Pierwszy krok do budowy głębokowodnego terminala w Świnoujściu

Niemieckie roszczenia do polskich wód terytorialnych zmusiły Warszawę do wydania 10 mld zł na budowę nowego toru podejściowego do portu w Świnoujściu.

Publikacja: 23.05.2023 11:23

Pierwszy krok do budowy głębokowodnego terminala w Świnoujściu

ZPSS

Foto: ZPSS

Ruszają prace przy głębokowodnym terminalu kontenerowym w Świnoujściu. 19 maja, Rada Ministrów przyjęła projekt uchwały, ustanawiającej program „Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu” obejmujący lata 2023 - 2029. 

W ramach programu zostanie zbudowany wschodni tor podejściowy do Świnoujścia o głębokości technicznej 17 m, długości ok. 70 km i szerokości 500 m, falochron dla nowego portu zewnętrznego w Świnoujściu, a Urząd Morski w Szczecinie kupi pogłębiarkę na potrzeby utrzymania parametrów torów podejściowych do Świnoujścia oraz toru wodnego Świnoujście-Szczecin. 

Czytaj więcej

Gdański port przygotowuje się na żniwa i nie chce powtórki węglowej blokady

Za powodzenie projektu trzymają kciuki spedytorzy, którzy jednak powstrzymują się z otwieraniem szampana. – Coś się najwyraźniej dzieje, oby to nie była tylko przedwyborcza transportowa kiełbasa. Trzeba poczekać 2-3 tygodnie, bo w tej sprawie były już falstarty – przypomina przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyński. 

Wielki projekt

Koszt programu, na który składać się będą środki finansowe budżetu państwa oraz krajowego programu „Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko” 2021-2027, to ok. 10,3 mld złotych. 

Rzecznik Urzędu Morskiego w Szczecinie Ewa Wieczorek wyjaśnia, że nowy tor podejściowy będzie przebiegał po wodach polskiego morza terytorialnego i polskiej wyłącznej strefy ekonomicznej. – Nowe podejście zostanie poprowadzone na wschód od wejścia do portu w Świnoujściu; wybierając ten wariant kierowaliśmy się przede wszystkim względami bezpieczeństwa żeglugi (właściwy zapas wody pod stępką) i uwarunkowaniami środowiskowymi – zaznacza Wieczorek.

Obszar, w którym tor będzie się mieścił, to korytarz wyznaczony dla tras żeglugowych zawarty w „Planie zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej”, przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów (Dz. U. 2021 poz. 935) i uzgodnionym transgranicznie. – W najbliższym czasie będziemy ogłaszać postępowanie przetargowe na wykonanie szczegółowej analizy nawigacyjnej wraz z modelem toru. W tym roku przed nami także przetarg na studium wykonalności wraz z raportem oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz działania przygotowawcze, związane z wywiadem ferromagnetycznym – wymienia rzeczniczka UM w Szczecinie. 

Czytaj więcej

Trzeba odwołać wycieczki z braku kierowców i autokarów

Podkreśla, że skala projektu jest o wiele większa od modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 metra, co kosztowało 1,9 mld złotych. – Dla porównania, podczas modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin wydobyto ok. 23 miliony metrów sześciennych urobku, w tej inwestycji do wydobycia będzie ok. 130-150 mln metrów sześciennych – porównuje Wieczorek.

Świnoujście i Hamburg 

Terminal kontenerowy w Świnoujściu będzie przyjmował statki oceaniczne. – Świnoujście znajduje się pośrodku między Gdańskiem i Hamburgiem. Na Bałtyku jest miejsce na taki terminal, a wzmocni on także bezpieczeństwo Polski – uważa wiceprezes Zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście Daniel Stachiewicz. 

Niemcy starali się zaklepać sobie uprzywilejowaną pozycję wpisując do unijnych dokumentów planistycznych, że Hamburg będzie obsługiwał także porty zachodniego Bałtyku. 

Dodatkowo od dekad trwa spór między Polską i Niemcami o podejście do portu w Świnoujściu. Jak przypomina Dariusz Bugajski w pracy „Polsko-niemiecki spór o status wód redy w Zatoce Pomorskiej”, umowa pomiędzy Polską i NRD z maja 1989 roku przesunęła na zachód granicę morza terytorialnego NRD, dzięki czemu cały tor podejściowy znalazł się poza wodami terytorialnymi Niemiec. „Zachodni sąsiad zrezygnował więc z akwenu morza terytorialnego w obrębie północnej części redy, a w zamian uzyskał kosztem Polski akwen o powierzchni około 46 mil morskich kwadratowych (158 km2), który dziś stanowi wyłączną strefę ekonomiczną Niemiec” zaznacza Bugajski. 

Czytaj więcej

Rośnie konkurencja w kolejowych przewozach z Ukrainy

Pomimo potwierdzonych przez rząd NRF ustaleń, Niemcy uznali w 1994 roku akwen za swoją wyłączną strefę ekonomiczną. Rok później Polska uznała obszar za polskie morze terytorialne, co jest zgodne z polsko-niemieckimi umowami. Pomimo tego, funkcjonariusze niemieckiej straży granicznej weszli 1 grudnia 2004 roku na pokład holenderskiej pogłębiarki działającej na zlecenie Urzędu Morskiego w Szczecinie na polskich wodach terytorialnych i zakazali jej prac. Nie był to jedyny incydent. Kolejny akt agresji miał miejsce 16 sierpnia 2006 roku, gdy okręty niemieckiej marynarki wojennej pod pozorem manewrów zepchnęły z toru podejściowego na płyciznę 3 polskie promy. W poprzek toru wodnego leży gazociąg Nord Stream. Na tym akwenie, w ostatnim czasie, UM Szczecin przeprowadził prace pogłębiarskie w 2020 roku. 

Ruszają prace przy głębokowodnym terminalu kontenerowym w Świnoujściu. 19 maja, Rada Ministrów przyjęła projekt uchwały, ustanawiającej program „Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu” obejmujący lata 2023 - 2029. 

W ramach programu zostanie zbudowany wschodni tor podejściowy do Świnoujścia o głębokości technicznej 17 m, długości ok. 70 km i szerokości 500 m, falochron dla nowego portu zewnętrznego w Świnoujściu, a Urząd Morski w Szczecinie kupi pogłębiarkę na potrzeby utrzymania parametrów torów podejściowych do Świnoujścia oraz toru wodnego Świnoujście-Szczecin. 

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Morski
Brakuje ponad pół mld zł na nowe promy
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Morski
To był dobry rok dla portów morskich
Morski
Tankowce szarej floty bez ubezpieczenia
Morski
W przygotowaniu nowy tor podejściowy dla Świnoujścia
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Morski
Sukces portów i terminali zależy od bliskich relacji z armatorami
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej