przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyński. 

Wielki projekt

Koszt programu, na który składać się będą środki finansowe budżetu państwa oraz krajowego programu „Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko” 2021-2027, to ok. 10,3 mld złotych. 

Rzecznik Urzędu Morskiego w Szczecinie Ewa Wieczorek wyjaśnia, że nowy tor podejściowy będzie przebiegał po wodach polskiego morza terytorialnego i polskiej wyłącznej strefy ekonomicznej. – Nowe podejście zostanie poprowadzone na wschód od wejścia do portu w Świnoujściu; wybierając ten wariant kierowaliśmy się przede wszystkim względami bezpieczeństwa żeglugi (właściwy zapas wody pod stępką) i uwarunkowaniami środowiskowymi – zaznacza Wieczorek.

Obszar, w którym tor będzie się mieścił, to korytarz wyznaczony dla tras żeglugowych zawarty w „Planie zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej”, przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów (Dz. U. 2021 poz. 935) i uzgodnionym transgranicznie. – W najbliższym czasie będziemy ogłaszać postępowanie przetargowe na wykonanie szczegółowej analizy nawigacyjnej wraz z modelem toru. W tym roku przed nami także przetarg na studium wykonalności wraz z raportem oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz działania przygotowawcze, związane z wywiadem ferromagnetycznym – wymienia rzeczniczka UM w Szczecinie. 

Czytaj więcej

Trzeba odwołać wycieczki z braku kierowców i autokarów

Podkreśla, że skala projektu jest o wiele większa od modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 metra, co kosztowało 1,9 mld złotych. – Dla porównania, podczas modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin wydobyto ok. 23 miliony metrów sześciennych urobku, w tej inwestycji do wydobycia będzie ok. 130-150 mln metrów sześciennych – porównuje Wieczorek.

Świnoujście i Hamburg 

Terminal kontenerowy w Świnoujściu będzie przyjmował statki oceaniczne. – Świnoujście znajduje się pośrodku między Gdańskiem i Hamburgiem. Na Bałtyku jest miejsce na taki terminal, a wzmocni on także bezpieczeństwo Polski – uważa wiceprezes Zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście Daniel Stachiewicz. 

Niemcy starali się zaklepać sobie uprzywilejowaną pozycję wpisując do unijnych dokumentów planistycznych, że Hamburg będzie obsługiwał także porty zachodniego Bałtyku. 

Dodatkowo od dekad trwa spór między Polską i Niemcami o podejście do portu w Świnoujściu. Jak przypomina Dariusz Bugajski w pracy „Polsko-niemiecki spór o status wód redy w Zatoce Pomorskiej”, umowa pomiędzy Polską i NRD z maja 1989 roku przesunęła na zachód granicę morza terytorialnego NRD, dzięki czemu cały tor podejściowy znalazł się poza wodami terytorialnymi Niemiec. „Zachodni sąsiad zrezygnował więc z akwenu morza terytorialnego w obrębie północnej części redy, a w zamian uzyskał kosztem Polski akwen o powierzchni około 46 mil morskich kwadratowych (158 km2), który dziś stanowi wyłączną strefę ekonomiczną Niemiec” zaznacza Bugajski. 

Czytaj więcej

Rośnie konkurencja w kolejowych przewozach z Ukrainy

Pomimo potwierdzonych przez rząd NRF ustaleń, Niemcy uznali w 1994 roku akwen za swoją wyłączną strefę ekonomiczną. Rok później Polska uznała obszar za polskie morze terytorialne, co jest zgodne z polsko-niemieckimi umowami. Pomimo tego, funkcjonariusze niemieckiej straży granicznej weszli 1 grudnia 2004 roku na pokład holenderskiej pogłębiarki działającej na zlecenie Urzędu Morskiego w Szczecinie na polskich wodach terytorialnych i zakazali jej prac. Nie był to jedyny incydent. Kolejny akt agresji miał miejsce 16 sierpnia 2006 roku, gdy okręty niemieckiej marynarki wojennej pod pozorem manewrów zepchnęły z toru podejściowego na płyciznę 3 polskie promy. W poprzek toru wodnego leży gazociąg Nord Stream. Na tym akwenie, w ostatnim czasie, UM Szczecin przeprowadził prace pogłębiarskie w 2020 roku. 

Ruszają prace przy głębokowodnym terminalu kontenerowym w Świnoujściu. 19 maja, Rada Ministrów przyjęła projekt uchwały, ustanawiającej program „Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu” obejmujący lata 2023 - 2029. 

W ramach programu zostanie zbudowany wschodni tor podejściowy do Świnoujścia o głębokości technicznej 17 m, długości ok. 70 km i szerokości 500 m, falochron dla nowego portu zewnętrznego w Świnoujściu, a Urząd Morski w Szczecinie kupi pogłębiarkę na potrzeby utrzymania parametrów torów podejściowych do Świnoujścia oraz toru wodnego Świnoujście-Szczecin. 

Pozostało 88% artykułu
Morski
Saperzy usuwają zniszczony most w Baltimore
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Morski
Czy tragedia w Baltimore będzie miała wypływ na polskie porty?
Morski
Spedytorzy z mniejszymi dochodami i zyskami
Morski
Na Morzu Czerwonym ruch statków zmalał o połowę
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Morski
Największe porty na Bałtyku w 2023 roku